EMUFPHZLRFAXYUSDJKZLDKRNSHGNFIVJ


 

 

 

EMUFPHZLRFAXYUSDJKZLDKRNSHGNFIVJ


EMUFPHZLRFAXYUSDJKZLDKRNSHGNFIVJ - זו השורה הראשונה של הפסל " Kryptos ", שבנוי מנחושת ונראה כמו דף נייר בגובה 3 מטרים, שעליו כתוב מסר מוצפן.

 

הפסל בשם "קריפטוס" נבנה לפני יותר מ-20 שנה, ופירוש שמו ביוונית - זה "מוסתר". הפסל בהתחלה עורר עניין בעיקר אצל קריפטוגרפים ממשלתיים, אשר בסתר ניסו לפענח את החלקים הקלים ביותר של הקוד, מבלי לעורר יותר מדי תשומת לב.

עכשיו, מעריצי תעלומות מרחבי העולם הצטרפו למומחים בניסיון לפענח את כל השאר. עד כה, לא חובבים ולא מקצוענים לא הצליחו לקרוא את הכתוב.

הפסל ג'ים סנבורן חשב שאת הפסל המקודד שלו - "קריפטוס", שהוקם במטה ה-CIA, "יפענחו" תוך כמה שבועות. אבל עכשיו, שני עשורים מאוחר יותר, הפסל עדיין שומר על הסוד.

 

פסל בעל 865 אותיות, שבמבט הראשון נבחרו באקראי, מקשט את חצר המטה של CIA בלנגלי, וירג'יניה משנת 1990. כל הזמן הזה נאבקים הקריפטוגרפים בניסיון לפענח אותו. עד כה, הם הצליחו לקרוא שלוש חלקים של ההודעה. החלק האחרון, הרביעי, נותר בלי פתרון, ומושך אליו את תשומת הלב הרבה של מעריצי הקונספירולוגיה.

 

בזמן העבודה על הפסל, סנבורן התייעץ עם מפענח CIA בדימוס אד שאידט, שהציג לו את הצפנים שהיו בשימוש באירופה בסוף מאה 19 ועד אמצע מאה 20. כפי שהתברר לאחר פענוח של חלק מהכתוב, סנבורן בכוונה עשה טעות דפוס, על מנת לעכב את פענוח הקוד.

 

על פי דיווחים לא מאומתים, "קריפטוס" יופיע בספר הבא של דן בראון, מחבר רב המכר "צופן דה וינצ'י". רמזים לחלק המפוענח של הקוד הופיעו כבר ב-"צופן דה וינצ'י", וליתר דיוק על עמוד השער של הרומן המפורסם, בו במהופך אפשר לקרוא משפט מקריפטוס: "רק WW יודע" (Only WW knows) – האותיות WW הן ראשי התיבות של שמו של מנהל ה-CIA לשעבר ויליאם וובסטר, אשר סונבורן העביר לו את המעטפה עם פירוש מלא של המסר הסודי.

 

הפסל "מוטרד מאוד" שעבודתו יכולה להיות מושאלת על ידי דן בראון. הוא בעצם לא אוהב את הרעש שנוצר סביב "הקריפטוס", משום שזה משפיע על חייו האישיים. יש כאלה שכבר השיגו את מספר הטלפון הסלולרי של סנבורן ומטרידים אותו בשיחות עם דרישות לרמזים לפענוח הקוד, כאשר הם מכנים אותו "סוכן של השטן". אם הסופר האמריקאי באמת יציג את הקריפטוס ברומן החדש שלו, "ב-CIA לא יהיו מרוצים".


 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> EMUFPHZLRFAXYUSDJKZLDKRNSHGNFIVJ