האפקט המוזר של נוצבו



האפקט המוזר של נוצבו

ישנה השפעה הפוכה מזו של אפקט הפלצבו – נוצבו.

רובנו יודעים מה זה פלצבו. Placebo – זה טיפול המסייע להלחם בכל מחלה, אך לא לכולם.
אפקט הפלצבו ידוע ומקובל ברפואה.


מהותו היא שאם החולה בטוח לחלוטין ביעילות של תרופה או הליך רפואי כלשהם, הוא יכול לקבל את האפקט הרצוי. יותר מזה, תוצאות חיוביות נוספות עשויות להתקבל גם במקרה של טיפול מדומה.
אם אתם חושבים ש-3 כדורים יעזרו לכם טוב יותר מאשר 2, או מאמינים שקפסולה יעילה יותר מהגלולה – אז יש לכם סיכוי טוב לגלות מה זה אפקט הפלצבו מניסיונכם.


באפקט הפלצבו משתמשים בניסויי התרופות – לדוגמה, מחלקים את הנבדקים לשתי קבוצות. לקבוצה אחת נותנים את התרופה האמתית, ולשנייה – פלצבו. אף אחד מהמשתתפים אינו יודע האם הוא מקבל את הדבר האמתי או לא. לאחר סיום הניסוי, מסתכלים לכמה אנשים עזרה התרופה, ולכמה מהם עזר השכנוע העצמי, כי הם קיבלו את הפלצבו.


אבל ישנו גם אפקט הפוך מפלצבו – אפקט הנוצבו.
נוצבו – זו תופעה פחות ידועה מאשר פלצבו, וגם פחות נפוצה בפרקטיקה הקלינית. המונח "נוצבו" נגזר מלטינית noceo - נזק. המושג הזה מתייחס למשהו שאין לו שום השפעה אמיתית, אבל הוא יכול לגרום לתופעות לוואי אצל בני אדם, ואפילו לגרום למוות.

ישנן דוגמאות רבות לנוצבו. מדווח על מקרים של מוות בקרב חולים, שניתנה להם אבחנה קטלנית שגויה. למרבה הצער, שגיאה כזו זוהתה רק בנתיחה שלאחר המוות.

הקשיים בלימוד נוצבו, למעשה נובעים מדרישות אתיות האוסרות התערבות והתנהגות שעלולה לגרום נזק למטופל. ובכל זאת, מדענים לומדים על התופעה הזאת.

כך, במחקר אחד, בדקו על המתנדבים את הקשר בין השימוש בטלפונים ניידים וכאבי ראש. חלק מהנחקרים התלוננו על כאב ראש, גם כאשר במקום הטלפון הנייד, הם קיבלו את החיקוי שלו.

התרופות יכולות גם לעשות אפקט נוצבו. לכן, החולים לפעמים מדווחים על תופעות לוואי שלא אופייניות לתרופה, ואשר אינן יכולות להיות מוסברות על ידי מנגנון הפעולה של התרופה.

ניתן להבחין במספר גורמים, הקשורים לעלייה במספר תופעות הלוואי. אלה כוללים את הציפייה של המטופל לתופעות לוואי מסוימות בתחילת הטיפול, לניסיון קודם של טיפול עם תרופות אלו, ובמיוחד התכונות האישיות של המטופל.


למרות חוסר הידע על בסיס פיזיולוגי של השפעת הנוצבו, נתונים מסוימים עדיין קיימים.
הוכח שאצל החולים שמצפים להחמרת הכאב – יש הגברה של חרדה. וזה מוביל להגברת הכאבים. תגובה זו יוצרת מעגל סגור של חרדה וכאב, מה שעשוי להסביר את ההשפעה של נוצבו. מערכות דופאמין ואופיואידים גם משחקות תפקיד חשוב בהתפתחות של אפקט הפלצבו או הנוצבו.

השפעת הנוצבו חשובה לפרקטיקה הקלינית. צריך לקבוע אילו חולים מצויים בסיכון להתפתחות של אפקט נוצבו. בהתמודדות עם חולים כאלה צריכים להיות זהירים במיוחד ולבחור מילים ומונחים, כדי לא להחמיר את מצבם. ועם התפתחות של תופעות לוואי, כדאי לזכור את אפקט הנוצבו האפשרי בכל הקשור להמשך הטיפול.

פלצבו ונוצבו – הם שני צדדים של מטבע אחד. מי מהם יופיע בכל מקרה תלוי מהציפיות של המטופל, כלומר, על איזו תחזית הוא עשה לעצמו. לכן בכל מקרה ובכל מצב, תשתדלו לא לצפות לדברים רעים, ולהיות כמה שיותר פוזיטיביים.

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> האפקט המוזר של נוצבו