המסורת הקטלונית המדהימה


 

 

 

המסורת הקטלונית המדהימה

 
המגדלים החיים הקטלוניים המפורסמים (Castellers), בונים במהלך חג הבציר של ענבים.

עד היום, לא מפסיקים הויכוחים: האם זה אמנות או ספורט? אפילו בוני המגדלים לא יכולים לענות על השאלה הזו. המסורת הזאת כבר הפכה לאובססיה לאומית.

בכל עיר וכפר  יש קבוצת "קסטליירו" משלהם, שכוללת גברים, נשים וילדים, אשר במשך חודשים מתאמנים לקראת המופע. הפירמידות הגבוהות ביותר מגיעות לגובה של בניין בן 7 קומות.

הספורט האסתטי הזה מבוסס על ריקוד עממי muixeranga, שהגיע לקטלוניה מן ולנסיה הסמוכה. הכפריים היו רוקדים עם ליווי של תיפוף של כלי עממי, ובאותו הרגע שבו המוסיקה נפסקה, המשתתפים היו מסתדרים בפירמידה אנושית קטנה.


המדים של הבונים הם לא רק סימן ההיכר שלהם, אלא גם כלי אסטרטגי חשוב. כל רכיב של הציוד ממלא תפקיד חשוב. בבגדי הקסטלייר אין שום פריט מיותר, והבטחון ואפילו החיים של חברים בקבוצה, תלויים שחוזק קשירה של הבנדנה או החגורה.

באופן מסורתי המכנסיים של קסטליירים הם תמיד בצבע לבן, ואצל מי שמטפס מעל השאר, הם מגולגלים עד הברך. אותו הדבר קורה עם שרוולי החולצות. מעניים, שקסטלייר מיומן מחזיק את הקצוות של הצווארון בפה, כדי שהחולצה לא תחליק, ורגליים של החבר לא יפגעו בטעות בעצם הבריח או הצוואר. הצבעים של החולצות מראים על שייכות ל- Colla מסוימת.

החלק החשוב ביותר של מדי הקסטלייר זה Faixa. זאת חגורה שחורה, רחבה, ארוכה מאוד וחזקה. את החגורה הזאת אפשר ללבוש רק בעזרת חבר, אשר יעטוף אותה בחוזקה סביב המותניים.

ההליך הזה חשוב כל כך, שאפילו קיבל את השם Enfaixar-se. לבישת ה-Faixa עוברת ברוגע וללא חיפזון. החגורה שקשורה בחוזקה, בזמן המופע מגנה על גבו של הקסטלייר, ומשמשת גם בתור "מקומות דריכה" לאלה שמטפסים. החגורות הארוכות ביותר - עבור אלה שעומדים בבסיס המגדל, בגלל שיש להם נטל רב, כי הם צריכים להחזיק את המשקל של המגדל כולו.

קסטליירים מקבלים ילדים להשתתפות במופעים בשמחה רבה. מלבד העובדה, שבמהלך המשתה שנערך, יש תחרויות ופסטיבלים בשביל ילדים, ילדים גם מעורבים ישירות בבנייה של המגדל. דווקא הם ממלאים את התפקיד החשוב והקשה ביותר – לעלות לצמרת ולסיים את המגדל.

השחקן הראשי הוא הקסטלייר הקטן ביותר. הוא "הפרח" שלמענו אשר "גדל" כל  "הגזע" הזה. יש לו משימה חשובה ביותר: אחרי שהוא מטפס על פסגת המגדל, הוא צריך לנופף בידו, וזה דבר אשר מסמל את הסוף המיוחל של הבנייה. לאחר מכן, הוא בקפידה צריך לרדת למטה.

כאשר שואלים את הקטלוניים מדוע הם עוסקים בתחביב מסוכן שכזה, הם אומרים: כי זו מסורת, אשר מחזקת את הנפש, את הגוף ואת האמונה ומאחדת אותם.

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> עם ועדה >> המסורת הקטלונית המדהימה