7 מיתוסים על סמוראים


 

 

 

7 מיתוסים על סמוראים

התיאור הפופולרי של סמוראים כלוחמים של הכבוד, למעשה לא תמיד תואם את המציאות. כל דור מספר את סיפורם של הסמוראים על פי ערכים שלו, במקום להציג  עובדות היסטוריות.


1. המיתוס על ספוקו (חרקירי)

הסמוראים המסתוריים והפופולריים ממהרים לעשות "ספוקו" (טקס התאבדות) כדי לשמור על הכבוד שלהם. במהלך "ספוקו" סמוראי חותך את בטנו בעזרת חרב טקסית ווקיזשי או סכין טנטא.
ההיסטוריה מראה, שהסמוראים אכן עשו לעתים ספוקו. עם זאת, הסיבה לכך לא תמיד הייתה שמירה על הכבוד. רוב הסמוראים שביצעו ספוקו, עשו זאת כדי לא ליפול בשבי ולא להיות מעונה ונרצח על ידי אויביו. עם זאת, היה קיים מניע נוסף, יותר חומרי: אם סמוראי התאבד בעזרת ספוקו – רכושו על פי החוק, היה עובר ליורשיו ובני משפחתו, ואם הסמוראי היה נתפס והוצא להורג כפושע או אסיר – הוא היה מאבד את כל הרכוש. לכן הסמוראיל בעזרת ספוקו, לרוב הגנו על רכושם.


2. הסמוראי לא נסוג

מחקרים מראים שהסמוראים היו מעשיים בשדה הקרב, בדיוק כמו כל החיילים האחרים. דוחות שנכתבו על ידי לוחמים סמוראים, מספרים על איך שהסמוראים נכנסו לקרב, ולאחר מכן נסוגו כאשר התחילו לאבד אנשים.


3. סמוראי תלוי בחרב שלו

הסמוראי הלוחם מתואר בדרך כלל כמי שלחלוטין תלוי בחרב שלו (קטאנה) בזמן הקרב. ואכן, בושידו מלמד שקטאנה – זה הנשמה של הסמוראי. אבל במציאות, סמוראים השתמשו בנשקים שונים, החל מסכין קצרה (טנטא) ועד התותחים. מחקרים מראים שחצים וחניתות ארוכות בשם יארי, היו הנשק העיקרי בקרבות גדולים. ביפן הפיאודלית, קטאנה הייתה נשק יקר מאוד, שעבר מדור לדור. למעשה, הם יכלו גם להיחשב ליקרים מדי לשימוש בשדה הקרב, כי הם היו לעתים קרובות הדבר הכי יקר שהיה ברשותו של הסמוראי.


4. סמוראי – ג'נטלמן

החוקרים סבורים שכל הסמוראים היו שומרי חוק. רומנטיקה עכשווית מציגה את הסמוראים כחסידים נלהבים של חוקי הבושידו. למעשה, מריבות ומחלוקות בין הסמוראים היו די נפוצים, והסמוראי יכולו גם להיות רעים ובוגדים. אפשר למצוא הרבה דוגמאות לכך בהיסטוריה. למשל אקשי מצוהידה, שבגד באדונו וביצע מעשים רבים של הטעיה.


5. סמוראים היו נדירים

המחקר המפורט הראשון של תקופת המג'י מעריך, שמספר הסמוראים היה 1,774,000 לאוכלוסיה של 25 מיליון אנשים. משמעות הדבר היא שהם היוו 7% מכלל האוכלוסייה של סוף המאה XIX. רוב היפנים של היום, עשויים למצוא את הסמוראים בשושלת שלהם.


6. הסמוראים היו רחמניים

סמוראים לעתים קרובות מתוארים כאנשים שחולקים את ההשקפות המודרניות על יושר והגינות. הם אפילו מתוארים כמגנים על העניים מפני האליטה המתעללת. אין דבר רחוק יותר מן האמת. הסמוראים נהגו לגבות מסים ודמי שכירות מן האנשים הפשוטים עבור הפאודלים. סמוראי יכל להרוג פשוט עם בגלל עלבון קטן, ורוב האוכלוסייה פחדה מהם.  מספרים שהסמוראים ניסו את החרבות החדשים שלהם על שבויים.


7. כל הסמוראים היו מעורבים בקרבות

בזמן תקופת אדו, היו תקופות משמעותיות של שלום, שבמהלכן לא היו שום קרבות גדולים. בתקופות ארוכות כל כך, סמוראים רבים הפכו יותר למדענים, לפקידים, למנהלים, או לבטלנים מאשר ללוחמים. הסמוראים איבדו בהדרגה את מיומנות הלחימה שלהם, וקטאנה שלהם הפכה להיות יותר סמל של סטטוס מאשר נשק.


זה הסיבות העיקריות להיעלמות של הסמוראים. כאשר הגיע הזמן לרענן את הצבא היפני על מנת לאפשר לו להתנגד לאיומים זרים, החליט הקיסר מאיי שהסמוראים אינם מתאימים למשימה הזאת...

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> 7 מיתוסים על סמוראים