הבולענים - כאשר האדמה פוערת את פיה


הבולענים - כאשר האדמה פוערת את פיה

הבולענים הגדולים ביותר בעולם

הקרקע שמתחת לרגלינו, למכוניות ולבניינים שלנו נראית אמינה ועמידה להפליא. אבל לפעמים, האדמה יכולה פשוט לשקוע ללא אזהרה, ולבלוע את כל מה שהיה ממוקם עליה. "הבולענים" האלה יכולים להופיע בכל מקום, והגודל שלהם משתנה מכמה סנטימטרים עד 600 מטר לרוחב ולעומק.
הסיבות להופעתם מגוונות: קריסה של קרקע מעל חללי מכרה תת קרקעיים או סחף קרקעי, כתוצאה מפריצת צנרת מים או מגשמים כבדים וכן הלאה. במיוחד זה שכיח באזורים שנבנו על הקארסט, שבו שכבת האדמה יכולה בקלות להיטשטש על ידי המים, מה שמחליש את התמיכה מלמטה.
בכתבה זו, תוכלו לראות אוסף של הבולענים הגדולים ביותר שנוצרו כתוצאה מתהליכים גיאולוגיים טבעיים ופעילות אנושית.
 

מכונית נפלה לתוך בור בטולדו, אוהיו. הנהגת - פמלה נוקס בת ה- 60 - הייתה בהלם, אך לא נפגעה. בכל מקרה, היא נלקחה לבית החולים. הכבאים דיווחו שהחור נוצר כתוצאה מפיצוץ צינור מים.


הכבאי מוציא מהחור את פמלה נוקס בת ה- 60.
 

הכבאי מסתכל מתחת למכונית שנפלה לתוך הבולען באחד המחוזות של לוס אנג'לס. ארבעה כבאים שהיו במכונית לא נפגעו. הסיבה להופעת הבולען – פיצוץ של צינור מים.


בלילה של 11 בנובמבר שנת 1957 נוצר מכתש ענק בשכונת רוונה שבסיאטל. הסיבה להיווצרותו: שוב בעיה עם צינור, אך הפעם – צינור ביוב. עומק המכתש הוא 18 מטרים. הוא הופיע ברחוב, מבלי להשפיע על הבתים הפרטיים - ולכן אף אחד לא נפגע. אבל תיקון הכביש לקח כשנתיים.
 

מבט מהאוויר על החור הענק במרכז של סן אנטוניו, גואטמלה. ב- 23 בפברואר שנת2007, חור שנוצר בגלל הביוב בלע 12 בתים, ושלושה בני אדם נהרגו.


במקום בניין בגואטמלה, נותר רק חור באדמה.
 

מבט מאוויר על החור הגדול, אשר "בלע" כמה מכוניות ספורט, בית וחלק מברכת השחייה העירונית בווינטרפרק שבפלורידה.
 

גבר בודק את השקע שהופיע ממש בתוך בית, ב- 19 ביולי שנת 2011 בחלקו הצפוני של גואטמלה. שכנים שמעו קול של התרסקות וחשבו שבלון הגז התפוצץ. אך במקום זאת, הם מצאו בבית חור בעומק של 12.2 מ' וקוטר של 80 ס"מ.


טנדר זרוק במכתש, שהופיע על הכביש בבייג'ינג ב -26 באפריל שנת 2011. חלק מהכביש התמוטט ממש מתחת למכונית, וכתוצאה מתקרית הנהג והנוסעים שסבלו מפציעות קלות הצליחו לקפוץ החוצה לפני שהמכונית נפלה כולה לתוך החור.
 

שלוש בתים ניזוקו מקריסה של הכביש בסן דייגו ב- 4 אוקטובר שנת 2007.


מוציאים פרה מחור של 5 מטרים בצפון צרפת, ב- 19 ביוני שנת 2001. החור הופיע כאשר הפרות עברו מעל המחצבה התת קרקעית.


המצילים עובדים באתר של מפולת בסנט ג'וד, קוויבק, ב- 11 במאי שנת 2010. ארבעה בני אדם לא נמצאו, וביניהם שני ילדים - לאחר שהמכתש שנגרם על ידי מפולת בלע את הבית שלהם.
 

מכתש ענק בקוטר של 32 מטרים ועומק של 56 מטרים הופיע באמצע מזבלת פסולת כימית ליד מלברי שבפלורידה, בחודש יוני שנת 1994. החברה מרצונה השקיעה 6.8 מיליון דולרים כדי למלא את החור באדמה ולמנוע זיהום של מי תהום בחומרים כימיים.
 

זהו ביתו של ג'ף בוש, שנפל לתוך השקע באדמה יחד עם המיטה, בזמן שהיה שקוע בשינה. האירוע התרחש ב -30 באפריל בספנר שבפלורידה. המשטרה אפילו לא מצאה את הגופה. מאוחר יותר הבית הזה נהרס יחד עם שני בתים נוספים.
 

הבולענים, שנוצרו כתוצאה מייבוש של ים המלח, בסמוך לקיבוץ עין גדי בישראל.
 

ב- 17  ביולי שנת 1998 מכרה של טלק ליד העיירה לאסינג שבאוסטריה – התמוטט בחלקו. קבוצה של 10 מצילים יצאה לחפש כורה חסר, ובאותו הרגע המכרה קרס עוד יותר. את הכורה הנעדר הראשון מצאו כעבור 10 ימים בחיים, אך 10 אנשים שיצאו לחפש אותו – מתו.
 

מכתש ענק שנגרם על ידי הסופה הטרופית אגתה בגואטמלה, ב- 1 ביוני שנת 2010.
 

שכנים התאספו ליד המקום בו הופיע מכתש ענק בגואטמלה, ב- 30 במאי שנת 2010.
 

מכתש ענק בגואטמלה סיטי שהופיע ב- 31 במאי 2010. יותר מ 94,000 אנשים פונו כאשר המכתש הופיע לאחר הסערה, ובלע את הגשר וחלק מבתים.


העובדים מנסים למלא את החור שבלע בניינים בסמוך לאתר הבנייה בעיר גואנגג'ואו שבסין. קוטר השקע היה 92 מטרים, ועומקו - 9 מטרים. לא היו נפגעים.
 

אוטובוס נפל לתוך בור שהופיע אחרי פיצוצים תת קרקעיים בסין, ב- 16 בינואר 2011. הפיצוץ שהתרחש על הכביש העיף את האוטובוס עם כל הנוסעים לגובה של 4 מטרים באוויר. הנהג וילד בן 6 נפצעו.
 

חור בקוטר 25 מטרים הופיע בכפר בסין. על פי העיתונות המקומית, החור הופיע בשנה שעברה בחודש ספטמבר, לאחר שהשטח התחיל להתמוטט בהדרגה והמשיך במשך 6 ימים רצופים. המדענים טוענים שהחור עלול להמשיך ולגדול.
 

בור שהופיע בים המלח ב- 10 בספטמבר שנת 2008.
 

המכתש העצום הופיע באזור מגורים של העיר הגרמנית Schmalkalden ב- 1 בנובמבר שנת 2010.


מכלית מלט בבור שנוצר בכביש של עיר שיאן שבסין, ב- 28 בספטמבר 2012.
 

אנשים מנסים להביא את המכונית אל מחוץ למכתש בעיר הסינית גואנגזו ב- 7 בספטמבר שנת 2008.
 

חור בסמוך לבית ספר יסודי בסין, שנוצר ב- 15 מיוני 2010. החור הוא 150 מ' ברוחב ו- 50 מ' בעומק הרס 20 בתים.
 

תושב מקומי זורק אבן לתוך המכתש שליד בית הספר היסודי. למרבה המזל אף אחד לא נפגע. הגורם להופעתו לא נמסר.

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> עולם החי והצומח >> הבולענים - כאשר האדמה פוערת את פיה