"המין השלישי" מאפגניסטן


"המין השלישי" מאפגניסטן

פעם כתבנו על Fa'afafine – בנים מסמואה אשר גדלים בתור בנות. באפגניסטן, אפשר למצוא את האפשרות ההפוכה – בנות, אותן מגדלים בתור בנים.

באפגניסטן, הבנים עדיין מוערכים יותר על ידי הוריהם, מאשר הבנות. מדי פעם, ההורים מנסים לשפר את מעמדם החברתי, ואם במשפחותיהם נולדות הרבה בנות, הם הופכים אחת מהן לבאצ'ה פוש. משמעות הדבר היא שאת הילדה מעכשיו ילבישו רק בבגדים של גברים, ויגדלו אותה בתור בן. אפשר לתרגם את המושג "באצ'ה פוש" כ- "לבוש כמו ילד".

הבנות אשר הפכו לבאצ'ה פוש, נהנות מכל החירוית שניתנת רק לבנים בחברה האפגנית. הן הולכות לבית הספר, יוצאות לטיולים, עושות ספורט ואפילו עובדות. בבית ומחוצה לו, מתייחסים לבאצ'ה פוש כאל גברים, והם יכולים ליהנות מכל "הזכויות" הניתנות להם. כאשר מדברים על באצ'ה פוש, מדברים תמיד בלשון זכר.

בחברת הבנים, הן מתנהגות בצורה שווה, ובנים רבים אינם מודעים אפילו שבין חבריהם יש אחד או כמה באצ'ה פוש. עם זאת, ההורים לא יכולים להתעלם מהעובדה שבתם גדלה, כי במהלך גיל ההתבגרות כבר לא הגיוני להעמיד פנים. לכן, כאשר באצ'ה פוש מגיעה לגיל ההתבגרות – שוללים ממנה את זכויותיה והיא הופכת להיות בת רגילה.
רבות מאלו שהיו פעם באצ'ה פוש נזכרות, עד כמה היה קשה להחליף את החופש של הגברים האפגניים בצניעות וחוסר זכויות של הנשים. מעכשיו, הן צריכות להישאר בבית, להתנהג בכבוד ולא להיפגש עם המבט עם הגברים. בקרוב הן יוכלו להתחתן - באפגניסטן נוהגים להתחתן בגיל צעיר מאוד.

אחת הבנות, אשר במשך כל תקופת הילדות גדלה בתור בן, מספרת:
-  "אנשים משתמשים במילים רעות כאשר הם פונים לבנות, הם צועקים עליהן ברחוב. אני לא רוצה להיות בת. כשהייתי בן, האנשים היו מתנהגים אלי בצורה שונה".
בחורה אחרת אומרת:
-  "הייתי צריכה ללמוד כיצד להיות בת, כל הזמן שכחתי שאני צריכה להיות בין הבנות. אין לנו ברירה, אלא ללמוד מהאפס".

בנוסף, באצ'ה פוש נחשבות לנשים רעות בנישואים, כי הן פשוט לא יודעות "איך להתנהג בתור אישה". הן לא יודעות איך אישה למופת צריכה להתנהג, לא בקיאות בבישול ויכולות אפילו לצעוק על הבעל, או להרביץ לו במטרות חינוכיות! רשמית, באצ'ה פוש אינם מוכרים על ידי המדינה וזכויותיהם לא נשלטים על ידי החוק, אבל זה לא אומר שבאצ'ה פוש אינם קיימים: באפגניסטן, זה קורה גם היום.

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> עם ועדה >> "המין השלישי" מאפגניסטן