10 מקרים מעניינים של קניבליזם


 

10 מקרים מעניינים של קניבליזם

 

השם "קניבל" בא מהמילה "Caribs", או בהגייה אחרת - "Caniba". כך, שוחרי שלום של האיים הבהאמיים והאנטילים קראו לתושבי האיים האנטילים הקטנים. במציאות, קולומבוס השתמש באגדה על קניבלים אוכלי אדם, על מנת להצדיק את הריגתם של האינדיאנים ואת לקיחתם לעבדות.

 

1. מאמינים, שאחד המקרים "המתורבתים" וההמוניים הראשונים של מקרי קניבליזם, אירעו במהלך מסע הצלב הראשון של שנות 1096-1099, כאשר צבא של 30 אלף הצלבנים שנע בכיוון ירושלים, חווה כמעט תמיד מחסור במזון ומים. אז, האפיפיור אורבן השני, שבירך את המסע הזה, הורה לחיילים להרוג את כל מי שאינו חולק או מקבל את האמונה הנוצרית. לכן, הצבא השאיר מאחוריו שביל של גופות, אשר שימשו לעתים קרובות למזון. ההיסטוריונים האירופאים עשו מאמצים רבים כדי להסתיר את הפרק המביש הזה בהיסטוריה, אך ללא הועיל.

אגב, אכילת גופות של האויב בימי הביניים ולפניהם, היו מקובלים בצבאות רבים. המונגולו-טטרים, למשל, במהלך מעברים ארוכים במדבר, בדרך כלל אכלו את חבריהם החיילים, דבר אשר עורר בהלה ואימה אצל האירופאים.

 

2. רוב המקרים של קניבליזם ההמוני, כמובן, קשורים למלחמות ומצורים על הערים. כך בשנת 1612, הפולנים והליטאים שהיו תחת מצור בקרמלין, הגיעו לייאוש כזה מהרעב, שהתחילו לאכול בשר אדם.

ההיסטוריון קזימיר וולישבסקי, תיאר את זה ככה: "... קודם הם חפרו החוצה את הגופות, ולאחר מכן החלו להרוג את השבויים שלהם. ועם החמרת ההזיות הגיעו לנקודה שהם החלו לטרוף זה את זה. בעובדה הזאת לא היה צל של ספק ... החזקים הרגו את חלשים, והבריאים – את החולים. היו ריבים על המתים, והטירוף שנוצר עורר הסתכלות לא שגרתית על צדק. למשל, חייל אחד התלונן שאנשים מפלוגה אחרת אכלו את דודו, בעוד לפי "חוק" מי שהיה אמור לאכול אותו זה הוא וחבריו. הנאשמים אמרו שלחברי הפלוגה מגיע לאכול את מי שהיה איתם בפלוגה...

 

3. אין זה סוד, שבמהלך נסיגת הצבא של נפוליאון בדצמבר 1812, בדרך שהם עצמם ביזזו, הצרפתים המורעבים הגיעו גם עד לקניבליזם.

מצבא של 47000 חיילים מובחרים, שנכנסו לתוך רוסיה עם הקיסר, לאחר שישה חודשים נשארו רק כמה מאות חיילים. השאר מתו, לא רק בשדה הקרב, אלא גם מרעב וקור.

ההיסטוריון Tarle בספר "הפלישה של נפוליאון לרוסיה" כותב: "העדים: מר שטיין,  ואחרים, טוענים שהצרפתים אוכלים את חבריהם המתים. אגב, נאמר גם שנתקלו לעתים קרובות בצרפתים שהתחבאו באסמים מן הקור, כשהם יושבים סביב מדורה שעל גופות חבריהם המתים, כאשר הם חותכים את החלקים הטובים, על מנת להשביע את רעבם. אז כשהם נחלשים משעה לשעה ונופלים מתים, הם בתורם מאכילים את חבריהם החיים בקושי"

מהצד של הצרפתים – רק הרוזן סגיור הודה בזה, בזמן שהקצינים הצרפתיים שנשארו בחיים הכחישו זאת.

 

4. במקרים תכופות יש גם מקרי קניבליזם בקרב מלחים שניצלו מהתרסקות וטביעה. אחד המקרים המוקדמים, שידועים לתקשורת, הגיע לאחר קריסתה של הפריגטה הצרפתית "מדוזה" בשנת 1816. ניצוליה הגיעו לקניבליזם לאחר ארבעה ימים של שייט על רפסודה, וזה שמר על חייהם במהלך המסע בן 12 יום. הם נוצלו ע"י ספינה "ארגוס".

 

5. משלחת בריטית בראשות אדמירל ג'ון פרנקלין, היתה צריכה למצוא את המעבר הצפון מערבי מהאוקיינוס האטלנטי אל האוקיינוס השקט. חברי המסע יצאו לים ב- 19 במאי 1845 על שתי ספינות - "טרור" ו- "ארבוס". במהלך עשר השנים הבאות לא היה ידוע כלום על גורלם.

המשלחת האבודה התגלתה רק בשנת 1854, ע"י חוקר סקוטי ג'ון ריי. סימנים על שרידי הגופות, ותוכן הצלחות העידו בבירור על כך, שחברי המשלחת אכלו אדם.

מאוחר יותר גילו שספינות נתקעו בקרח ונסחפו איתו במשך כמה שנים. פרנקלין עצמו שרד שני חורפים, ומת ב- 11 ביוני 1847. הניצולים האחרונים ניסו להגיע ברגל לחוף,  ונקטו בקניבליזם.

 

6. בשנות 1930 בדרום רוסיה ואוקראינה, בתקופת רעב גרוע, תיעדו מקרים רבים של קניבליזם.

בזמן הקשה הזה עבור המדינה הסובייטית הצעירה, סירבו באירופה לעזור לרוסיה. ב- 30 בספטמבר 1921, בפגישה של חברי הלאום בז'נבה, בכעס האשים ננסן פריטיוף את הממשלה של המדינות החברות בליגה ברצון לפתור את הבעיה של הבולשביזם ברוסיה באמצעות הרעבה למוות של 20 מיליון אנשים.

 

7. המצור בלנינגרד של שנות 1941-1943 - אחד הפרקים  המפחידים ביותר בהיסטוריה. כמובן, יחד עם מקרי גבורה והקרבה, בעיר היו גם מקרי קניבליזם.

בספר של לומגין נותנים את הנתונים הבאים: "עד 2 יוני 1942 בגין כל הפשעים האלה נעצרו 1,965 בני אדם. רובם נורו, ואחרים קיבלו 10 שנות מאסר"... רק בדו"ח מיוחד של 7 אפריל 1943 בפעם הראשונה צויין כי "במרס, לא היו מקרי רצח לשם אכילת בשר אדם ..."

 

8. במהלך מלחמת העולם השנייה, קניבליזם פרח בצבא היפני. כאשר נגמר להם האוכל ולא היה אזרח פשוט ליד, החיילים היפנים הרגו ואכלו אחד את השני. המקרה המתועד התרחש בשנת 1945, כאשר חיילים יפנים הרגו ואכלו שמונה טייסים אמריקאים שהופלו. מקרה זה נחקר בשנת 1947, ותחת חקירה היו 30 חיילים יפנים. חמישה מהם נמצאו אשמים ונתלו.

 

9. ב- 13 באוקטובר 1972 מטוס נוסעים עשה נחיתת חירום בהרי האנדים , אך למעשה, פשוט נפל על מקום קשה להגעה. במטוס היתה קבוצת רגבי מאורוגוואי, משפחותיהם וספונסרים שטסו למשחק בצ'ילה. רבע הנוסעים מתו בנפילה, עוד כמה מתו בהמשך מפציעות וקור. ואז, 8 מתוך 29 הניצולים נהרגו במפולת שלגים, אשר כיסתה את גוף המטוס.

השורדים היו 72 ימים באזור של שלג נצחי, ושרדו רק כי אכלו את הגופות הקפואות של הנוסעים שמתו. החלטה זו לא היתה קלה, כי כל ההרוגים היו או חברים או בני משפחה של השורדים. כעבור חודשיים, הם ניצלו.

 

10. בחודש מרץ 2001, ארמין מייבס, מנהל מערכות מידע בן ה-41, מעיר הגרמנית רוטנבורג, הציב מודעות באינטרנט, בה כתב שהוא מחפש מתנדב שיסכים להיאכל. יורגן ברנדס (שהוא במקרה גם מנהל מערכות מידע) ענה למודעה. התוכנית התממשה מהר: ברנדס בהסכמתו , נהרג ונאכל חלקית על ידי מייבס. מאוחר יותר, מייבס נידון למאסר עולם.

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> 10 מקרים מעניינים של קניבליזם