להקים מושבה על הירח


 

להקים מושבה על הירח

מאת אבי בליזובסקי

מתחריו לא אהבו את ההצעה. במקביל פנתה השבוע רוסיה לנאס"א ולאירופה בבקשה להתחיל לתכנן ביחד מושבה כזו

ניוט גינגריץ', המתחרה על מועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות ארה"ב. חושש מהשארת זירת החלל לסין, ובמיוחד מכך שהעובדה הזו לא מטרידה איש מהפוליטקיאים בוושינגטון. בעימות שהתקיים אתמול על ידי ה-CNN ערב הבחירות המקדימות בפלורידה שטח גינגריץ' את חזון החלל שלו.
 
גינגריץ' הפנה את המפקפקפים לחזונו של קנדי להטיס אדם לירח בעוד שאמריקאי אחד לא יצא עוד מגבולות האטמוספירה כדוגמה לחזון שניתן לממש. עם זאת הוא הציעה ליצור אווירה ותנאים שיאפשרו לשוק הפרטי לבצע את המשימה ולהוציא את נאס"א מעסקי שיגור טילים.

מתחרהו העיקרי (שבימים אלה גם מוביל עליו) מיט רומני אמר כי אילו היה, כמנהל חברה, מקבל הצעה לבזבז מאות מיליארדי דולרים על מושבת ירח מאחד המנהלים שתחתיו, הוא היה מפטר אותו. רון פול הציע לשגר לירח כמה פוליטיקאים (ומן הסתם התכוון לגינגריץ'). באורח מוזר, גם כלי התקשורת הליברלים ובראשם MSNBC לגלגו היום על הרעיון של גינגריץ'.
 
ועוד הערה קטנה, צריך לזכור גם שהוא אמר את הדברים בפלורידה, המדינה שנפגעה הכי הרבה מקיצוץ תוכנית החלל המאוישת.
 
תמי פלוטנר, יוניברס טודיי מדווחת כי רוסיה פותחת בשיחות עם נאס"א וסוכנות החלל האירופית להקמת בסיס מאוייש על הירח
 
ב-19 בינואר החלה סוכנות החלל הרוסית רוסקוסמוס בשיחות עם ארה"ב ואירופה בדבר האפשרות של הקמה משותפת של בסיס מחקר על הירח. ראש הסוכנות, ולדימיר פופובקין, הוביל את הדיונים עם בכירים מנאס"א ומסוכנות החלל האירופית בדבר הקמת מתקן קבע על הירח. "איננו רוצים שאדם רק יצעד על הירח" אמר פופובקין לתחנת הרדיו ווסטי FM במוסקווה. "כיום אנחנו יודעים מספיק אודות הירח, למשל אודות קיום המים באיזורי הקטבים,. אנו דנים כיצד להתחיל ביישוב הירח ביחד אם נאס"א והאירופים.
 רוסיה מתכננת שיגור של שתי משימות בלתי מאוישות לירח במהלך שמונה השנים הבאות. לפי פופובקין, התוכנית אמורה לאפשר הקמת בסיס קבוע, בינתיים לא מאויש, על הירח או לשגר מעבדה שתקיף את הירח.
 
הרוסים קבעו כמה אבני דרך בחקר הירח, ובין היתר משימות לונה בשנות השישים, שאחת מהן היתה הראשונה להנחית חללית בנחיתה רכה על הירח ולשגר שם תמונות פנורמיות ,הראשונים לצלם את הצד המרוחק של הירח, הראשונים ששיגרו לווין שהקיף את הירח , הראשונים שהתקינו משימות רכבי שטח והראשונים להביא לכדור הארץ דוגמיות קרקע אותם חלקו עם כל הקהילה המדעית העולמית.
 
ובינתיים מחפשים ברוסיה את האחראים למחדל התרסקות החלית פובוס-גרונט. הנשיא מדבדב הורה להעניש את האחראים לכל כשלי החלל של השנה האחרונה, לרבות אבדן לווינים ומשגרים גרועים.



מקור הכתבה: www.hayadan.org.il


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> להקים מושבה על הירח