10 עובדות על אבסינט


 

10 עובדות על אבסינט

1.  משקאות על בסיס לענה קיימים עוד מימי הקדם, אך המתכון הסופי של האבסינט נוצר במאה ה-18 המאוחרת. הממציאה של המשקה היא מאדאם אנריו משוויץ, שהכינה את המשקה על בסיס של לענה. ד"ר פייר אורדינר התעניין במתכון, ובשנת 1792, הוסיף לתמיסה עשבי תיבול אחרים, והמתכון הפך למאוד פופולרי.


2.  הנרי לואי פרנו היה הראשון שהתחיל בייצור המוני של האבסינט. הוא פתח את המפעל הראשון לייצור האבסינט בשוויץ ואת המפעל הגדול ביותר לייצור אבסינט בצרפת. המפעל המשיך לעבוד גם לאחר מותו של פרנו, עד השרפה שנמשכה 4 ימים, שקרתה אחרי פגיעת ברק, שהפכה את המקום לאפר.

3.  בברים של היום, טקס שתיית האבסינט נעשה פשוט למדי, אבל בעבר טקס שתיית המשקה הזה היה סוג של אמנות.
על הכוס עם האבסינט, שמו כפית כסף מיוחדת, ששימשה כמסננת. על הכפית הניחו פיסת קני סוכר. הסוכר נתן לאבסינט מעט מתיקות. אחר כך שפכו עליו מים קרים, דבר אשר שינה את הסמיכות ואת הצבע של המשקה.


4.  בתחילה, אבסינט על בסיס של לענה, שימש כתרופה לריפוי של מחלות רבות. לכן התחילו לקרוא לו «La Fee Verte», או "הפיה הירוקה".

5.  אבסנט הוא משקה פופולרי של הבוהמה. אמנים רבים שיבחו אותו ביצירותיהם: דגה, ואן גוך, פיקאסו, אוסקר ויילד, מאנה, אדגר אלן פו ואחרים. פיקאסו צייר את "כוסית האבסנט" ויצר פסל ברונזה בנושא של אבסינט, וצ'ארלס פולי מפריז ביים מחזה בשם "אבסינט".


6.  האפקט של צריכת אבסינט יכול להיות מגוון מאוד: רוגע ושקט, אופוריה ואומץ יוצא דופן, צחוק פתאומי, תוקפנות, הזיות, טשטוש ראייה, שינויי צבעים...


7.  תחת השפעת האבסינט, יוצרו לא רק יצירת אמנות וספרות. יש גם סיפורים טרגיים הקשורים למשקה הזה. המפורסם שבהם - הוא סיפורו של החקלאי ג'ין לנפרי, אשר בשנת 1905, לאחר שתייה רבה של אבסינט, ירה בכל משפחתו. הרוצח הורשע, והאבסינט נאסר בחוק.

8.  במהלך המחקר של האבסינט, התברר שהסיבה לתופעות לוואי המשפיעות על המוח האנושי היא נוכחות של חומר thujone, הכלול בתמצית של לענה.
בזמננו האבסינט שוב הפך לחוקי, אבל בתנאי שכמות ה- thujone לא תעלה על הסטנדרטים. לכן, יצרנים רבים החליפו את לענה בעשבי תיבול אחרים, למשל, באניס לבן סיני.


9.  ד"ר פול וולף הוכיח, שנוכחות מוגברת של צבע צהוב בציורים של ואן גוך – זה ההשלכות של שתיית יתר של אבסינט ולקיחת דיגוקסין, בעזרתם הוא ניסה לטפל באפילפסיה ממנה סבל. מי שאשם בזה – זה שוב thujone, אשר מעוות את תפיסת הצבעים, והאדם מתחיל לראות הכל בגוונים של צהוב. תחת השפעתו של thujone ודיגוקסין, האמן צייר את הציור המפורסם שלו "ליל הכוכבים", שם מסביב לכוכבים הוא צייר עגולים צהובים גדולים.

10.  לעולם אל תשכחו שבאבסינט יש 70-75 אחוז אלכוהול, ולכן צריך להיזהר בצריכתו.

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> 10 עובדות על אבסינט