אסטרונומים גילו ענני גז מן היקום הקדום

"למרות שהתאמצנו למצוא חומר בראשיתי טהור ביקום, נכשלנו עד כה. זוהי הפעם הראשונה שאנחנו צופים בגז טהור שאינו מזוהם על ידי יסודות כבדים מן הכוכבים", אמר החוקר הראשי במאמר שפורסם בסיינס

לראשונה גילו אסטרונומים עננים של גז בראשיתי שנוצר בדקות הראשונות לאחר המפץ הגדול. הרכב הגז תואם את התחזיות התיאורטיות, ומספק עדות ישירה התומכת בהסבר הקוסמולוגי המודרני בדבר מקורותיהם של היסודות ביקום.

רק היסודות הקלים, בעיקר מימן והליום, נוצרו במפץ הגדול. כמה מאות מיליוני שנים חלפו בטרם הפכו גושים של בראשיתי זה מרוכזים מספיק כדי ליצור את הכוכבים הראשונים, שם נוצרו יסודות כבדים יותר. עד כה, האסטרונומים גילו תמיד "מתכות" (המונח שלהם לכל היסודות הכבדים יותר ממימן והליום) בכל אשר בחנו ביקום.

"למרות שהתאמצנו למצוא חומר בראשיתי טהור ביקום, נכשלנו עד כה. זוהי הפעם הראשונה שאנחנו צופים בגז טהור שאינו מזוהם על ידי יסודות כבדים מן הכוכבים", אמר חאווייר פרוצ'אסקה, , פרופסור לאסטרונומיה ואסטרופיזיקה באוניברסיטת קליפורניה בסנטה קרוז. פרוצ'סקה הוא מחבר שותף של מחקר שפורסם בגרסת האינטרנט של כתב העת סיינס ב-10 בנובמבר. למאמר שותפים גם מישל פומאגאלי,תלמידת דוקטורט בסנטה קרוז וג'ון אומירה מקולג' סנט מייקל בורמונט.
 "מיעוט המתכות מעיד על כך שהגז ראשוני" אמרה פומאגאלי. "זה מאוד מרגש משום שזו העדות הראשונה המתאימה להרכב החומר הראשוני שנחזה בתיאורית המפץ הגדול."

החוקרים גילו שני ענני גז ראשוני באמצעות ניתוח האור מקוואזרים רחוקים, תוך שימוש בספקטרומטר HIRES במצפ]ה הכוכבים קק בהוואי. באמצעות פיזור האור הבהיר המגיע מהקוואזר לתוך ספקטרום של אורכי גל אחרים, יכולים החוקרים לראות אילו אורחי כל נספגו בחומר שבין הקוואזר ובין הטלסקופ.

"אנחנו יכולים לראות קווי בליעה בספקטרום שבו האור נקלט על ידי גז, וזה מאפשר לנו למדוד את ההרכב של הגז", אמרה.
 לכל יסוד יש טביעת אצבע ייחודית המופיעה כקווים כהים בספקטרום. בתוך הספקטרום של ענני הגז ראו החוקרים ראו רק מימן ודאוטריום (מימן כבד). אך לא גילו הליום, ולמרות הרגישות הרבה של המכשירים הם גם לא מצאו בגז סימנים לנוכחות פחמן, חמצןם, צורן, ויסודות אחרים.

עד לתצפית זו, המדידות הנמוכות ביותר של תפוצת מתכות ביקום הראתה על אלפית מה'מתכתיות' של השמש. אנשים חשבו שזו היתה הרצפה של מתכתיות, שלא ניתן למצוא פחות מאשר אלפית מתפוצת המתכות בשמש. זאת מכיון שהמתכות המיוצרות בגלקסיות התפזרו כל כך בכל היקום. אמרה פומאגלי. "לפיכך הדבר היה בלתי צפוי. התגלית מאתגרת את הרעיונות שלנו אודות הדרך שבה התפזרו המתכות מהכוכבים שיצרו אותם."

דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> אסטרונומים גילו ענני גז מן היקום הקדום