סכנה לחופים ולחיים בעיקר בים


 

הפלסטיק המיקרוסקופי: סכנה לחופים ולחיים בעיקר בים

מאת דר. אסף רוזנטל

כך מגדירים חוקרים את מציאות סיבי פלסטיק זעירים בסביבה בכלל ובסביבה החופית בפרט

בעבר כתבתי על זיהום הפלסטיק: "איי פלסטיק" בגודל עשרות קמ"ר שצפים באוקינוסים, חלקם מתפרקים לרסיסים זעירים שנכנסים למערכת המזון ומרעילים בע"ח וצמחים. מסתבר שיש מקור נוסף ל"הרעלת הפלסטיק".
 
חוקרים ממכון מחקר אמריקאי: National Center for Ecological Analysis and Synthesis, זיהו כי בחופי האוקינוסים יש כמויות גדלות והולכות של סיבי פלסטיק זעירים שמקורם בבגדים.


 
לדברי החוקרים שמפרסמים את הממצאים ב-journal Environmental Science and Technology, הסיבים הזעירים אותם הם מגדירים "פלסטיק מיקרוסקופי" (microplastic) מוזרמים למערכות הביוב ממכונות כביסה בהן מכובסים בגדים ואריגי פלסטיק. לדברי החוקרים בכל מחזור כביסה של בגד נושרים ממנו כ-1,900 סיבים זעירים.
 
מחקרים קודמים הראו כי חלקיקי פלסטיק קטנים מ-1 מ"מ נאכלים ע"י חיות וכך חודרים לשרשרת המזון. חלקיקי הפלסטיק המיקרוסקופי שנאכלים מצטברים בתאי החיות ועוברים הלאה. המצאות פלסטיק מיקרוסקופי בשרשרת המזון מסוכנת, שכן החלקיקים הזעירים רעילים ובנוסף על כך בגלל שטח פנים גדול מתקיימת ספיחת רעלנים, כלומר חלקיקי הפלסטיק מיקרוסקופי מרעילים את הסביבה.
 
המחקרים הראו כי כ-80% מהפלסטיק בסביבה הטבעית הם חלקיקים זעירים, ממצא שדחף את החוקרים לנסות ולזהות את מקורות הפלסטיק המיקרוסקופי. כדי לזהות את תפוצת הפלסטיק המיקרוסקופי נאספו דגימות מ-18 חופים סביב העולם, נמצא כי "לא היו דגימות שלא הכילו פלסטיק מיקרוסקופי". כמו כן, נמצא כי רוב הדגימות הכילו פלסטיק מיקרוסקופי סיבי. כאשר נבדקו המרכיבים (הפולימרים) נמצא כי פוליאסטר ופוליאמיד (נילון) סיביים היוו את המרכיבים העיקריים.
 
הנתונים הראו כי יש ריכוז גבוה יותר של פלסטיק מיקרוסקופי ליד ריכוזים עירוניים. כדי לבדוק את ההנחה על מקורו של הזיהום נבדקו כמויות הפלסטיק מיקרוסקופי במי קולחין) ונמצאו אותם יחסי פלסטיק מיקרוסקופי בשפכים, ממצא שהביא את החוקרים למסקנה כי חשדם מוצדק וכי מקורות הפלסטיק המיקרוסקופי בשפכים שמקורם בין היתר במי מכונות כביסה.
 
אמנם 1,900 סיבי פלסטיק מיקרוסקופי מבגד שמכובס אינה כמות גדולה, אבל כשמכפילים זאת במיליוני כביסות כפול מיליוני בגדים ואריגי פלסטיק, מצטברת כמות פלסטיק מיקרוסקופי שמסכנת את הסביבה.
 
מאחר שמסתבר כי כמות משמעותית של פלסטיק מיקרוסקופי נשפכת לסביבה כביוב בדרך כלל אחרי רמה מסוימת של טיהור, נשאלת השאלה האם ניתן להוציא את הפלסטיק המיקרוסקופי ממי הביוב? שכן יותר ויותר מסתבר כי על אף הטיהור אנחנו ממשיכים לשפוך לסביבה רעלים.

 



מקור הכתבה: www.hayadan.org.il


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> סכנה לחופים ולחיים בעיקר בים