הקיסר בוקאסה – הנפוליאון של מרכז אפריקה


 

 

הקיסר בוקאסה – הנפוליאון של מרכז אפריקה

המנהיג הצבאי ג'אן-בדל בוקאסה, נולד למשפחה קתולית גדולה משבט M'Backe. להיות אכזר ויהיר, בוקאסה למד בעת שירותו בלגיון הזרים בנורמנדיה, בריין, בקונגו ובסין, שם, לפי דברי עמיתיו, "בג'ונגל הוא (לכאורה) אכל כבדים של הפרטיזנים הויאטנמיים".

בשנת 1966 – הפך בוקאסה למנהיג של מרכז האפריקה בדרך הרגילה והמקובלת – על ידי הפיכה צבאית.
ביום השלישי לכהונתו, הוא ביטל את החוקה ואסר לנגן בתופים במהלך היום.

העובדה שבוקאסה, בהיותו אלכוהוליסט קטן ממדים לבוש במדים גם חולה על כל הראש – לא הפתיעה אף אחד בעולם התרבותי. כאשר הוא קיבל את השלטון לידיו, הוא החליט להילחם באבטלה במדינה, ובחר בשיטה מאוד לא שגרתית - כל אזרח של הרפובליקה המרכז אפריקאית, בגילאים 18-55, היה צריך לספק לרשויות אישור העסקה, אחרת הוא יקבל קנס או יכלא.

לבוקאסה הייתה סכין אהובה משובצת יהלומים, אשר בעזרתה הוא עשה שני דברים – ערבב את הקפה בכוס ועינה מתנגדים. כל פקיד שהיה חשוד בבגידה, יכל לסמוך על העובדה שהנשיא בכבודו ובעצמו יפשוט את עורו של הפקיד בעודו חי.

כעבור זמן מה, נמאס לבוקאסה מתואר של "נשיא לכל החיים", והוא הכריז על עצמו כעל "הקיסר בוקאסה הראשון". לכבוד ההכתרה הוא הפך את שם המשפחה שלו לשם פרטי ומשום מה הוציא להורג את רופא השיניים היחיד בכל הארץ.

על הכתרתו של בוקאסה בוזבזו 22 מליון דולר – שזה רבע מהתקציב השנתי של המדינה. הסיבה לכך היא שהוד מלכותו הביע רצון לשחזר את הכתרתו של נפוליאון בונפרטה. רק הכיסא המוזהב בצורת נשר עלה למדינה 2.5 מיליון דולר.

האישה המועדפת של בוקאסה, מתוך 19 נשותיו הפכה ל- "קיסרית קתרין".

לאחד מ-77 בניו, לא יצא להפוך לבוקאסה השני, ולמלוך לאחר אביו. בחודש ינואר 1979, אביו "האידיוט", הרעיד את כס המלוכה בכוחות עצמו, כאשר החליט על חובה של לבוש מדי בית ספר. בלי המדים האחידים, הילדים לא הורשו להיכנס לכיתות.

המדים, שנתפרו במפעל השייך להוד מלכותו באופן אישי, היו יקרים מדי – אצל רוב המשפחות העניות לא היה כסף כזה. בליבה של הבירה - עיר בנגואי – התחילו בהפגנה שקטה ובוקאסה שלח את הצבא לטפל בזה. כתוצאה מכך 150 תלמידים וסטודנטים נורו למוות.


כך התחיל המרד, ואלפי אנשים הושלכו לכלא. בוקאסה השתכר, והגיע מלא בזעם לבית הכלא, ובילה שם יומיים. לאחר שהותו הוציאו מהכלא 100 גופות. בוקאסה השיכור לקח עוד 100 ילדים שסירבו ללבוש את התלבושת האחידה, ודרס אותם למוות עם המשאית בחצרו. את אלה שהצליחו לשרוד, המטורף הרג במו ידיו בעזרת מקל.

כאשר המקרה נודע בצרפת, הוחלט להחזיר את הסדר. וכעבור חודש, לאחר שנתנו מספיק זמן לבוקאסה לנסוע עם אשתו לבקר את קדאפי, הקומנדו הצרפתי נכנס לבנגואי וביטל את המלוכה על ידי מינוי נשיא לשעבר כראש המדינה.

בסגנון של השליטה, וברמת השחיתות הנשיא החדש, דקו, לא היה שונה בהרבה מבוקאסה. הוא היה שונה רק בשני דברים – הוא לא היה צריך את הכתר "דמוי נפוליאון" והוא גם לא היה ידועה כקניבל. אחרי הכל, בוקאסה נחשב לכזה אצל רבים.

השמועות על אהבה של הקיסר לאכילת בשר אדם החלו לאחר שהמגזין "פארי מאץ'" פירסם תמונות של מקררים מלאים בגופות ילדים. לכאורה, המקררים האלו היו בארמון של בוקאסה. הוא הכחיש, והסביר שהתמונות צולמו בחדר המתים. ואכן, כפי שהתגלה מאוחר יותר, לא התגלה בשר אדם בארמון.
גם כן טענו שאת גופותיהם של אויביו, בוקאסה האכיל לתנינים בבריכה באחוזתו. כאשר הורידו את המים, אכן נתגלו כמה גופות, אך להוכיח שהאכלה של החיות בבני האדם בוצעה על בסיס מתמשך - אף אחד לא הצליח.

בשנת 1980, בוקאסה ברח לתוך ארמונו האישי שנמצא ליד הפריז. בשנת 1986 הוא החליט לבקר במרכז האפריקה, שם הוא מיד נעצר, נשפט ונידון למוות, ואז ישר שינו את גזר הדין ל- 20 שנות מעצר. בשנת 1993, לאחר הפיכה נוספת במדינה, בוקאסה שוחרר בגלל חנינה, ואחרי שחי 3 שנים מחוץ לכלא - מת מהתקף לב. אבל – הוא הספיק להופיע בטלוויזיה, בחלוק לבן עם צלב על חזהו. הוא אמר שהוא - המשיח. ואמר שהוא רוצה לחזור לשלטון.

לפני שנה, הדיקטטור החדש של מרכז האפריקה - פרנסואה בוזיזה, שיקם באופן מלא את בוקאסה, וכינה אותו "ההומניסט הגדול" ו "בונה הגדול של המדינה".




( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> הקיסר בוקאסה – הנפוליאון של מרכז אפריקה