מיקרופלורה של המעיים וירידה במשקל



מיקרופלורה של המעיים וירידה במשקל


לאנשים מלאים ולאנשים רזים יש מיקרופלורה שונה במעיים. חיידקי המעיים של העכברים ושל האנשים זהים – החיידקים Firmicutes ו- Bacteroidetes הם הדומיננטיים בפלורה. נכון להיום, עדיין לא נקבע לגמרי מי מהחיידקים אחראיים על המשקל. מספר מחקרים מראים מספר מופחת של Bacteroidetes אצל אנשים הסובלים מהשמנת יתר, בעוד מחקרים אחרים מצביעים על רמות נמוכות יותר של חיידקים מועילים כגון לקטובצילוס.

למרות העובדה, שהתזונה משפיעה על הרכב מיקרופלורת המעי, רוב המחקרים מסכימים שלמיקרופלורה עצמה יש השפעה על המשקל. לפיכך, שינויים במיקרוביוטיקה של המעיים עשויים להיות חלק חשוב מתוכניות הרזיה.

המדענים הציעו מספר מנגנונים, שבאמצעותם מיקרופלורת המעי יכולה להשפיע על המשקל. דלקות, אנרגיה של סוכרים, רגישות לאינסולין, צריכה וחיסכון באנרגיה - כל התהליכים הללו מושפעים מפלורת המעיים.

מה שאתם אוכלים - משפיע על הרכב של המיקרופלורה, אבל כאן אפשר גם להגיד את ההפך – פלורת המעיים שלכם קובעת חלקית את מה שאתם אוכלים. אנשים הסובלים מדיסביוזיס (הפרעה בתפקוד חיידקי המעיים), במיוחד אלו עם גדילת שמרים מוגברת במעיים - חווים לעיתים קרובות תשוקה לסוכר. מיקרופלורת המעי עשויה להשפיע על הרגלי האכילה שלנו, ולכן היא משחקת תפקיד חשוב בהגדרת העדפות התזונתיות שלנו.

השמנת יתר היא תורשתית, ובחשיבות של מיקרופלורת המעי בתהליך הזה לא צריך לזלזל. הפלורה מועברת מאם לילד בלידה, הנקה, ובשלב מוקדם בחייו. הילד גם בא במגע עם מיקרואורגניזמים של בני משפחה אחרים. בדרך זו, "המיקרופלורה של השמנת יתר" מועברת לילד.

אצל אנשים מלאים, בדרך כלל יש חוסר תפקוד של פלורת המעיים, עם ריכוז גבוה של חיידקי LPS וחיידקים שמייצרים מתאן. ליפופוליסכרידים (LPS) קשורים להשמנה, לכיבים ודלקת כרונית במערכת העיכול.

במחקרי מעבדה, כאשר החליפו לעכברים את המיקרופלורה שלהם במיקרופלורה של עכברים "שמנים" – זה הביא לעלייה משמעותית בכמות השומן אצל עכברים אלו. מחקרים נוספים הראו, שמוצרים פרוביוטיים מסייעים לשמור על משקל בריא ותורמים לירידתו של העודף.

איך מיישמים את זה בתוכנית שלכם לירידה במשקל?

תזונה בריאה עם צריכה מופחתת של סוכרים, פחמימות מעובדים, שמנים צמחיים וכדומה - כשלעצמה תתרום לירידה במשקל ולמיקרופלורת מעיים בריאה.

שינויים נוספים של פלורת המעיים יכולים גם כן להיות חלק חשוב מתוכנית להפחתת המשקל. אך כאן עלינו לציין, שצריכה רגילה של יוגורט בלבד לא תגרום לשינוי משמעותי אצל רוב האנשים. מזון אורגני, מזונות מותססים ותוספי מזון פרוביוטיים - הם המשאבים הטובים של חיידקים מועילים. פרה ביוטיקה, סיבים מסיסים מהם ניזנים החיידקים הטובים – אפשר למצוא בבצל, בצל ירוק, תפוחי עץ ומוצרים רבים אחרים.


 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> דיאטה >> מיקרופלורה של המעיים וירידה במשקל