דור האיידס



 

 

 

דור האיידס

בבורקינה פאסו, כמו ברוב המדינות האפריקאיות שממוקמות דרומית לסהרה, למחלת האיידס (HIV) יש שכיחות גבוהה יחסית. העובדה שאנשים שנגועים באיידס מתמודדים עם דחייה וגירוש מהחברה, מאלצת רבים להסתיר את מחלתם, והעובדה הזאת מסבכת עוד יותר את הטיפול ואת החינוך המיני. המדינה הגיעה להתקדמות מסוימת בשנים האחרונות, ובין השנים 2001 - 2007, שיעור ההידבקות באיידס בקרב המבוגרים בבורקינה פאסו, ירד מ -2.1 אחוזים ל -1.6 אחוזים בערך. למרות המגמות החיוביות הללו, אלפי אנשים ממשיכים לסבול מן ההשפעה ההרסנית של המגפה, שמחקה כמעט דור שלם.


1. מחוז קוריטנגה, בורקינה פאסו – סול בן ה-9, לבדו על המיטה שלו. סול איבד את שני הוריו בגלל איידס, אביו מת כאשר בנו היה רק בן שנתיים, ואמו מתה כאשר מלאו לו 5. סול עדיין לא עבר את בדיקות ה-HIV.

2. מחוז קוריטנגה, בורקינה פאסו – דיאדונה וונדאטה, בת השש עשרה, מחזיקה תמונה של ההורים שלה שנפטרו מאיידס. היא עצמה טרם נבדקה.

3. מחוז קוריטנגה, בורקינה פאסו - אליס בת ה-11 בשדה. אביה של אליס מת מאיידס, ואמה, המתגוררת עמה – נשאית של המחלה. אליס עצמה גם עברה בדיקה, והתוצאה הייתה שלילית. אך למרות הכל יש לנערה את הסימנים והתסמינים של הנגיף . אליס תיבחן שוב לאחר ארבעה חודשים.

4. קופלה, בורקינה פאסו – אם מאכילה את אלוי בן היומיים. הילד נולד לאב נשא איידס, ואמא שהיא לא נשאית. הנקה - היא אחד הגורמים העיקריים להעברת הנגיף בתקופה שלאחר הלידה מאם לילד.

5. מחוז קוריטנגה, בורקינה פאסו - רודריגו בן השש שוכב על הקרקע. רודריגו איבד את אביו כשהיה רק בן ארבע, ואמו היא נשאית איידס. הילדים – נמצאים בין הקבוצות הפגיעות ביותר שהושפעו מהמגיפה בשנת 2007. בין 62,000 ל- 130,000 ילדים ובני נוער מתחת לגיל שמונה עשרה, איבדו את שני ההורים בגלל הנגיף.

6. קופלה, בורקינה פאסו - עשרות מבחנות עם דגימות דם מחכות לבדיקה במעבדה. המודעות והחינוך הם תנאי הכרחי למניעת הידבקות באיידס בקרב אוכלוסיית המחוז, אך על פי מחקר של אונסקו בשנת 2006, רק 24% מהאוכלוסייה הבוגרת במדינה יודעים לקרוא ולכתוב, ומספר הנשים כמעט פי 2 פחות מהגברים.

7. קופלה, בורקינה פאסו - איבון מחזיקה פסלון של הבתולה מרי. ההורים שלה הם נשאים של איידס, ומקבלים טיפול תרופתי על בסיס קבוע. במהלך שנתיים, מספר מרכזים רפואיים, בהם מקבלים טיפול תרופתי בבורקינה פאסו עלה מ- 44 (בשנת 2005) ל- 76 (בשנת 2007),  ובכך הוכפל פי 2 מס' אנשים שיכולים לקבל טיפול.

8. מחוז קוריטנגה, בורקינה פאסו – אלי בן-11, ואחותו שנטאל בת ה-7. אלי ושנטל נעשו יתומים בגלל האיידס - לאחר שהוריהם מתו מאיידס, הסבים לקחו אותם אליהם.

9. קופלה, בורקינה פאסו, איש ברחוב. העובדה שאנשים שנגועים באיידס מתמודדים עם דחייה בחברה, מאלצת רבים להסתיר את מחלתם.

10. מחוז קוריטנגה, בורקינה פאסו – אדג'רטה בת ה-42, ליד כביסה שתלויה לייבוש. היא נשאית איידס כבר במשך שמונה השנים האחרונות. האח של בעלה גילה את תוצאות הבדיקה שלה, ועכשיו מסרב שהיא תקבל טיפול תרופתי. 

11. מחוז קוריטנגה, בורקינה פאסו - אנשים רבים בבורקינה פאסו מסתירים שהם חולים במחלת ה-HIV מחשש מאפליה ובושה, שילוו אותם אחרי וידוי פומבי.

12. אדר בן עשר ורקיאטה בת השבע מתגוררים עם דודים שלהם מאז ששני הוריהם נפטרו ממחלת האיידס. אף אחד מהם עדיין לא נבדק ל-HIV.

13. תמונות של משפחות בבורקינה פאסו. במשפחות רבות, כמעט כל בן משפחה נגוע בנגיף ה-HIV. בשנת 2007 המחלה גבתה את חייהם של 9,200 בני אדם – בממוצע זה אדם אחד כל שעה.

14. את סילבן בן השמונה השאירו לבדו בכפר. אמו של סילבאן נפטרה כשהוא היה בן 4, אביו נפטר בחודש אוגוסט בשנה שעברה. כפרים שהאוכלוסייה שלהם זה ילדים יתומים – אינם דבר נדיר בבורקינה פאסו.

15. אוגוסטין בת ה-47 בחדר השינה שלה. אוגוסטין איבדה בעלה בגלל האיידס לפני ארבע שנים. על פי ארגון הבריאות העולמי, 130.000 תושבי בורקינה פאסו נדבקו בנגיף בשנת 2007.

16. דונאטיין בן ה-48 גילה שהוא נשא איידס בשנת 2006, ובדיקות של אשתו היו שליליות. על פי מחקר שנערך על ידי ארגון הבריאות העולמי בשנת 2003, כמעט ל-15 אחוזים מכלל גברים מבוגרים בבורקינה פאסו היה יותר מ"שותף מיני" אחד תוך 12 חודשים.

17. ילדים רועים עדר של עיזים במחוז קוריטנגה. בשנת 2007, מ - 62,000 עד 130,000 ילדים מתחת לגיל 18 איבדו את שני ההורים בגלל הנגיף. כמה מהם נלקחו למשפחות של קרובים או הגיעו לבתי יתומים.

18.אווריסט בן ה-42 לבדו. נודע לו שהוא נשא איידס, כאשר הוא היה בן 37, לאחר שאיבד את אשתו ואת בנו בגלל האיידס. מודעות וחינוך הם כלים חיוניים בלחימה במגיפה.

19. מחוז קורנגה, בורקינה פאסו – את גילה המדויק, סטפני לא יודעת. היא איבדה את אמה בשנת 2000, את אביה בשנת 2004, וכעת מתגוררת עם דודה ודודתה.

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> דור האיידס