פובוס-גרונט תתרסק בתחילת השבוע


 

פובוס-גרונט תתרסק בתחילת השבוע

מאת אבי בליזובסקי

החללית הפגועה לא צפויה לגרום נזק, מכיוון שמרבית החומרים מהם היא מורכבת בוערים בטמפרטורות נמוכות ולפיכך ישרפו בגובה רב באטמוספירה. רכיבים במשקל כולל של כ-200 ק"ג עשויים להגיע לקרקע, ורוב הסיכויים שזה יהיה בים

לאחר תקלה שהתרחשה בעת הנסיון להפריד את השלב השלישי מהחללית פובוס גרונט שמנעה ממנה להגיע למסלול גבוה יותר שאמור היה להוביל אותה למאדים, החללית צפויה להתרסק על כדור הארץ בתחילת השבוע הקרוב, ככל הנראה ביום ראשון.
 מבצע ניטור בינלאומי מתקיים כעת אחר החללית שסובבת את כדור הארץ ללא שליטה, אומרים בסוכנות החלל האירופית. החללית צפויה להתרסק על כדור הארץ בין יום ראשון ליום שני. הניטור נעשה בסיוע 2 חברי הוועדה המתאמת לתחום פסולת החלל IDAC.
 "המעקב החל ב-2 בינואר. אך החללית זוהתה כעצם חסר סיכון" אומר היינר קלינקארד, ראש תחום פסולת החלל במרכז התפעול של סוכנות החלל האירופית בדארמשטאט, גרמניה. ההערכה הזו נובעת מהעובדה שהמשקל היבש של החללית הוא רק 2.5 טון, וכי יש אמנם 11 טון של דלקים רעילים על הסיפון, דבר שמביא את משקל החללית ל-13.5 טונות.
 ממחקרים של סוכנות החלל האירופית, סוכנות החלל הרוסית רוסקוסמוס ונאס"א, החללית תישרף בגובה רב, והחומרים הרעילים יתנדפו.
 
מכלי הדלק עשויים מאלומיניום. למעלה מ-50% מהחומרים מהם מורכבת החללית עשויים מפלדה, ומקצתם טיטיניום ובריליום. הפלדה ניתכת בטמפרטורות גבוהות יותר מאלומיניום, כך שהסיכוי של מכלי הדלק לשרוד הוא נמוך. הדלק הוא בעיקר הידרוזין וחנקן חמש חמצני, שהראשון רותח בטמפרטורה של 113 מעלות והשני 21 מעלות, כך שהם יתאדו בגובה רב ברגע שהמכל יתפרק.
 רוסקוסמוס מסרה כי לכל היותר 20-30 שברים של פובוס גרונט במשקל כולל של פחות מ-200 קילוגרם עושיים להגיע לקרקע, אולם בהתחשב בכך שמרבית כדור הארץ מכוסה במים וישנם גם שטחי יבשה ריקים גדולים, הסיכוי שהשברים יפלו באיזור מיושב הם קטנים.
 פובוס גרונט גם נושאת בתוכה חללית סינית בשם ינגהו-1 שתוכננה להקיף את מאדים. הסינים כבר הכריזו עליה כאבודה מיד עם היוודע דבר התקלה בפובוס גרונט בנובמבר.

 



מקור הכתבה: www.hayadan.org.il


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> פובוס-גרונט תתרסק בתחילת השבוע