התעשייה הישראלית יבלוט השנה בתחום הננוטכנולוגיה


 

התעשייה הישראלית יבלוט השנה בתחום הננוטכנולוגיה

מאת אבי בליזובסקי

כך אומרת בראיון לאתר הידען נאוה סברסקי סופר, יו"ר משותף של הכנס. כמו כן יגיעו משלחות גדולות ומומחים מחו"ל. אם כי בכנס גם לא יפול מקומם של התעשייה הישראלית בתחום הננוטכנולוגיה וכן של האקדמיה המפעילה שישה מרכזי ננוטכנולוגיה באוניברסיטאות

כ-40 חברות סטארטאפ ועשרות פרויקטים לקראת מסחור יוצגו בכנס ננו ישראל שיתקיים ב-26-27 במארס במלון אינטרקונטיננטל בת"א. מאז הכנס השני שהתקיים לפני כשנה, התחום התפתח, ופרויקטים רבים שקודם היו בשלבי התפתחות ראשוניים הבשילו לכדי מסחור בין אם באמצעות הקמת חברות סטארט-אפ ייעודיות ובין אם במסגרת חברות גדולות. לדברי נאוה סברסקי סופר, יו"ר משותף של הכנס, הבולטות של תחום המיסחור והעובדה שנציגים של חברות המחפשות השקעה בטכנולוגיה יגיעו במיוחד לכנס, מעידה על הבגרות שעבר התחום.
 


השנה צפויים להגיע לכנס מעל 1,000 משתתפים, ביניהם נציגים מחברות, אנשי הון סיכון ונציגי משקיעים, חוקרים ויזמים שיעסקו בתחומי הננו-חומרים, אנרגיה, סביבה ומים, ננו-פוטוניקה, ננו-אלקטרוניקה, ננו-ביו וננו-רפואה. גם הפעם ישתתפו דוברים מהשורה הראשונה – מהארץ ומחו"ל, יבחר סטארט אפ השנה ותערך חדשנות בתחום.
 
גם הפעם עומדים בראשות הכנס שלושה יו"רים משותפים – נאוה סברסקי סופר, יועצת בינלאומית בתחום מסחור טכנולוגיה ושותפה מייסדת בפורום הבינלאומי למסחור טכנולוגיות (סברסקי סופר היתה בעבר סגן נשיא בענקית התרופות נובארטיס, שותפה מנהלת בקרנות הון סיכון מובילות, ומנכ"ל יישום – חברת הפטנטים של האוניברסיטה העברית). יחד איתה ישתתפו רפי קוריאט, אחראי לשיתופי פעולה מסחריים ואקדמיים בועדה הלאומית לננוטכנולוגיה, ויו"ר הועדה המדעית של הכנס – פרופ' רשף טנא ממכון ויצמן, מבכירי המדענים בתחום.
 


"בשנה שעברה השתתפו למעלה מאלף איש מ-36 מדינות, למעלה מ-200 אורחים מחו"ל, ובהם פרופ' אנדרה גיים זוכה פרס נובל לפיזיקה וצ'ראלי ליבר מהארווארד, היו חברות גדולות כגון סימנס, באייר ועוד. השנה יציגו יותר חברות סטארטאפ. אני מעריכה שמעל 40. יגיעו גם משלחות מחברות רב לאומיות גדולות המחפשות טכנולוגיות, וכן של משקיעים המשלימים את התמונה הכוללת של כל התחום. יש לנו השנה מיקוד מיוחד על אסיה שהיא כוח עולה וחשוב גם בתחומי הננוטכנולוגיה. בין היתר יגיע לכנס נשיא האקדמיה הלאומית הסינית למדעים, צ'ונלי באי Chunli Bai, זהו ביקורו הראשון בארץ כנשיא האקדמיה. הוא יגיע בראש משלחת של כתריסר מדענים ואנשי תעשיה ובנוסף להשתתפות בכנס יתקיים בהשתתפותם אירוע נפרד למחרת יום הנעילה שיוקדש ספציפית לנושא של ישראל וסין בתחום הננו.
 
פרופ' C.N.R. Rao, אחד אחד מבכירי המדענים בהודו ויו"ר הוועדה המייעצת לראש ממשלת הודו בנושאים של מדע וטכנולוגיה, יציג את התחום כפי שהוא מתקדם בהודו. מיפן יגיע וישמש אחד הדוברים המרכזיים בכנס, פרופ' סומיו לאיג'ימה Sumio Iijima היפני הנחשב לאחד מאבות תחום הננוטכנולוגיה, האדם שגילה את ננו-צינורות הפחמן. כמו כן יגיע גם ראש תחום הננו בקוריאה. תהיה הזדמנות באמת להחשף גם לעשיה ברמה המדעית וגם מבחינת סדרי העדיפויות הלאומים במקומות הללו.
 
"בנוסף לאורחים מאסיה תגיע לארץ גם ראש תחום הננוטכנולוגיה של ה-OECD פרנסואז רור (Fran2oise Roure). ל-OECD יש מדיניות בתחום הננוטכנולוגיה, מדיניות זו חשובה מאוד למדינות החברות וישראל לוקחת בה חלק מזה זמן רב. כיום כאשר ישראל היא חברה מלאה ב-OECD זה הופך ליותר חשוב. הגוף שרור עומדת בראשו אחראי לכל התקנים בתחומי החומרים ודרכי הייצור שלהם, והיינו רוצים שדעתנו תישמע. בחלק המדעי ירצה גם סאנטולה טואומו מפינלנד אבי Atomic Layer Deposition, אחת השיטות הבסיסיות לעבודה בתחום הננו. בנוסף יגיע גם כריסטוס טוקמניס מהקהילה האירופית, אשר אחראי בן השאר לתחום הננוטכנולוגיה בתוכנית המחקר השביעית לה ישראל שותפה".
 
"יש לנו השנה גם נוכחות מוגברת של התעשיות הביטחוניות שמשתמשות בחומרים ננוטכנולוגיים לשלל שימושים כולל מיגון וחומרים אחרים בעלי תכונות מיוחדות. החברות הבטחוניות המובילות כגון פלסן, אלביט, התעשייה האווירית ואחרות, גם הן שותפות לכנס.
 
בנוסף לפרויקטים האקדמיים, יציגו מרכזי הננו 12 פרויקטים, שניים מכל אחד מששת מרכזי הננו. מדובר בפרויקטים הנמצאים כבר מעבר לרמה האקדמית אבל עדיין לא חברות סטארטאפ.
 
הדגמות של מודלים ואמנות ננומטרית
 
השנה תתקיים לראשונה במסגרת כנס ננו ישראל תצוגה של מודלים (DEMOS) במסגרת הביתן של מתימו"פ – הגוף של המדען הראשי המטפל בנושאים תעשייתיים. בתצוגה יודגמו כ-15 מודלים של מוצרים מבוססי ננוטכנולוגיה כדי שניתן יהיה לבוא ולהתרשם מהם בצורה יותר מוחשית. "אנחנו מחפשים דרכים כדי להעביר את המסר שזה לא רק מדע גבוה אלא משהו בעל שימושים אמיתיים במגוון דרכים. " מסבירה סברסקי סופר. באותו הקשר גם תתקיים גם השנה תחרות NANO ART. כמו כן יוצגו גם כ-300 פוסטרים של מחקרים מדעיים.
 
במסגרת הכנס ינתנו גם פרסים לחברה המצטיינת, למצור המצטיין ופרס המדען הצעיר.
 "כל אורחי הכנס הם מהשורה הראשונה, מסדר הגודל שראינו בשני הכנסים הקודמים. כאשר התחלנו את הכנס, היחס היה 80:20 לטובת האקדמיה, ולאט לאט אנו מתקדמים לכיוון היישומי מבלי לפגוע בצד המדעי ובדור הבא של הפיתוחים." מסכמת סברסקי סופר.

 



מקור הכתבה: www.hayadan.org.il


דף הבית >> מבזקי דף >> מחשבים וטכנולוגיה >> התעשייה הישראלית יבלוט השנה בתחום הננוטכנולוגיה