הפרוייקט "אני לא דומה" של פרנסואה ברונל


 

 

 

הפרוייקט "אני לא דומה" של פרנסואה ברונל

 

הצלם הקנדי פרנסואה ברונל מצא 140 זוגות של "תאומים" וצילם אותם לפרוייקט שלו.

ראשית, המכרים שלו הצביעו על אנשים "דומים", ולאחר מכן הוא יצא למסע מיוחד, בו הוא היה מסתכל על הפנים של האנשים. וכאשר הפרויקט שלו התפרסם, לאתר שלו הגיעו אלפי פניות. ולמרות שהוא ביקש שיפנו אליו אנשים שכבר מצאו את הכפיל שלהם, עדיין הגיעו מכתבים עם תמונות מאנשים "בודדים".

-  "הם ביקשו למצוא את הכפיל שלהם. אז הייתי מדפדף ומשנן את פני כל האנשים, למקרה שאי פעם אני אראה פנים דומות", - מספר פרנסואה ברונל.

"התאומים" של ברונל דומים רק ממבט ראשון - וזו אחת המטרות של הצלם: לא להראות אנשים זהים לחלוטין, אלא לראות בכל אחד מהם את זהותו. לכן, אפילו את הפרויקט שלו הוא כינה "אני לא דומה", והצילום השחור-לבן תורם להשגת המטרה הזו:

-  "תשומת לב הקהל אינה מוסחת על ידי צבע העור, העיניים או השיער – שהם, אצל הכפילים, לא תמיד אותו הדבר. הקהל רואה רק את המהות של האדם. אתם יודעים, מעניין מאוד לראות אדם, כאשר הוא מסתכל בעיני עצמו. חלק מן הכפילים נפגשו בסטודיו שלי, ובמהירות הפכו להיות חברים והמשיכו לתקשר"- סיפר הצלם.

-  "היו גם כאלה שהכרתי אותם. למשל, מרסל סטפנוב ולואי מלרד. הם - מפיקים בכירים בערוץ טלוויזיה צרפתי, וכל הזמן חשבו שהם אחים. וזה היה מצחיק עד לרגע שבו החברה של מרסל נישקה אותו, והבינה שזה לואי".

ויקטוריה סטוסאק גם השתתפה בפרוייקט של ברונל.  הכפילה שלה נמצאה בפולין – זו הייתה ציירת בשם אלכסנדרה בארטוסיק:

-  "לא הכרתי את אלכס לפני שהגענו לסטודיו" - מספרת ויקטוריה. - "הסתכלנו אחת על השנייה ולא הבנו, במה אנחנו דומות:  גם האף וגם הגבות שלנו שונים! למעשה, חשבתי שהיא דומה לחברה שלי, אשר יש לה שורשים פולניים, כמו שלאלכס. כאשר הצלם ראה אותנו, הוא מיד אמר: "הדבר היחיד המשותף ביניכן – זה ששתיכן יפות". הייתי בטוחה שפרנסואה לא ישתמש בנו בפרוייקט שלו. אבל הוא סידר את האור, וכאשר התחיל לצלם – אנחנו הרגשנו איזושהי קרבה, והאופי יצא החוצה. אני גם מאוד אוהבת את הרעיון של הפרוייקט - זה גורם לך לחשוב על זה, שאתה לא יחיד כזה – וזה מוריד קצת מרמת האגואיזם".

את השיננית ננסי פול (מימין) כל הזמן מבלבלים עם שחקנית ידועה בקנדה - מארי שנטל פיירו. כאשר המעריצים של מארי באים עליה ברחוב, היא לא כועסת, ובשלווה מסבירה כי מדובר בטעות.

הקנדיות סאי נינה ואנה רובין – הן חברות של אחת הבנות של פרנסואה. שתיהן ציירות, והן נולדו באותו יום. הנשים אפילו חשבו שהן תאומות שהופרדו, אבל ההורים מכחישים זאת.

שרה פרניי עובדת במשרד פרסום יחד עם אלן מדיל.

-  "יש לי שישה אחים ואחיות, ואף אחד מהם לא דומה לי כמו אלן. אמא מכחישה שאני מאומצת, אבל לא ראיתי מסמכים התומכים בזה".

כאשר פרנסואה הזמין אליו בפעם הראשונה את אדית פרפונטן ואת סטפני טרמבלי  -  הם נראו כמו תאומים: היו לבושים אותו דבר, היה להם אותו חיוך ואפילו הרכיבו משקפיים באותה צורה.


הצלם הקנדי פרנסואה ברונל צילם סך הכל 140 זוגות של "תאומים". הנה עוד כמה מהם:

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> הפרוייקט "אני לא דומה" של פרנסואה ברונל