הדרך אל העושר: העתיד שייך לאנשי המוח הימני


 

הדרך אל העושר: העתיד שייך לאנשי המוח הימני

מאת יעל פטר

במבחני קבלה לענקית החיפוש גוגל, למשל, לא מבקשים מהמועמדים לתכנת תוכניות מחשב, אלא מציגים בפניהם חידות הגיון ושאלות פילוסופיות, רק התשובות המקוריות ביותר מזכות את בעליהן במשרה הנכספת.

העולם שייך להייטקיסטים, לכלכלנים, ולעורכי הדין? תשכחו מזה, לדניאל ה' פינק יש חדשות בשבילכם – שווה להתחיל לפתח את הצד הימני של המוח – זה שאחראי על חשיבה יצירתית, הומאנית ומחוץ לקופסה, כי שם מצוי העתיד. דור המצליחנים של המחר?
 
המח מתחלק בפשטות ל-2 חלקים: ההמיספירה הימנית וההמיספירה השמאלית. הימנית אחראית לרגש, אינטואיציה, אמפתיה, ויצירתיות, וההמיספירה השמאלית אחראית ללוגיקה, ראציונל וחשיבה אנליטית.


 
במהלך העשורים האחרונים, אנשי המוח השמאלי, הראציונלי והמחושב נחשבו לעילית שבאוכלוסיה. ואולם, מסביר דניאל פינק בספרו "ראש אחר", בעתיד צפוי להתחולל שינוי בסדר העדיפויות המנטאלי שלנו.
 
הסיבות: שפע, אסיה ואוטומציה
 
המונח, “אנשי הידע", פשוטו כמשמעו, מתייחס לאנשים אשר רוכשים השכלה או מקצוע כלשהו באקדמיה, ומביאים זאת לידי ביטוי בעולם העבודה. מאז שנות ה-70, כל אמא פיללה שהילד שלה יהפוך לרופא, עורך דין, מהנדס או מנהל בכיר, ובמילים אחרות, האנושות האדירה את סוג האנשים הנשלטים על ידי הצד השמאלי.
 
בעולם המודרני, כך נראה, התנאים השתנו. "עולם השפע", כך מכנים אותו הסוציולוגים ובוחני התרבות, מעמיד בפנינו אין ספור מוצרים שחייבים להלחם על מקומם ולהתבלט בייחודיותם – עשרות סוגי ג'ינסים בגזרות וצבעים שונים מחכים על מדפי החנויות, מאות מעדני חלב, מעמידים אותנו בפני התלבטויות יומיומיות חוזרות, ואם נבקש למצוא בדפי זהב בעל מקצוע, אז במהרה נלך לאיבוד בין מאות חברות דומות המציעות שירותים זהים.
 
כדברי פינק, “עולם השפע יצר תוצאה אירונית: ניצחון החשיבה הנשלטת על ידי צד שמאל הפחית מחשיבותו". יתרה מכך, עם כניסתה של אסיה לשוק הסחר העולמי, החלה היבשת לייצא לא רק מוצרים, אלא גם עשרות אלפי מוחות. כיום כל מהנדס מכונות או מתכנת מחשבים, ניתן להחליף בהודי או סיני שעושים את אותה העבודה בחצי מחיר ואף פחות.
 
משרות של שירות הלקוחות אף הן זולגות ועוברות ליבשת האסייתית. “לגדודי עובדי הידע הבינלאומיים האלו, סדר עולמי זה הוא חלום. אבל עבור עובדי הצווארון הלבן, עובדי המוח השמאלי באירופה ובצפון אמריקה, ההשלכות דומות יותר לסיוט", אומר פינק.
 
ולבסוף הגורם השלישי הדומיננטי במשוואה, זה האוטומציה, שאמנם עשתה את חיינו להרבה יותר נוחים ויעילים, אך במובן מסוים לקחה לנו את העבודה. כבר היום ניתן למצוא רובוטים המפגינים יכולות גבוהות כשל בני האדם בתחומים מסוימים. "כחול עמוק" שניצח את קספרוב לראשונה במשחק השחמט בשנת 1996 היה רק העבודה החלוצית הראשונית בתחום.
 
מאז, טובי המדענים כבר הצליחו להנפיק מכונות מתקדמות בעלות "בינה מלאכותית" המפגינות יכולות גבוהות ביותר. כבר היום ישנן מכונות המסוגלות להבין משמעות והקשר של שיח אנושי, כדוגמאת "סירי" ו"אליס". לא ירחק היום ובו המכונות יתחילו להחליף גם אותנו. הרופאים, עורכי הדין, והמתכנתים העתידיים עשויים להיות מכאניים לגמרי.
 
להמציא מחדש את הגלגל
 
שלושת הגורמים הללו – שפע, אסיה ואוטומציה, מאיימים על העולם הישן הנשלט על ידי המוח השמאלי. היום כבר לא מספיק לעשות את מה שלימדו אותך באוניברסיטה או במכללה. על מנת להצליח באמת, צריך לדעת איך "להמציא מחדש את הגלגל", להשתמש ביצירתיות כדי לגרום למוצר שלך לבלוט בתוך המוני מוצרים דומים, או לדעת להתבלט על פני מאות מועמדים המגישים לאותה הצעת עבודה.
 
במבחני קבלה לענקית החיפוש גוגל, למשל, לא מבקשים מהמועמדים לתכנת תוכניות מחשב, אלא מציגים בפניהם חידות הגיון ושאלות פילוסופיות, רק התשובות המקוריות ביותר מזכות את בעליהן במשרה הנכספת.
 
אז איך ניתן להיערך לסדר העולם העתידי אשר כבר התחיל לחלחל אל המערב? מה אפשר לעשות כדי לפתח את הצד הימני? פינק מציע הצעות מגוונות ושונות. בין היתר ניתן למצוא בספרו הצעות כמו לשמוע סימפוניות, לפתח אמפתיה בעבודה, לרכוש מיומנות פרספקטיבית בציור, לכתוב סאגה קצרה של 50 מילים, לקרא מגזיני עיצוב, לזהות חיוכים מזויפים, לשחק בהוספת כיתוב לקריקטורות, לפתח את כושר ההמצאה, והכי חשוב, למצוא את המשמעות של החיים (לא במובן המיסטי – כל אחד מוצא את המשמעות שלו)! הדרך אל העושר, מעולם לא נראתה כה כיפית.



מקור הכתבה: www.hayadan.org.il


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> הדרך אל העושר: העתיד שייך לאנשי המוח הימני