הגולה הכחולה – גרסת 2012


הגולה הכחולה – גרסת 2012

מאת אבי בליזובסקי

תצלום חדש ברזולוציה גבוהה של כדור הארץ הכחול צולם על ידי לוויין התצפית החדש של נאס"א והסוכנות האחות NOAA (סוכנות האוקיאנוגרפיה והאטמוספירה) וכן בשיתוף משרד ההגנה האמריקני שזכה לאחרונה גם לשם חדש Suomi NPP

תצלום חדש ברזולוציה גבוהה של הגולה הכחולה (he Blue Marble ) צולם על ידי לוויין התצפית החדש של נאס"א והסוכנות האחות NOAA (סוכנות האוקיאנוגרפיה והאטמוספירה) וכן בשיתוף משרד ההגנה האמריקני שזכה לאחרונה גם לשם חדש Suomi NPP.


 
הלוויין צילם מספר רב של תמונות ב-4 בינואר 2012, ונאס"א הכינה תמונה המורכבת מרצועות דקות של כדור הארץ. התמונות (האחת מראה את המחצית המערבית של כדור הארץ והשניה את המזרחית כשישראל בקצה העליון) נותנות לצופה מבט ברזולוציה של 1.6 קילומטר לפיקסל. הלווין המצלם את כדור הארץ במסלול  סינכרוני עם השמש, כלומר מגיע לכל נקודה באותה שעה מקומית, מקיף את כדור הארץ בגובה 824 קילומטרים. הוא רואה את כל כדרו הארץ כל יום. זהו הראשון מתוך דור חדש של לווינים שיצפה בהשתנות כדור הארץ.

הלווין, ששמו המקורי היה National Polar-orbiting Operational Environmental Satellite System Preparatory Project (NPP) עבר כעת שינוי שם ושמו החדש הוא Suomi NPP לזכרו של חלוץ השימוש בלווינים, ורנר סומי.


 
התצלום הראשון ששוחרר היה מחווה לתמונה הפופולארית "הגולה הכחולה" Blue Marble שצילמו חברי צוות אפולו 17 בדרכם בפעם האחרונה אל הירח, ונראות בו יבשות אמריקה. נאס"א ו-NOAA פרסמו גם תמונה משלימה – המראה את החצי המזרחי של כדור הארץ. גם תמונה זו הורכבה משש תמונות ברזולוציה גבוהה שצולמו ב-23 בינואר בידי הלוויין.
 
התמונות הוכנו על ידי המדען נורמנד קורינג ממרכז גודארד של נאס"א.  נקודת המבט בתמונה היא של תצפית מגובה 12,742 קילומטרים מעל לכדור הארץ מקו רוחב 10 מעלות דרום ו-45 מעלות מזרח. ארבעת קווי ה'ערפל' הישרים בתמונה זו מראים את השתקפות אור השמש מהאוקיאנוסים. בפועל התמונה צולמה מגובה נמוך יותר, ממנו היא לא רואה את כדור הארץ כולו בבת אחת, אך החיבור של התמונות הרבות שצילמה באותו יום נותן את האשליה הזו.



מקור הכתבה: www.hayadan.org.il


דף הבית >> מבזקי דף >> מחשבים וטכנולוגיה >> הגולה הכחולה – גרסת 2012