מה תורם לעלייה במשקל?


מה תורם לעלייה במשקל?

מחשבות "שמנות" תורמות לעלייה במשקל

הודות לפרסומות, בהן מככבות דוגמניות רזות, בחברה שלנו התפתחה דעה שהצורה הזו היא הצורה האידאלית. אבל למרות זאת, בעולם מופיעים יותר ויותר אנשים בעלי משקל עודף.
המחקר של אוניברסיטה נורבגית למדעים וטכנולוגיה טוען, שאם אנשים צעירים בעלי משקל תקין יחשבו שהם מלאים – סביר להניח שהם יהפכו לכאלה.

קיימות סיבות רבות ומורכבות לכך, שצעירים מתחילים לעלות במשקל. לדוגמא, זה יכול להיות קשור למתח נפשי, כאשר הצעיר פתאום מבחין בשומן עודף במותניו. הוא מתחיל להשוות את עצמו באופן אוטומטי למי שהוא מאמין שיש לו את מבנה הגוף המושלם, נכנס לדיכאון ומתחיל לעלות במשקל.

ההסבר השני - אנשים צעירים שחושבים שהם שמנים, מתחילים לשנות באופן דרסטי את הרגלי האכילה שלהם, ולעתים קרובות נוטים לפספס ארוחות סדירות. סירוב לאכול ארוחות בוקר סדירות - עלול להוביל להשמנת יתר.

גורם שלילי נוסף הוא דיאטה שהתחלתם, אבל לא יכולתם לדבוק בה לאחר זמן מה: במקרה זה, הגוף מתחיל לעלות במשקל במהירות, בהיותו מנסה לחזור למשקל שהיה לפני הדיאטה.

כמובן, קיים כלי נהדר למלחמה במשקל העודף - פעילות גופנית. עם זאת, החוקרים הגיעו למסקנה שבגיל צעיר, הפעילות הגופנית לא יכולה לשכנע את האדם בכך שהוא לא משמין - להערכה העצמית הנמוכה  ולנטייה להגזים יש השפעה שלילית חזקה יותר.

כדי להסיק מסקנות על ההשפעה של ההערכה העצמית על משקל הגוף, החוקרים בדקו בשנות 1995 – 1997 קבוצה של 1196 מתבגרים משני המינים. מאוחר יותר, המדענים נפגשו עם האנשים האלה שוב בשנות 2006 - 2008, כאשר הילדים כבר התבגרו.

מחצית מהמשתתפים היו בעלי משקל תקין. אבל בין אלה שסבלו מעודף משקל, החוקרים הבחינו בהבדל ברור:
59% מבנות שראו את עצמן כמלאות בגיל ההתבגרות – עלו במשקל בגיל מבוגר יותר (הן חישבו את "המלאות" שלהן לפי מדד ה- BMI).
כ- 79% מהבנות, שהפנו את תשומת לבן להיקף המותניים, והשתמשו במדד הזה כדי להוכיח לעצמן שהן אכן מלאות – אכן התחילו לסבול ממשקל עודף מאוחר יותר.

הבנות, שלא ראו את עצמן מלאות בגיל התבגרות:
כ- 31% מבנות שהודרכו על ידי ה- BMI עלו במשקל, ובין אלה שהסתכלו על היקף המותניים – עלו במשקל כ- 51%.

הבנות נוטות יותר להיות ביקורתיות כלפי עצמן, מאשר הבנים: בסקר שנערך לאחרונה, 22% מהנשים השיבו בחיוב על כך, ובין הגברים – היו רק 9%. זה עשוי להסביר את העובדה, שאנו רואים יותר נשים בטלוויזיה, מאשר גברים.

החוקרים מאמינים שהחברה צריכה להתרחק מהדפוס הרגיל, ובמקום זה להתחיל ולהדגיש את החשיבות של תזונה נכונה, שינה בריאה ופעילות גופנית. אבל הכי חשוב – זה להפסיק להציג דוגמניות רזות מדי כאידאל.

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> דיאטה >> מה תורם לעלייה במשקל?