עובדות מעניינות על דולפינים


עובדות מעניינות על דולפינים

כולם אוהבים את הדולפינים. היצורים האינטליגנטיים, הסקרנים והשובבים הללו כבשו את לבם של האנשים מאז ומתמיד. אבל ללא ההתנהגות המעניינת שלהם, דולפינים לא היו יכולים להיות היונקים האהובים עלינו ביותר. הסתגלות לחיים בסביבה הימית הקשה, דורשת מיומנויות רציניות. כתוצאה מכך ,הדולפינים הפכו לבעלים של כמה יכולות מדהימות, שהפתיעו את החוקרים והמדענים.


10. נדודי שינה.

כל אחד זקוק לשינה. רנדי גרדנר, שיאן העולם - לא ישן במשך 11 ימים רצופים. ביום הרביעי, הוא פיתח הזיות. חוסר שינה אצל יונקים מוביל למוות, אבל זה לא נוגע לדולפינים, שכנראה מצאו דרך לחיות ללא שינה. הדולפינים מסרבים לישון במהלך החודש הראשון של חייהם.

העובדה היא שבעלי החיים הימיים המדהימים הללו, יכולים "לכבות" מחצית ממוחם מעת לעת. המדענים עקבו באופן שוטף אחר ההתנהגות של דולפינים במשך 5 ימים, ושמו לב שבתקופה זו התגובות של היונקים לא השתנו ולא הואטו. בדיקות דם לסימנים של לחץ בשל חוסר השינה היו שליליות. דולפינים יכולים להיות פעילים ללא הגבלת זמן.

מחקר אחר הראה, שדולפינים יכולים להשתמש במערכת הסונאר שלהם במשך 15 ימים רצופים, ללא הפסקה או שינוי ברמת הדיוק של הצליל. מיומנות זו היא הכרחית כאשר הם צופים אחר טורפים בזמן מנוחה בים הפתוח.


9. ראיה.

כולם יודעים על מערכת הסונאר של הדולפינים. באמצעות הצלילים שהם מפיקים, הם חוקרים את העולם סביבם. אנחנו יכולים להניח שדרכים אחרות של תפיסת העולם, כגון ראייה – לא מפותחות אצלם. למעשה, הראיה שלהם טובה יותר מאשר של בני אדם. לדולפינים יש עין בכל צד של הראש, ובכך הם מקבלים שדה ראיה פנורמי של 300 מעלות. הם יכולים לראות מה נמצא מאחוריהם, וכל עין יכולה לנוע באופן עצמאי מהשנייה, כלומר, הם יכולים להסתכל בשני כיוונים שונים בו זמנית. יש להם גם שכבה מיוחדת של תאים מאחורי הרשתית, הנקראת lucidem tapetem . היא עוזרת להם לראות טוב מאוד בתנאי תאורה נמוכים. בנוסף, דולפינים רואים טוב גם במים וגם מחוץ למים.


8. עור.

למה הדולפינים אינם מכוסים בצדפות, כמו לווייתנים, למשל? אולי כי יש להם חסינות מיוחדת. מה הסוד שלהם? מסתבר שיש להם עור ייחודי, אשר נותן להם הרבה יתרונות. האפידרמיס שלהם הוא לא קשה יותר מאשר של האדם, אבל הוא עבה יותר ב-10- 20 פעמים מזה של כל חיה בכדור הארץ. העור של דולפינים מתרפא פי 9 מהר יותר מאשר עורו של האדם. שכבה שלמה של עור מתחלפת כל שעתיים. יכולת הייחודית הזו של העור להתחדשות מהירה שומרת עליו חלק כמשי והידרודינאמי. הדולפינים מכוסים בקשקשים מיקרוסקופיים המסייעים להם לנוע מהר יותרבמים ולמנוע את הופעתם של טפילים. אבל הסוד האמיתי מדוע דולפינים הם כל כך נקיים, טמון ביכולתם להפריש ג'ל מיוחד, "המתנגד" לריר בו נאחזים הטפילים.


7. נשימה.

דולפינים הם שחיינים טובים מאוד. הם יכולים להחזיק את נשימתם ל-12 דקות ולצלול כמעט לעומק של 550 מטרים. דולפינים יכולים לעשות את זה כי יש להם ריאות מיוחדות. למרות שהן לא הרבה יותר גדולות מאלו של האדם, הן הרבה יותר יעילות. עם כל נשימה, ריאותיו של הדולפין מעבדות כ -80% אוויר. בבני אדם, הנתון הוא רק כ- 17%. הדם והשרירים שלהם יכולים לאגור ולהעביר יותר חמצן משלנו. הסיבה לכך היא שיש להם יותר תאי דם אדומים, שבהם יש ריכוז גבוה יותר של המוגלובין מאשר בבני אדם.

אבל, זה עדיין לא מסביר באופן מלא למה הדולפינים יכולים לעצור את נשימתם לצלילה כל כך עמוקה וממושכת. כדי להשיג את זה, הם מגבילים את זרימת הדם בגופם. במהלך צלילה עמוקה וממושכת, הדם  שלהם מתרחק מהגפיים והולך ללב ולמוח.


6. ריפוי.

יש לעור של דולפינים תכונה ייחודית הגורמת לו להירפא במהירות. פונקציות הריפוי שלהם פנטסטיות בהשוואה לאלו של האדם. פצע בגודל של כדורסל מחלים בלי בעיה. נתח עצום של עור יגדל בכמה שבועות, ולא תישאר אפילו צלקת – העור יחזור למצב חלק המקורי שלו. העור שלהם לא רק מתרפא אלא גם מתחדש. יתר על כן, אם מופיע פצע על פני שטח של עור הדולפינים – הוא לא מדמם . במקרים של נזק חמור לעור אנושי, ללא סיוע בזמן – אנו  יכולים למות מאובדן דם. עם זאת, הדולפינים כאשר נפצעים משתמשים באותן התכונות שנותנות להם את האפשרות לצלול לעומקים גדולים - כלומר, הם יכולים להצר את כלי הדם ולעצור את הדימום.


5. כאב.

דולפינים לא מרגישים כאב. אחרי פציעה חמורה, הדולפינים יכולים להמשיך לשחק, לשחות ואפילו להאכיל את הילדים. למעשה, הדולפינים רגישים לכאב כמונו. אבל בעת קבלת פצע עמוק - הם פשוט לא שמים לב לכאב. ישנם מדענים המאמינים שבעלי החיים האלה מסוגלים לייצר משככי כאבים טבעיים, השווים בפעולתם לפעילות המורפיום.


4. שחיינים ייחודיים.

בשנת 1936, הזואולוג הבריטי המפורסם סר ג'יימס גריי, היה מופתע עד כמה מהר הדולפינים יכולים לשחות. הוא למד את האנטומיה שלהם והגיע למסקנה שדולפינים לא יכולים לזוז במהירות שבה הם שוחים במציאות, משום שהשרירים שלהם אינם חזקים מספיק כדי לעמוד במשימה זו. לכן, כל העניין הוא שוב בעור הדולפינים, אשר בעל מאפיינים ייחודיים העוזרים להדיף את זרם המים. תופעה זו ידועה בשם "הפרדוקס של גריי".

בהשערה של גריי אכן יש אמת - לעור של הדולפינים באמת יש כמה תכונות ייחודיות... אבל הוא זלזל ביכולות הפיזיות שלהם. כפי שהתברר ,הדולפין יכול לבעוט בזנבו פי 10 חזק יותר ממה שגריי חשב. באופן כללי, הדולפין הוא שחיין טוב יותר פי 8 משחיין אולימפי. חוץ מזה, דולפינים הם בעלי אנרגיה יוצאת דופן. אדם יכול להמיר רק כ -4% מהאנרגיה שלו לאימפולס תנועה במים. דולפינים יכולים להמיר 80% מהאנרגיה שלהם, ויכולת זו הופכת אותם לאחד מהשחיינים הטובים ביותר באוקיינוס.


3. זיהומים.

דולפינים יכולים לשחות עם פצעים פתוחים באוקיינוס מלא בחיידקים שונים, ולא למות מזיהום. ללא טיפול רפואי אנשים יכולים למות תוך ימים ספורים. ולדולפינים יש מערכות חיסונית זהה לשל האדם, אז איך הם פיתחו עמידות כזו לזיהומים?

למעשה, אף אחד לא יודע בדיוק את התשובה לשאלה זו. כמה מדענים משערים שלגוף שלהם יש את היכולת לספוג אנטיביוטיקה המיוצרת על ידי פלנקטונים ואצות. כימיקלים המיוצרים על ידי יצורים חיים מיקרוסקופיים אלה, נמצאו ברקמות השומן של הדולפינים. שומן תת עורי מפורק לאחר הפציעה ומשחרר את החומרים האנטיביוטיים לאזור. כיצד הם יכולים לשמור על החומרים החיוניים האלה מתחת לעור ולא להפריש אותם - עדיין נשאר בגדר תעלומה.


2. חוש מגנטי.

למה דולפינים ולווייתנים נזרקים אל חוף הים? זוהי תעלומה שהצליחה להעסיק שוב ושוב חוקרים במשך שנים. שיערו שזה אולי איזושהי מחלה נדירה, זיהום סביבתי או דברים הקשורים לצבא...

מקרים שבהם בעלי החיים השליכו את עצמם אל החוף, נרשמו במשך מאות שנים, אך רק לאחרונה החוקרים החלו לחשוד מה היא הסיבה העיקרית לכך. מתברר שכל העניין הוא בשמש ובשדה המגנטי של כוכב הלכת שלנו.

יש במוחם של דולפינים ולווייתנים גבישים מגנטיים מיוחדים המאפשרים להם להרגיש בשדה המגנטי של כדור הארץ. עם מערכת משולבת זו, הם יכולים לנוע במרחבים העצומים של האוקיינוס, ללא קושי רב תוך התמקדות בחלל. קבוצה אחת של חוקרים בדקה את החוף המזרחי של ארצות הברית, שם היו מקרי מוות מסיבי של דולפינים. כפי שהתברר, באזורים אלה היו סלעים מגנטיים אשר הפחיתו את הרמה של השדה המגנטי של כדור הארץ.

לפיכך, דולפינים ולווייתנים אשר היו מונחים על ידי השדה המגנטי פשוט לא ראו את החוף. המדענים גילו גם שכאשר השמש פולטת יותר מדי קרינה, זה משפיע על התחושה של היונקים הימיים ומבלבל אותם. רוב בעלי החיים שהושלכו על החוף, עשו זאת כאשר פעילות של השמש הייתה חזקה ביותר. זה גם מסביר את העובדה מדוע בעלי חיים שהצילו חוזרים חזרה לחוף.


1. קליטה חשמלית של הדולפינים.

מערכת סונאר של הדולפין - זו באמת תופעה ייחודית. היכולת לזהות עצמים במרחק היא פשוט מדהימה. ובשילוב עם חושים אחרים עליהם כבר דנו, אנו יכולים להסיק שלדולפינים יש יכולות מדהימות המבדילות אותם מבעלי חיים אחרים. עם זאת, הטבע נתן להם משהו נוסף – אלקטרו-רספציה. זו יכולת להרגיש את הדחפים החשמליים שנשלחים מיצורים חיים אחרים. דולפיני גויאנה שחיים מול חופי דרום אמריקה, דומים במראה לדולפינים רגילים. החוקרים מצאו אצלם חריצים מיוחדים על אפם שיכולים לזהות דחפים חשמליים שנשלחים על ידי השרירים של הדגים. תכונה דומה קיימים בבעלי חיים כגון ברווזנים. הם משתמשים בזה כדי למצוא דגים שמסתתרים בבוץ. אכו-לוקציה מאפשרת לדולפינים לקבוע את המיקום של עצמים במרחקים, אבל היא לא יעילה מקרוב – ובמקרים אלה אלקטרו-רספציה מגיעה לעזרה.

 

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> עולם החי והצומח >> עובדות מעניינות על דולפינים