סקר בארה"ב: כמחצית מהחזאים בטלוויזיה מכחישי התחממות


 

סקר בארה"ב: כמחצית מהחזאים בטלוויזיה מכחישי התחממות

מאת אבי בליזובסקי

החזאי הותיק דני רופ בשיחה עם אתר הידען: הרבה מהחזאים בטלוויזיה בארה"ב הם אנשי בידור ולא אנשי מקצוע. "לפי מיטב המחקרים, כדור הארץ מתחמם והאדם אשם"

הכחשת המדע בארה"ב מגיעה לשיאים חדשים, והפעם סקרים שנערכו בקרב חזאים המופיעים במהדורות חדשות בטלוויזיה בארה"ב עולה כי כמעט מחצית מהחזאים בטלוויזיה מטילים ספק בכך שההתחממות אכן מתרחשת ולמעלה מ-60% סבורים כי אם היא קיימת האדם אינו אחראי לכך.


 
החזאי מסן דייגו ג'ון קולמן אמר לאחרונה בשידור חי: "מדהים אותי כמה מיליארדי דולרים הממשלה מוכנה לבזבז כספי המסים שלנו כדי להלחם במשאו שאינו אמיתי. כמדען אני יודע שההתחממות לא קיימת כלל".

 האגודה המטאורולוגית האמריקנית החליטה לשים קץ לתופעה והיא מינתה וועדה העובדת בימים אלה על ניסוח עמדת האגודה ביחס להתחממות, שתחייב גם את חבריה, החזאים. הבלוגר האמריקני קווין אנטוני סטודה, כותב כי בעקבות ממצאי הסקרים, החלו כמה מהמובילים בקהילה המטאורולוגית להלחם כדי שהמקצוע שלהם יעמוד בצד הנכון של האמת. אך הדבר לא יקרה ללא קרב.
 
ביום ראשון השבוע אמורה היתה האגודה המטאורלוגית האמריקנית (AMS) לפרסם הצהרה חדשה וחזקה על שינויי האקלים אך המכחישים הצליחו בינתיים לגרום לדחיית פרסום ההצהרה, בניסיון לרככה.
 
כדי להבין מהיכן יכולה להגיע ההכחשה הזו, שוחחנו עם חזאי הטלוויזיה הותיק של ערוץ 10, דני רופ שאמר: אין הוכחות לגמרי חותכות אבל אם אתה מסתכל מסביב יש מגמה אי אפשר להתכחש לזה שכדור הארץ מתחמם. זאת עובדה, לא צריך להיות מדען גדול, לוקחים ממוצעים ורואים שהוא מתחמם.

 המדענים שמאמינים מסבירים כי ההתחממות נובעת מריבוי גזי החממה באטמוספירה, בפרט דו תחמוצת הפחמן, ומי שאשם בכך אלו אנחנו, בני האדם שפולטים אותו ממפעלי התעשייה, המכוניות, השימושים שלנו בחומרים ועוד, שהם הגורמים להתחממות. יש מיעוט של מדענים שאומר שזו תופעה חולפת שכמו שהיו תקופות קרח, היה לנו עשור חם, ויכול להיות שבעשור הבא יהיה לנו קר מהרגיל. הם לא לוקחים בחשבון מה קורה לעולם, לתעשיה, לפליטות. מבחינה מדעית ברור שגז דו תחמוצת הפחמן יוצר שכבה מעל האטמוספרה הכולאת את הקרינה ומחממת את כדור הארץ. אלו שטוענים שזו תופעה מחזורית לא נותנים תשובה לנושא של רמות גזי החממה.

 ההתחממות גורמת להקצנה של תופעות מזג אוויר ואנחנו רואים את זה גם במדינה הקטנה שלנו אני לא זוכר חוץ מהעשור האחרון שהיתה תקופה כזו שבה הכל השתנה, וכבר הפסקנו לראות גשם שמתחיל בנובמבר ונמשך במהלך החורף. אנו רואים יותר תופעות כמו שהיה ביום ראשון, בום שנמשך שש שעות נגמר. כל מה שלמדת במטאורולוגיה 50% מזה אפשר לזרוק לזבל, האטמוספירה מתנהגת אחרת. קרחונים נמסים. השאלה היא האם זה ימשך או שזה ייעצר. יש הסכמה שיש התחממות אבל יש כאלו הטוענים שזה יכול להתהפך. אני בדעה שכדור הארץ מתחמם וכתוצאה מהחימום הזה הדברים הולכים להיות קיצוניים יותר ומוזרים יותר.

 לגבי חזאי הטלוויזיה האמריקנית, אני בספק אם שאלו את האנשים שהם חזאים מקצועיים. חלק מהמגישים הם לא חזאים אלא אנשי בידור. אם שאלו חלק מהאנשים שבאו מתחום המדע ולא מתחום השואו ביזניס, זה מוזר, על סמך מה הם אומרים שכדור הארץ לא מתחמם כשהוא מתחמם? יכול להיות שהם רוצים לעשות את זה כדי לקבל חשיפה. לדעתי זה לא מדגם מייצג. רוב החזאים שמכירים את התחום ועובדים בתחום יודעים שכדור הארץ מתחמם."

 "אני גם חזאי טלוויזיה ואיש מקצוע, אבל אני לא חוקר אקלים. לפיכך, אני נותן את התשובה של מדעני האקלים והאטמוספרה. מכתבות שעשיתי ומראיונות עם אנשי מקצוע בארץ ובעולם אני מאמין שהתיזה הזו שכדור הארץ מתחמם בגלל בני האדם, היא הנכונה. מדע המטאורולוגיה הוא לא מדע מדויק ובכל מחקר שעושים בכל תחום מדעי תמיד יש מתנגדים, תמיד יש כאלה שיגידו הפוך בין אם הם מאמינם בזה ובין אם כדי ליצור תהודה סביבם.

 "יש הוכחות מדעיות, זה לא ספקולציה ה-WMO מפרסם כל שנה דו"ח על מה שקורה לכדור הארץ. למה זה קורה? איננו יודעים לגמרי, כי זה לא מתמטיקה, לא נדע אף פעם במאה אחוז" אומר רופ, שכאמור מקבל את העמדה של הזרם המרכזי של המדענים בתחום האקלים.

 



מקור הכתבה: www.hayadan.org.il


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> סקר בארה"ב: כמחצית מהחזאים בטלוויזיה מכחישי התחממות