הסתבכותו של ארדואן



הסתבכותו של ארדואן

מה השתבש?
לצה"ל לא היה מודיעין לגבי המארב בספינת "מרמרה" משום שארדואן ושירותי הביטחון הטורקיים ערבו לשירותי המודיעין הישראלי כי במשט יהיו רק פעילי שלום ושלא צפויה אלימות. הדברים נאמרו במסגרת המאמצים המדיניים בטרם יציאת המשט. קיימים פרוטוקולים שמתעדים זאת. מסיבה זו הערכת המודיעין הייתה שהסבירות הגבוהה היא שחיילי השייטת לא ייתקלו בהתנגדות כפי שקרה.
לתדהמת כל הדרגים בגופי הביון הישראלי ובמערכת המדינית, ארדואן נחשף כמי שרימה את ישראל באופן בוטה וחסר תקדים. מעשה זה מהווה סטירת לחי כלפי ישראל וחצייה של קווים אדומים רבים. צעד זה הוכיח לגורמי המודיעין בישראל, מעל לכל ספק, שארדואן בעצם חיסל דה פאקטו את כוחו של הצבא הטורקי כמגן הדמוקרטיה החילונית ושגורמים שבעבר ישראל יכלה להתבסס על שיתוף הפעולה איתם, למרות שלטון ארדואן, כבר לא יכולים לשתף עימה פעולה.
במסדרונות הדיפלומטים בחדרי חדרים, המידע הזה נחשף ברמות שונות על ידי ישראל. זו הסיבה ששר החוץ של טורקיה התחיל לקרוא להרגעת הרוחות בביקורו בארה"ב היום.
חציית הקווים הזו של ארדואן, במעורבותו בקיום המשט הטרוריסטי ובהטעיה המכוונת של ישראל גורמת לשירותי הביון של אמריקה להידרש להערכה מחודשת של הסתמכותה על צבא טורקיה ועל המודיעין הטורקי. גורמי ביון אמריקנים נדהמו לנוכח חשיפת זהותם של חלק מהמחבלים שהיו על המשט. רובם פעילי אל קעידה שמבוקשים על ידי ארה"ב ועצם העובדה שהם כנראה פעלו בחסות ארדואן, גורמת להרבה כעס מצד גורמים בכירים בשירותי הביון של ארה"ב. יש לציין שהדבר שמעורר הכי הרבה אי נחת בשירותי הביון האמריקנים, היא העובדה שאובמה בעצמו ממעיט בחומרת מעשיה של טורקיה וממשיך למרות הכל לנקוט בקו האנטי ישראלי.
בישראל מבינים שיש פה פיאסקו מודיעיני שבעצם הולך להכות בארדואן כמו בומרנג. מסרים הועברו לארדואן בערוצים שקטים והוא מבין שהוא לא פועל בחלל ריק. הוא מתחיל להבין לאן זה יכול להתגלגל, במיוחד במסדרונות נאט"ו, שכבר מזה זמן רב קיררה את השותפות עם טורקיה באמתלות שונות.
הראיה לכך שבטורקיה מזיעים מהאפשרות שבישראל יפוצצו את הפרשה היא העובדה ששגריר טורקיה לא הוחזר. יש לזכור כיצד אחרי ההחלטה בקונגרס האמריקני לגבי הכרה בשואת הארמנים, ארדואן החזיר את השגריר הטורקי מארה"ב, ובצינורות חשאיים הוא אפילו העז לאיים על אמריקה בפגיעה בשיתוף הפעולה בנושא עירק והפקרתה לגורמים מוסלמים קיצוניים. עכשיו בעצם עלול להתברר שטורקיה כלל אינה מגינה על אינטרסים אמריקנים אלא משחקת משחק כפול. הגורמים הבכירים ביותר במערכת המודיעין הישראלית לוחצים על מקביליהם בארה"ב להכיר בכך שטורקיה היא משענת קנה רצוץ במאבק בטרור ובעצם מסכנת את האינטרסים של ארה"ב. רק לאחרונה עשה ארדואן שריר באופן בוטה ומתריס כלפי ארה"ב, בהסכם הגרעיני עם אירן. כעת מתחילה לחלחל אצל טורקיה ההבנה שהם כנראה ירו לעצמם ברגל והלכו רחוק מידי מול ארה"ב.
ארדואן רצה שהמשט יסיט את תשומת הלב העולמית מצעדיו הפזיזים שעשה לאחרונה, צעדים שהוציאו לאור את כוונתו לחבור לאירן ולסוריה בברית אסטרטגית-צבאית על חשבון הבריתות הקיימות עם נאט"ו, ארה"ב וישראל. ההסכם עם אירן, סיבך אותו מאוד עם רוסיה שהופתעה מהמהלך ועוררה עליו זעם רב במסדרונות הקרמלין. התנהלותו של ארדואן כעת היא כשל אדם שנדחק אל הקיר וזה מה שהביא אותו לנקוט בצעד כה פזיז שמעמיד אותו בשורה אחת עם אל קעידה והאחים המוסלמים.
כעת מתנהלות הערכות מצב מחודשות לגבי השיתוף הפעולה המודיעיני עם טורקיה. עד כה נדמה היה כי לארדואן אין דריסת רגל כה גסה על הנעשה בצבא החילוני בטורקיה. המהלך האחרון "שרף" במידה רבה את טורקיה כגורם שניתן לסמוך עליו בעת הזו.
לפיכך, ניתוק היחסים עם ישראל יכול לפגוע בטורקיה יותר מאשר בישראל. חשיפת מעורבותו של ארדואן במשט הטרור ובהטעיה המודיעינית משמשת כעת כמכשיר להפעלת לחץ רב מאחורי הקלעים על ארדואן. מטרתו של נתניהו כעת היא להצליח ולמנף את חשיפתו של ארדואן כתומך טרור, בפורומים דיפלומטיים סגורים, כדי להשיג הישגים אסטרטגיים ומדיניים.
מסיבה זו טורקיה צפויה לנהוג באופן מפתיע בימים הקרובים והיא זו שתפעל להנמיך את הלהבות. לעומת זאת ישנו גם תרחיש פסימי לפיו ארדואן עלול לנקוט במדיניות חסרת אחריות של שבירת כלים מוחלטת, שתהיה הרת אסון לאיזור כולו עת יתערב הצבא הטורקי בנעשה במזרח התיכון ובים התיכון בפרט.


( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> אקטואליה >> הסתבכותו של ארדואן