האנושות אחראית להתחממות כדור הארץ


 

האנושות אחראית להתחממות כדור הארץ

מאת דר. אסף רוזנטל

חוקרים שבחנו את המאזן האנרגטי של כדור הארץ על פני תקופות גיאולוגיות, מצאו שהתנודות הטבעיות יכולות להסביר רק חלק מההתחממות, ולמרביתה – נגרמת מפעילות האדם

בעוד הדיונים בנושא האקלים בדרבן מתקימים תוך גימגום בעיקר בגלל חילוקי דעות בין הארצות התעשייתיות המפותחות לבין ה"מתפתחות" החדשות כמו הודו סין וברזיל ומול ארצות אפריקה דרום-מזרח אסיה ואיים שכבר סובלים משינויי האקלים, מפרסמים שני חוקרים מסקנות שסותמות את הגולל על טענות ה"ספקנים" למינהם.


 
החוקרים השוויצרים קנותי והובר Knutti & Markus Huber,

מפרסמים את מחקרם שהסתיים זה מכבר ב-Nature Geoscience. מסקנתם הראשית היא כי לפעילות האנושית יש "תרומה" של 74% להתחממות העולמית.
 
מחקרים אקלימיים שבודקים את השפעת האנושות על ההתחממות מבוססים על השוואות (סטטיסטיות) בין תקופות (גיאולוגיות) לבין התקופה הנוכחית במה שנקרא "טביעת-אצבע מיטבית" (optimal fingerprinting).

בעזרת דיגום טמפ' תקופות שונות והשוואה לרמות גזי החממה (ותרסיסים).
 
קנותי והובר פישטו את השיטה, ע"י דיגום ה"תקציב" האנרגטי של הכדור והרצת אלפי הדמיות בשילובים שונים של גורמים שתורמים לתקציב האנרגטי: אנרגית שמש שנקלטת ונפלטת, קרינת גלים קצרים (מהשמש), קליטת חום ע"י האוקינוסים, אובדן כיסוי שלג וקרח . הדמיות אלו איפשרו לחוקרים להעריך את תרומת גזי-החממה לשינויי הטמפרטורה.
 
האיזון האנרגטי של הכדור מהווה מפתח להבנת שינויי האקלים שנגרמים ע"י גורמים טבעיים או גורמים אנושיים, למרות תצפיות רבות בעשורים האחרונים מסתמכים רוב המחקרים שבודקים את שינויי האקלים על ההבדל שבין שינויי האקלים הטבעיים לאורך זמן (גיאולוגי) לבין השינויים (המהירים) בעקבות המהפכה התעשיתית – במאה וחמישים השנים האחרונות. שיטתם של קנותי והבר מנטרלת את גורם הזמן ומסתמכת על עקרון שימור האנרגיה, ניתוח של החום שנקלט ע"י הכדור מול החום שעוזב את הארץ מאפשר לקבוע מי התורם.

ע"י הדמיות מחשב שאינן מסובכות דוגמים החוקרים את השינויים הידועים באיזון האנרגיה העולמית וע"י שילוב הפעילות האנושית – פליטת גזי חממה מראים החוקרים כי העלייה בטמפרטורה היתה מגיעה ‪.ל-0.6-1.1 מעלות, אלא שחצי מהעלייה נמנע בגלל פליטת תרסיסים שמקררים. לדברי החוקרים הנתונים אמינים ב-95% בגלל זיהוי מדויק של גורמים אנושיים להתחממות העולמית.
 
לטענת החוקרים גורמים טבעיים תרמו להתחממות של פחות מ 1/4 מהנמדד ב-60 השנים האחרונות, כלומר 3/4 מההתחממות העולמית נתרמו ע"י פעילות אנושית. למעשה העלייה בריכוז גזי חממה היתה גורמת להתחממות רבה יותר אילו לא היתה פליטה מקבילה של תרסיסים ואבק (פחם) שממתנים חדירת אנרגית השמש,
 
אחת ההנחות המועדפות ע"י ספקנים היא כי "ההתחממות נגרמת ע"י תנודות מקריות באקלים העולמי", החוקרים הריצו סידרת ניסויים מבוקרים ללא הכללת גורם התקציב האנרגטי ומסתבר כי ‫"‬גם אם היו שינויי ("תנודות מקריות") האקלים גדולים פי שלוש, הסיכוי להתחממות כפי שנמדדה בשנים אחרונות … אינו אפשרי".
 
נוסיף כי זו הפעם הראשונה שבוועידת האקלים עולה נושא התפוצצות האוכלוסייה האנושית תוך נסיון (זהיר) לקבוע כי אחד הגורמים החשובים שימתנו את ההתחממות הוא שליטה בילודה.
 
ועל כך נאמר כי הגיע הזמן שבמקום שליטה בסביבה למען האוכלוסייה האנושית, תהיה שליטה באוכלוסיה האנושית למען הסביבה.

 



מקור הכתבה: www.hayadan.org.il


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> האנושות אחראית להתחממות כדור הארץ