לתת פרחים במתנה - מהיכן המסורת התחילה


 

לתת פרחים במתנה - מהיכן המסורת התחילה

כולנו מדי פעם בוחרים להעניק פרחים במתנה, בין אם לבת הזוג (גברים מקבלים פחות פרחים מנשים), לקרובים לכבוד החג, לכבוד יום הולדת, הולדת תינוק, לאחל החלמה מהירה, לאות אבל והשתתפות בצער ועוד. האם תהיתם אי פעם מה הם שורשי המנהג לתת פרחים במתנה, מהיכן החלה מסורת זו?
במאמר זה נתאר בקצרה את ההשתלשלות ההיסטורית שהביא לשימוש הנרחב הנעשה כיום בסידורי פרחים בחברה המודרנית.

פרחים משמשים את בני האדם למעשה משחר ההיסטוריה. אמנם בעבר הרחוק היה השימוש שנעשה בהם מעשי יותר, נוצלו תכונות מרפא וערכים תזונתיים של צמחים ופריחתם. לפיכך לתת פרחים אז היה דומה למתן כל דבר בעל ערך.
ארכיאולוגים מוצאים סימנים להימצאות פרחים בקברים עתיקים וההשערה היא שהונחו שם כדי שישמשו את המת, ממש ככל פריט רכוש אחר - בתרבויות רבות התפתח מנהג לקבור / לשרוף עם המת פריטים שונים שייתכן שיזדקק להם במהלך מסעו בעולם הבא.

בכתבים עתיקים שנשתמרו מזמנן של תרבויות עתיקות כגון מצריים, סין, האימפריה הרומית והיוונית ישנן עדויות למתן פרחים. נראה כי המנהג לתת פרחים החל מקבל משנה תוקף והפך מקובל גם כמעשה שלו ערך אסטטי טהור.
מכיוון שחייהם של בני האדם, לפחות של המעמד הגבוה מביניהם, החלו הופכים קלים ושופעים בזמן פנוי טבעי שהתפתחו תחומי העיסוק באסטטיקה. פרחים הם מן היצירות המרשימות ביותר של הטבע ולכן אין פלא כי בתרבות בה קרנה של האסטטיקה עולה גם המנהג לתת פרחים במתנה יצבור תאוצה.

בימי הביניים חוקי הכנסייה הנוקשים מנעו מבני זוג להפגין רגשות רומנטיים בפומבי. לתת פרחים במתנה אפשרה לבני זוג להראות אהבה זה לזו מבלי להסתכן בפגיעה ברגשות הזולת או, חמור יותר, להירדף בידי הכנסייה כחוטאים. בתקופה זו החלו להצפין מסרים בסידורי הפרחים וכך השתכללה המסורת הנאה וקיבלה ערך מהותי כאמצעי לביטוי רגשות ומידע רגיש.

בשנת 1700 מלך שוודיה, צ'רלס השני, החדיר למערב את "שפת הפרחים" שמקורה בתרבות הפרסית.
שפת הפרחים שימשה להעברת הודעות ממש, אפילו פקודות צבאיות ומידע בטחוני סודי הועברו תוך שימוש בקודים שונים שהתבססו על שפת הפרחים.
בתקופה הויקטוריאנית נכתבו ספרים רבים שתארו את המשמעות הניתנת לכל סוג של פרח וכן כיצד ניתן להביע מסרים באמצעות שילוב פרחים שונים, למעשה יצירת סידורי פרחים.

המנהג לתת פרחים לבעלת התפקיד המרכזי במופע החל בימי הביניים אז נחשבו פרחים על הבמה כגורמים למזל רע אלא אם הוענקו כאות הוקרה לשחקנית / הזמרת / המוסיקאית הראשית בתום המופע.
עד ימינו אנו מקובל להעניק זר פרחים לבעלת התפקיד הראשי במופע מיד עם סיומו. באשר להמצאות פרחים על הבמה, נראה כי דבר זה כבר אינו נחשב לפתח לצרות.

כיום נמשכת המסורת של מתן פרחים, נראה כי כבר אין צורך להצפין מסרים מדויקים בסידורי פרחים אולם ברור כי גם בעת הזו אנו מביעים מסר באמצעות פרחים, והמקובל ביותר מביניהם הוא מסר של אהבה רומנטית בעת שאנו מעניקים פרח בודד או זר פרחים לבחירת ליבנו.

השוואת מחירי פרחים בכל הארץ!!


 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> לתת פרחים במתנה - מהיכן המסורת התחילה