הגלעין הכפול של גלקסית אנדרומדה


 

האבל צילם את הגלעין הכפול של גלקסית אנדרומדה

מאת אבי בליזובסקי

זוהי התמונה החדה ביותר שצולמה אי פעם של הגלעין של גלקסיה אחרת

תצלום חדש של טלסקופ החלל האבל חושף את החור השחור המרכזי שמסתו כ-100 מיליו מסות שמש בגלקסיה הספיראלית M31 הידועה גם כגלקסית אנדרומדה. מדובר בגלקסיה היחידה פרט לשביל החלב הנראית לעין הבלתי מזוינת והענקית השניה בנוסף לשביל החלב בקבוצת הגלקסיות המקומית.
 זוהי התמונה החדה ביותר שצולמה אי פעם של הגלעין של גלקסיה אחרת.


 
אופק האירועים, האיזור הקרוב המקיף את החור השחור שממנו אור לא יכול להמלט, קט מכדי להראות, אך הוא נמצא במרכזו של צביר קומפקטי של כוכבים כחולים במרכז התמונה. הצביר הקומפקטי הזה מורכב מכוכבים כפולים המוקפים בידי הגלעי הכפול של M31, שהתגלה בידי טלסקופ החלל האבל ב-1992.
 
הגלעין הכפול הוא למעשה טבעת אליפטית של כוכבים אדומים זקנים המקיפים את החור השחור אך במרחק גדול יותר מאשר הכוכבים הכחולים. כאשר הכוכבים נמצאים בנקודה המרוחקת של מסלולם הם נעים לאט, כמו מכוניות בפקק תנועה. הדבר גורם לאשליה של גלעין שני.
 
הכוכבים הכחולים מקיפים את החור השחור הם בני לא יותר מ-200 מיליון שנה, ולפיכך הם היו חייבים להיווצר בקרבת החור השחור בהתפרצות של יצירת כוכבים. כוכבים כחולים מאסיביים הם קצרי חיים כך שאין להם מספיק זמן להגר לאיזור החור השחור אם היו נוצרים במקום אחר.
 
האסטרונומים מנסים להבין כיצד כוכבים צעירים למראה נוצרו כל כך קרוב בשדה המשיכה של החור השחור וכיצד הם שרדו בסביבה הקיצונית הזו.
 העובדה כי הכוכבים הצעירים קרובים כל כך לחור השחור המרכזי גם בשביל החלב שלנו מציעה כי הדבר עשוי להיות בגדר תופעה נפוצה בגלקסיות ספירליות.
 
טוד לואר (Lauer) מהמצפה האופטי הלאומי בטוסון אריזונה שילב ת התמונה של איזור הלגעין באמצעות צילומים בכחול ובאור אולטרה סגול באמצעות הערוץ ברזולוציה גבוהה של מצלמת הסקרים המתקדמת של האבל. בכל פעם הוא הזיז את הטלסקופ מעט כדי לשנות את הדרך שבה המצלמה דוגמת את האיזור. באמצעות שילוב התמונות הוא הצליח לייצר מראה חד במיוחד של גלעין הגלקסיה.
 לואר הציג את ממצאיו במפגש האגודה האסטרונומית האמריקנית באוסטין טקסס.
 
התמונה הגדולה של אנדרומדה, אליה צורפה התמונה החדשה של הגלעין, היא מ-2001 והיא צולמה בטלסקופ 0.9 מטרים באוניברסיטת אלסקה באנקורג'.
 

 



מקור הכתבה: www.hayadan.org.il


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> הגלעין הכפול של גלקסית אנדרומדה