העתיד לפי יבמ


 

העתיד לפי יבמ: מחשבים קוראי מחשבות, אנרגיה בייצור אישי, זיהוי ביומטרי משולב, סוף לדואר הזבל

מאת שירות הידען

רשימת "חמש על חמש" של יבמ “IBM Five in Five" צופה כי בעתיד הלא רחוק יוכל כל אחד מאיתנו להפעיל מכשירי חשמל ולהאיר את ביתו באמצעות אנרגיה אותה ייצר לשימושו העצמי

הפערים בין עולם המדע הבדיוני ובין המציאות היום-יומית הולכים ומצטמצמים. בתחזית השנתית לעתיד הטכנולוגיה שפרסמה יבמ, חושפת החברה רשימה של חמישה חידושים העשויים לשנות את אופן העבודה, ההתנהלות היום-יומית והמשחקים בחמש השנים הבאות.
 רשימת "חמש על חמש" של יבמ “IBM Five in Five" צופה כי בעתיד הלא רחוק יוכל כל אחד מאיתנו להפעיל מכשירי חשמל ולהאיר את ביתו באמצעות אנרגיה אותה ייצר לשימושו העצמי. מערכות אבטחת מידע וזיהוי משתמשים לא ידרשו שימוש בססמאות – וטכנולוגיית קריאת מחשבות תעבור מתחומי המדע הבדיוני אל עולם המציאות. ביבמ מאמינים כי חמש השנים הקרובות יובילו להיעלמות הפער הדיגיטאלי הקיים כיום בין מי שנהנים מגישה לרשת ובין מי שמתקשים להבטיח לעצמם גישה כזאת. במקביל לכל אלה, יאפשרו מערכות להתאמה אוטומטית של תוכן לפרופיל הגולש להפוך את דואר הזבל המוכר לנו כיום לכלי ממוקד ויעיל, המביא אל משתמשי הקצה מידע בעל ערך אמיתי.


 
"התחזית השנתית של 5 הטכנולוגיות שישנו את חיינו ב-5 השנים הקרובות, מוכיחה כי אצלנו ביבמ חושבים על חדשנות בכל ההיבטים של חיי היום יום" קובע עודד כהן, דירקטור ומנהל מעבדת המחקר של יבמ בחיפה. "מדע וטכנולוגיה אינם פועלים בחלל ריק" מוסיף כהן. "אנו משקיעים מחשבה רבה גם במגמות חברתיות, שינויים באורח החיים, מודלים עסקיים חדשים וכמובן לוקחים בחשבון שאנשים מצפים לראות טכנולוגיות חדשניות נרתמות לשיפור חייהם . מחשבה זו היא שהופכת חידושים לחדשנות שיש לה משמעות".
 
"עשה זאת בעצמך" בתחום האנרגיה
 
כל תהליך של תנועה או פליטת חום טומנים בחובם פוטנציאל לייצור אנרגיה אותה ניתן לאגור על מנת לעשות בה שימוש יעיל: הליכה, ריצה, רכיבה על אופניים, כמו גם החום הנפלט מהמחשב האישי, ואפילו המים הזורמים בצנרת בדרך אל הברז.
 
על פי התחזית של יבמ, התקדמות בתחום האנרגיה המתחדשת תאפשר לאנשים לאגור את האנרגיה הקינטית הזאת, המבוזבזת כיום ללא שימוש – ולהשתמש בה על מנת לספק כוח חשמלי לבית, למקום העבודה או לערים שלמות.
 
רוכבי אופניים, למשל, יוכלו לחבר אל הגלגלים מטענים זעירים היוצרים אנרגיה בה ניתן להשמש לתאורת הבית. הדרכים ליצירת אנרגיה הולכות ומשתכללות: מדענים במעבדות המחקר של יבמ באירלנד, למשל, חוקרים כיום את ההשפעה הסביבתית של המרת אנרגיית הגלים באוקיינוס על מנת לייצר ממנה חשמל.
 
לא צריך לזכור סיסמאות
 
המאפיינים הביולוגיים הם מפתח לאישיותו של כל אחד מאיתנו ועל פי יבמ, בקרוב יהפכו המאפיינים האלה למפתח לשמירה על פרטיותנו ועל המידע שלנו.
 
ביבמ סבורים כי בתוך חמש שנים שוב לא יהיה צורך ליצור, לנהל או לזכור מספר גדול של סיסמאות על מנת להתחבר אל מערכות שונות. כך, אפשר יהיה לגשת אל מכשיר הבנק האוטומטי ולהזדהות בפניו בהצגת שם בלבד, בשילוב עם חיישנים זעירים היודעים לקרוא את פרטי המבנה הזעירים ביותר של רשתית העין, היחודיים לכל אדם. המצלמה המשולבת בטלפון סלולארי יכולה להציע תהליך זיהוי דומה בגישה ובגלישה אל כל מערכת.
 
מאחורי הזהות הביולוגית הייחודית לכל אדם, עומד מאגר גדול של נתונים. מידע ביומטרי – מבנה פנים, סריקת רשתית וקבצי קול – ישולב באמצעות מערכות תוכנה על מנת לבנות ססמאות ייחודיות בגישה מקוונת.
 
מדעני יבמ צופים כי מערכות חכמות לזיהוי ביומטרי רב-משתנים, ידעו לאסוף ולשלב את מכלול הנתונים האלה בזמן אמת על מנת להבטיח כי רק האנשים הנכונים והמורשים אכן ניגשים אל המידע שלך. מי שיעדיפו שלא להשתמש בטכנולוגיות האלה, יוכלו לבחור בכל רגע נתון איזה מידע לספק – ואיזה מהנתונים שלהם הם בוחרים שלא לספק.
 
קריאת מחשבות: לא מדע בדיוני
 
סופרי מדע בדיוני, כותבי תסריטים וחסידי הז'אנר הזה משתעשעים זה עשרות שנים ברעיון של קריאת מחשבות. על פי התחזית של יבמ, החזון הזה עשוי להפוך בקרוב למציאות.
 
מדענים ביבמ חוקרים כיום דרכים בהן ניתן לקשר ישירות בין המוח האנושי ובין מכשירים ומערכות דוגמת מחשב או טלפון חכם. על פי התסריט הזה, די יהיה במחשבה בלבד – על מנת לבצע חיוג או התקשרות אל נשוא המחשב הזאת. כך, אפשר יהיה גם לשלוט בסמן על גבי צג המחשב פשוט באמצעות מחשבה אודות המיקום אליו אתה מבקש להסיט אותו.
 
חוקרים בתחום הביו-אינפורמטיקה מתכננים קסדות המשלבות חיישנים חכמים היודעים לקרוא את הפעילות החשמלית של המוח – ולהבין אלו הבעות פנים מזהה המוח בעת שפעילות כזאת נרשמת. ביבמ מאמינים כי בתוך חמש שנים נראה כבר יישומים מוקדמים של הטכנולוגיות האלה בתעשיות המשחקים והבידור. מעבר לשימוש הבידורי הזה, יוכלו רופאים להשתמש בטכנולוגיות החדשות על מנת לנתח וללמוד דפוסי פעילות של המוח, ואולי אפילו לסייע בתהליך השיקום משבץ מוחי, או להבין הפרעות במוח דוגמת אוטיזם.
 
סוף עידן הפער הדיגיטאלי
 
הצמיחה הכלכלית והמעמד החברתי של כל פרט בחברה תלויים יותר ויותר באפשרות הגישה למידע ובזמינות המידע בידי הפרט, הפירמה או הכלכלה. ביבמ מעריכים כי בתוך חמש שנים, יצטמצם באופן משמעותי הפער הקיים כיום בין מי שנהנים מגישה למידע ובין מי שנעדרים גישה כזאת – כאשר צמצום הפער יבוא בראש ובראשונה בזכות התרחבות השימוש בטכנולוגיות תקשורת ניידת.
 
העולם מאוכלס כיום בשבעה מיליארד בני אדם. בתוך חמש שנים, יימכרו 5.6 מיליארד מכשירים סלולאריים, שפירושם הבטחת נגישות ל- 80% מהאוכלוסיה העולמית אל מכשיר נייד.
 
ככל שהבעלות על מכשיר סלולארי הופכת זולה יותר, יוכלו גם אנשים שכושר ההוצאה שלהם מוגבל ליהנות מאפשרות לפעול ולתקשר הרבה מעבר לאפשרויות הפעולה הפתוחות בפניהם כיום.
 
בהודו, למשל, מאפשרת טכנולוגיית של יבמ לזיהוי דיבור ותרגום עמודי אינטרנט לטקסט מדובר, להעביר מידע בין תושבים באזורים כפריים – גם כאשר לא למדו מעולם ואינם מסוגלים לקרוא או לכתוב. גישה לנתונים שממנה לא נהנו התושבים האלה בעבר, מאפשרת לחקלאים לבדוק את תחזית מזג האוויר על מנת להחליט מתי נכון לדשן יבולים, לדעת מתי צפוי ביקור של רופא בישוב, ומתי ניתן להשיג את התמורה הגבוהה ביותר לתוצרת החקלאית שלהם, בעיר הקרובה.
 
ביבמ צופים הופעה של מודלים עסקיים חדשים שישענו על הטכנולוגיות המצויות בשלבי הבשלה מתקדמים. השפעה מהותית של הטכנולוגיות האלה חזויה בעולם המסחר, העסקים, והרפואה מרחוק.
 
מדואר זבל – לדואר בעדיפות גבוהה
 
תיבת הדואר הנכנס שלנו גדושה כיום בפרסומות ובדואר זבל. על פי התחזית של יבמ, בתוך חמש שנים, תשתנה המציאות הזאת לבלי שוב: הפרסומות יותאמו לצורכי המשתמש ולהעדפות הלקוח – כאשר במקביל יהיו מערכות סינון דואר הזבל מדוייקות להפליא, ויחסכו למשתמש כל חשיפה מיותרת להצעה בלתי רצויה.
 
מערכות הזמנות כרטיסים למופעי בידור, למשל, ידעו להציע למשתמש כרטיסים למופע של הלהקה המועדפת עליו – בדיוק בערב בו יומן הפגישות שלו נקי מאירועים. התראות ממוקדות ומותאמות אישית יאפשרו לרכוש את הכרטיס מהמכשיר הנייד. מי שעורכים תוכניות נסיעות או טיסות יקבלו מראש התראות אודות שינויים במזג האוויר העלולים להשפיע על לוחות הזמנים של כל נסיעה.
 
יבמ מפתחת טכנולוגיה לניתוח אנליטי בזמן אמת, המאפשר להפיק תמונה כוללת ולהציג תסריטים אפשריים ותוצאות של שילוב נתונים ממגון רחב של מקורות המעצבים את הפנים השונות של פעילותנו וחיינו. נתונים מרשתות חברתיות, העדפות גלישה, דפוסי צריכה וקניה בשילוב עם מידע דמוגרפי וגיאוגרפי משתלבים לתמונת פסיפס אחת. בין אם מדובר בעדכוני חדשות, ספורט או פוליטיקה: אנשים יישענו על טכנולוגיה שתספק להם את המידע בו הם מעוניינים, על מנת שיוכלו לגבש את אופן הפעולה לנוכח המידע הזה ובעקבותיו.

 



מקור הכתבה: www.hayadan.org.il