בתי ספר מדהימים ומקוריים



בתי ספר מדהימים ומקוריים

 

1. בית ספר תת קרקעי

Terraset Elementary School PTA (ארה"ב)

כתובת:  11411 Ridge Heights Road, רסטון, וירג'יניה

בית הספר נבנה באמצע שנות ה -1970, כאשר בארה"ב היה משבר אנרגיה. המדינה נכנסה למצב של חיסכון באנרגיה, אשר כלל את החימום בבתי הספר. בעיר רסטון נבנה בית ספר Terraset : הם שיטחו גבעה, בנו במקום מבנה, ולאחר מכן כיסו אותו בחזרה באדמה. הגימור הטבעי נתן חום וחסך אנרגיה.

למעצבים הייתה משימה קשה נוספת: את הבניין היה צריך לא רק לחמם, אלא גם לקרר. והדבר דרש עלויות חדשות. הבעיה נפתרה ע"י קולטי השמש. היום טרסט - זה לא רק בית הספר החוסך באנרגיה של המדינה, אלא גם אחת האטרקציות התיירותיות הגדולות ברסטון.

ובניגוד להיסטוריה של המבנה, הלימודים בבית הספר הם רגילים.


2. בית ספר ללא משמעת

ALPHA Alternative School (קנדה)

כתובת: 20 Brant Street, טורונטו, אונטריו.

בבית הספר אלפא, אשר פתח את שעריו בשנת 1972, יש חגיגה מתמדת של אי ציות. אין כאן ציונים, לוח זמנים קפדני או שיעורי בית. אף אחד לא יעניש אתכם ולא יכריח ללמוד. התלמידים מחליטים כיצד לבלות את היום בבית הספר ובאיזה פעילויות להשתתף. הכיתות מותאמות לא לפי הגיל, אלא לפי האינטרסים של הילדים: יחד עם שיעורים במתמטיקה יש שיעורי פיסול, בישול ופילוסופיה בסיסית. המשימה של המורים - פשוט לא להפריע.

אם בבית הספר נוצר איזשהו קונפליקט, מתכנסת ועדה מיוחדת המורכבת מתלמידים ומורים. הצדדים יכולים להציג ולהוכיח את הטענה שלהם, לאחר מכן הוועדה מציעה פתרונות לבעיה. העיקר - למצוא פתרון, שיתאים לכולם.

מסורת נוספת של אלפא – זה לקיים פגישות, שבמהלכן לילדים (כלמבוגרים) יש את הזכות לדבר על השינויים במערכת הניהול של בית הספר.


3. בית הספר לאינטראקציה נעימה עם העולם

Mountain Mahogany Community School (ארה"ב)

כתובת: 5012 4th Street NW, אלבוקרקי, ניו מקסיקו.

כדי להתקבל לבית הספר הזה - צריך לזכות בהגרלה. מהאתר הרשמי צריך להוריד טופס הצטרפות מיוחד, למלא אותו, לשלוח בפקס או בדואר ולחכות עד שתעבור הגרלה, ויכריזו על רשימת ברי המזל.

הגישה ללימוד בבית הספר לא פחות מקורית. יש 3 עקרונות שעליהם נבנית המדיניות של בית הספר - כיף, בטיחות התפתחות רגשית. תוכנית הלימודים מבוססת על מחקרים נוירולוגי אחרונים, לפיהם המפתח ללמידה טובה זה אווירה חיובית ומעורבות פעילה. בבית הספר יש שיעורים של נושאי השכלה כללית, אבל בעיקר ילדים לומדים לתקשר עם העולם החיצוני, וגם לומדים את המיומנויות של חיי היום יום: תפירה, בישול, גינון. המורים בצחוק מכנים את תלמידיהם "גננים קטנים". ולא פלא: בבית הספר ניטעו מאות עצים, אשר חייבים להיות מטופלים. ילדים אוכלים פירות אורגניים, אשר גידלו בעצמם.


4. בית ספר של למידה דרך מוזיקה

Choir Academy of Harlem (ארה"ב)

כתובת: 2005 Madison Avenue, ניו יורק.

כאשר ההורים מוסרים את ילדיהם לבית הספר הזה, הם מספקים להם לא רק מימוש של שימוש במיתרי הקול שלהם והיכרות עם ערכים רוחניים, אלא גם חינוך בסיסי עם נטייה הומניטרית.

המשימה של המורים בבית הספר – היא לתרום להתפתחות של הכישרונות החבויים של הילד. לכן, תוכנית הלימודים המרכזית מורכבת מסוגים שונים של אמנויות הבמה: שירה, ריקוד, נגינה. במהלך הראיון המקדים, בודקים אצל הסטודנטים הפוטנציאליים את חוש הקצב, התמצאות בזמן וריכוז. אבל הדבר העיקרי עדיין אהבה של הילד למוזיקה. אם ההורים לא יכולים להרשות לעצמם לקנות כלי נגינה, בית הספר ייתן אחד לילד לשימוש זמני.

גם הפיתוח הפיזי של התלמידים לא נותר בלי תשומת לב: בבית הספר יש בקבוצות בייסבול וכדורגל, וכמובן, קבוצה של מעודדות.


5. בית הספר על העיקרון של שטח פתוח

Ørestad Gymnasium (דנמרק)

כתובת: שדרות Ørestads 75 2300 בקופנהגן.

בניין הגימנסיה בקופנהגן, שעוצב על ידי 3XN, זו חתיכה אמיתית של אמנות מודרנית גם מבפנים וגם מבחוץ. בשנת 2007 בית הספר נבחר לבניין הטוב ביותר בסקנדינביה. זהו בית הספר הראשון שנפתח בדנמרק ברפורמה החינוכית הלאומית.

תלמידי בית הספר הם ילדים בוגרים, המתכוונים לרכוש השכלה גבוהה בתחום התקשורת. המילה "תקשורת" נשמעת כאן בכל מקום. הכיתות בבית הספר לא מופרדות על ידי קירות - כמעט כל הכיתות לומדות בחדר אחד ענק. בכל רחבי בית הספר יש אינטרנט אלחוטי, כך שהתלמידים יכולים לתקשר לא רק פנים אל פנים, אלא גם באינטרנט.

למדרגות הלולייניות המופלאות שמחברות את ארבעת הקומות של בית הספר, התלמידים קוראים "הלב של הבניין". בהפסקות, הם שוכבים על הכריות וממתבוננים בתקרת המבנה, שמזכירה את השמים עם הכוכבים.


6. בית הספר של הרפתקאות

Watershed School (ארה"ב)

כתובת:  1661 Alpine Avenue, בולדר, קולורדו.

באופן כללי, הלימודים בבית הספר מזכירים הרפתקה גדולה שנמשכת כמה שנים. כמובן, הילדים לומדים את המקצועות הרגילים כמו מתמטיקה ואנגלית, אבל אפשר לסבול את השיעורים האלה למען משלחות למידה, שנחשבות לשיטה הפוריה ביותר של חינוך. לכן, על הארכיטקטורה, הילדים לומדים לא בכיתות מחניקות אלא ברחובות העיר. ושיעורים בגיאוגרפיה וביולוגיה – עוברים בטיולים ביער ובשיט בקאנו .

המורים עוזרים לתלמידים לכתוב שירים, ליצור להקות רוק, לבנות רובוטים ולהמציא תרחישים עבור משחקי וידאו. בנוסף לספורט המסורתי, התלמידים עוסקים גם ביוגה, רוכבים על אופני הרים ומשחקים בפריסבי.

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> בתי ספר מדהימים ומקוריים