כתיבה וכלים באינטרנט


כתיבה וכלים באינטרנט

טכניקות וכלים לכתיבת תוכן לאינטרנט
 סיכום הרצאתו של רם דורון
ביום העיון: "זכויות יוצרים בחברה דיגיטלית", 22.12.04, קמפוס הר הצופים, ירושלים

כתיבה לאינטרנט שונה במהות מכתיבה שלא לאינטרנט משתי סיבות:
1. סיבה פיזית:
א. כאשר אדם קורא פיזית ממסך מחשב, העיניים שלו מתעייפות יותר מהר.
ב. שטח המסך הנחשף הרבה יותר מוגבל. צריך לגלול את המסך.
2. סיבה התנהגותית:
לא מתרווחים באינטרנט כדי לקרוא. מי שקורא באינטרנט הוא חסר סבלנות, ורוצה את המידע מהר. לא קריאה להנאה. להנאה – נדפיס אולי את המידע.
באינטרנט הקריאה היא של  scanning – קריאה של רפרוף.
לפי סקר שנעשה על קוראים באינטרנט:
70% סורקים ולא קוראים
16% קוראים מילה במילה
25% קוראים יותר לאט.

כלל זהב: תזכור מי הקוראים שלך. תן להם מידע תמציתי (לא תיאורי, בלי מטפורות).

עוגת התוכן של סינבו:

1. הכנה: לפני הכתיבה צריך להתכונן:
- לדעת מהו קהל היעד , למי  כותבים
- להתמקד במכסימום 2 קהלי יעד
- לקרוא חומרים דומים
- לשוטט באתרים של קהל היעד שלי

2. הכתיבה:
- חייבת להיות מאוד תמציתית
- המשפטים צריכים להיות פשוטים.
דוגמאות:
משפט בסיסי: "הכתיבה לאינטרנט מאתגרת"
משפט מורכב: " הכתיבה לאינטרנט מאתגרת – זאת יודע כל אחד" – מורכב משני משפטים בסיסיים.
משפט מורכב יותר: " הכתיבה לאינטרנט מאתגרת – זאת יודע כל אחד – לפיכך נימנע מלעשות זאת, ונמנע מעצמנו עוגמת נפש" . משפט זה הוא משפט גרוע לאינטרנט!
- כותרות משמעותיות. בדפוס מקובל  לתת כותרות "חמודות" שלא אומרות על התוכן.
באינטרנט יש להשתמש רק בכותרות המעידות על משמעות.
- שימוש מועט בתואר הפועל ובתואר השם. למשל במקום משפט כמו: "כתיבתו היתה יפה
עד מאוד" צריך לכתוב: "כתיבתו היתה מופלאה".  תמיד לחשוב על מילה יותר מתמצתת.
- כתיבה ישר ולעניין.
- לא להשתמש במטפורות, משחקי מילים והומור. הומור – שונה במקומות שונים בעולם, ולכן גם לא מתאים לאינטרנט.
- שגיאות איות ושגיאות דקדוק – כמובן לא מתאים לאינטרנט, ומעיד על אתר ירוד.

3. תצורה:
- עקרון הפירמידה ההפוכה: לתת לקרוא קודם את השורה התחתונה. אם זה מעניין אותו הוא ימשיך.
- פסקאות קצרות
- עקביות לאורך כל האתר  מבחינת שפה גראפית. העקביות חוסכת לקורא זמן.
- כותרות ראשיות צריכות להיות קולעות וברורות.
- כותרות משנה: יותר כותרות משנה מאשר בכתיבה רגילה, כל כ-3-4 שורות. זאת משתי סיבות: 1. באינטרנט לא רואים את כל המסך; ב. זה מושך לקרוא.
- שימוש ב"בולטים" ובמספור. זה עוזר לרפרף על המאמר.
- הדגשת מילות מפתח בבולד או בצבע.
- היצמדות לסטנדרטים. באינטרנט חייבים להיצמד לסטנדרטים. לדוגמה: צבע הלינקים כחול, לינקים תמיד צבועים, וכדומה.

4. מבנה:
- חלוקת תוכן ארוך לכמה עמודים המקושרים ביניהם
- לא טקסט ארוך הנגלל בגלילה ארוכה.
- תמצית בתחילת כל פיסקה, אחר-כך יבוא הפירוט.
- רעיון אחד בכל פיסקה.

5. ליטוש:
- עריכה עצמית
- עריכה ע"י אדם אחר
- קריאת המאמר על מסך המחשב
- התאמת התוכן למנוע החיפוש: תגיות סטנדרטיות, כותרות, לינקים, וכו'
- עדכון שוטף של החומר.



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> אקטואליה >> כתיבה וכלים באינטרנט