לפני שאתם עושים דיאטה - תחשבו


 

 

 

לפני שאתם עושים דיאטה - תחשבו

נכון להיום, מספר הדיאטות הקיימות לא ניתן לחישוב. מה האנושות רק לא ממציאה... דיאטות לכל טעם, לכל ארנק ולכל רמה של נכונות של עינוי עצמי. באופן כללי, רוב הדיאטות הן בעלות תנאים קשים מדי, שלא ניתנים לביצוע במלואם. לרוב, הדיאטות לא הולכות יחד עם קצב החיים המודרני, הן חסרות גמישות, לא יכולות להבטיח תוצאות לטווח ארוך ואפילו מזיקות לבריאות. שינוי מתמיד של דיאטות גורם לגוף הרבה נזק. זה נכון במיוחד לגבי אנשים שמכורים לרעיון של לרדת במשקל, ושמבצעים ניסויים סדיסטיים בתחום התזונה על עצמם. לא סתם עכברי הניסויים לא חיים הרבה...


כאשר האדם מחליט לעשות דיאטה, הגוף שלו מתחיל להתמודד עם הרעב. מבחינת הגוף, הרעב המתמשך, שקשור להפחתת צריכת קלוריות – זה סוג של אזעקה שמשהו לא בסדר. בתגובה למצוקת האוכל, כדי למנוע תשישות וחולשה - הגוף מפעיל מנגנון הגנה ייחודי, שכל מהותו היא להפחית את בזבוז האנרגיה. והוא עושה את זה לרוב על חשבון של הורדת פעילות בשיעור ממוצע של 40% של פונקציות כגון פעילות הלב והנשימה וחילוף החומרים. לכן, הפעילות המטבולית קטנה בשני שליש, בייחוד אם לאדם יש אורח חיים לא פעיל.


כאשר אדם חוזר אל הרגלי האכילה הישנים והרגילים, הגוף מתחיל לאגור קלוריות בצורה כפולה מהרגיל. וגם תאי השומן אוגרים יותר שומן, ועוד יותר משמעותי מגיב הורמון האינסולין.


אחרי הדיאטה, המשקל מתחיל לאט אבל בטוח לעלות . לרוב מה שקורה זה שלאחר כמה חודשים, הגוף לא רק מחזיר את המשקל שאיבד, אלא גם מצליח להגדיל את משקלו. מומחים לתזונה המציאו אפילו מונח מיוחד עבור אפקט זה – "תסמונת היויו". כך, על פי אורסולה ורבורג, פרופסור-תזונאית מאוניברסיטת מונסטר, הדיאטה יוצרת בעיות חדשות במקום לפתור את הישנות.


אבל עדיין, צריך לטפל במשקל עודף, כי עודף משקל - גורם לבעיות בריאות בלתי נמנעות: המערכת שסובלת ראשונה זו מערכת הלב וכלי הדם, והסיכוי לחלות בסוכרת בקרב נשים עולה פי ארבע, ואצל הגברים - פי שמונה.


מיתוסים על גנטיקה


הדאגה לבריאות דוחפת את האנשים לעשות את הדבר הנכון – להוריד את הקילוגרמים המיותרים. כמות הדיאטות גדלה מדי שנה. לפי מחקר שנערך בארצות הברית, יותר ממחצית מתושבי אמריקה חולמים לרדת במשקל. יתר על כן, רק בשנתיים האחרונות, האנשים האלה עשו כ- 20 ניסיונות לרדת במשקל. עם זאת, מעטים הצליחו להשיג את התוצאה הרצויה, או לשמור על המשקל.


במשך שנים, המדענים האמריקאים ניסו לענות על השאלה - מדוע דיאטות אינן יעילות. במשך זמן רב, מומחים האשימו את הנטייה הגנטית להשמנה. האמינו שהמשקל של האדם "מתוכנן" ע"י הגנים שהוא קיבל, ולכן להילחם במשקל – זה כמו להילחם בטבע.


עכשיו המומחים כבר לא חושבים כך, אך המיתוס על כוחה של השמנה גנטית עדיין פופולרי אצל אנשים. במיתוס הזה, שעדיין מפורסם ע"י ארגונים ידועים כגון החברה הגרמנית לתזונה (DGE) והאגודה הרפואית האמריקאית (AMA) - המדענים רואים איום ממשי. לדוגמה, אמר וולטר וילט, מדען של בית הספר הארוורד לבריאות הציבור (בוסטון), כי המיתוסים המתפשטים מסוג זה הובילו למגפת ההשמנה במדינות המערב.


פחמימות - אויבי המשקל


מחקרים אחרונים מראים, שאנשים שהפחיתו את הצריכה של הפחמימות ושצורכים בשר, ביצים ומוצרי חלב, וגם לא מגבילים את המנות שלהם לממדים מיקרוסקופיים – מורידים יותר משקל מאלה שיושבים בדיאטה של תזונה דלת שומן .


מחקרים הראו שירידה במשקל הייתה הטובה ביותר בקבוצת הביקורת, שבה המשתתפים בניסוי דבקו בתכנית שתוארה לעיל. היה בדיאטה 500 קלוריות יותר בממוצע, ועם זה האנשים היו פעילים יותר מאשר, למשל, בקבוצות שצרכו שומנים.


הפתעה עבור המדענים הייתה כשהתברר, שמוצרים שעניים בשומנים - פירות ים, לחם ותפוחי אדמה – מפסידים לגבינה, ירקות ובשר. אפילו סירוב המומלץ ע"י התזונאים, של אכילת חמאה לארוחת בוקר - התגלה כלא מבוסס. לדברי, וולטר וילט ועמיתיו דיוויד לודוויג, חלבונים ושומנים מספקים תחושה של שובע למשך זמן רב, והדבר מסייע להקל באופן משמעותי על תהליך של ירידה במשקל.


עם זאת, דבר אחד לא השתנה: הסכנה העיקרית בדיאטה מגיעה ממוצרים שונים כגון מאפים, עוגיות, סופגניות, פיצה, רטבים, וקולה. מזונות כאלה מובילים לכך, שישר אחרי הצריכה משתחרר הסוכר לדם, והאדם מרגיש אנרגטי לזמן קצר. אבל מיד הסוכר בדם יורד, דבר שישר מוביל לחולשה.

בהתחלה, לחץ הדם עולה ואז יורד שוב. קפיצות של רמות הסוכר בדם לעתים קרובות יכולות להוביל לסוכרת. כל פעם שרמת הסוכר בדם יורדת, למוח מיד נשלח איתות של תחושת רעב. לא מפתיע, שכך האדם צורך יותר קלוריות ממה שהוא צריך. הקלוריות העודפות הופכות לשומן, ממנו יהיה קשה להיפתר – וזה כי תאי השומן – זה הדבר האחרון ממנו הגוף מוכן להיפרד.


אנשים רבים מאמינים בטעות, שהפחמימות - זה רק לחם ופסטה. למעשה, הם מצויים גם בפירות וירקות. אם עדיף להימנע מפחמימות מהקבוצה הראשונה (לא לשכוח לכלול ברשימה הזאת את הסוכר), אז לרשימה השנייה יש להוסיף גבינה, אגוזים, דגים ומוצרי חלב - דיאטה כזו תהיה טובה בשבילכם ותעזור לרדת במשקל.


הסוד הגדול


אם האדם רוצה לרדת במשקל - אז התהליך צריך להתחיל בראש שלו. חשוב לשנות את סגנון החיים שלכם ואת ההרגלים, ולא רק את התזונה. הדבר העיקרי שצריך לזכור – זה שירידה במשקל - זהו פרויקט ארוך טווח. ואין צורך להרעיב את עצמכם או להימנע לחלוטין מהמאכלים האהובים עליכם. יואכים ווסטנהופר, פסיכולוג תזונאי מאוניברסיטת המבורג, אמר שלמי שהחליט לרדת במשקל -  יש רק את הסיכוי להצלחה, אבל מי שהחליט לשנות את חייו - יכול לסמוך על תוצאה מובטחות.

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> דיאטה >> לפני שאתם עושים דיאטה - תחשבו