היצורים המסוכנים ביותר בעולם



היצורים המסוכנים ביותר בעולם

עולם החי של כדור הארץ כולל מספר עצום של מינים של יונקים, חרקים, זוחלים ובעלי חיים אחרים, וחלקם מהווים איום על החיים והבריאות של האדם. קיימים דירוגים רבים של יצורים כאלה, ואנו מציגים בפניכם אחד מהם. 10 בעלי חיים הקטלניים ביותר:

מקום 10. פיל אפריקאי.

סכנה פוטנציאלית: כוח עצום.

בעוד אנשים רבים מאמינים בטעות שהאריה הוא מלך החיות, למעשה זה פיל - החיה הקרקעית הגדולה ביותר על פני כדור הארץ. לענק אוכל העשב הזה – אין אויבים טבעיים (האדם לא נחשב). אכן, בגן החיות הפיל נראה כחיה שקטה ולא מזיקה, אבל בתנאים טבעיים פיל פרא בוגר מהווה איום קטלני על כל יצור שיתקרב אליו ליותר מ -500 מטרים. אין זה אומר שהוא ישר יתקוף – אפילו ממרחק 100 מטרים הפיל יעקוב אחר האובייקט הנע. להילחם הוא יתחיל רק לאחר שירגיש מאוים. באופן כללי, לפילים יש חוש ראייה, שמיעה וריח מעולים. את הריח, פיל בוגר מסוגל להריח ממרחק של 1600 מטרים. למרות העובדה שפילים הם גדולים מאוד, הם רצים מהר מאוד, ומגיעים למהירות 40 קמ"ש. בקצב הזה הפיל מסוגל לכסות מרחק של 100 מטרים.

אם בעדר של פילים פיל אחד חולה או פצוע, "קרובי משפחה" אחרים נמצאים לידו עד שהוא מתאושש או מת – דבר בו בדרך כלל משתמשים הציידים. פיל הוא אחד "מחמשת החיות הגדולות של אפריקה", הרצויות ביותר בקרב הציידים.
ניתן לקבל אישור רשמי לציד פיל, אך העלות של זה היא 50,000 דולר, והאדם יורשה להרוג רק פיל זקן, אשר בקרוב ימות מוות טבעי. הכסף הזה הולך לקרן של פיתוח סביבתי.

פיל הוא בעל כוח מדהים, ולכן השתמשו בפילים בימי הקדם במלחמה. עם זאת, הפילים הם לא רק חזקים, אלא גם חכמים בצורה מדהימה – לא סתם הטבע בירך אותם במוח ששוקל 5 קילו.

פילים נעשים אגרסיביים בעונת החיזור - זמן של ההזדווגות. ייצור מוגבר של טסטוסטרון (פי 60 יותר מאשר בשאר הזמן) עושה את הזכרים עצבניים ביותר. כאשר הם נלחמים על זכות הזדווגות עם נקבה כלשהי, הם פוצעים חזק אחד את השני. במהלך תקופה זו, עדיף לא להתקרב לעדר.


מקום 9. אריה אפריקאי.

סכנה פוטנציאלית: מהירות, כוח וזריזות.

האריה נחשב למלך החיות ולחתול החכם ביותר, אשר הולך לצוד בלהקה. האריות לא צדים לבד, לכן הם יכולים לצוד טרף גדול מהם בהרבה. הם מקיפים את הקורבן, מחכים לרגע המתאים, ואז תוקפים אותו.

זכר אריה בוגר שוקל בממוצע 180 ק"ג. משקל רב כזה יכול להצביע על כך שהחיה תהיה איטית, אך זה לא כך! במהלך הציד, האריה מסוגל להתגבר על מרחק של 100 מטר במהירות של 80 קמ"ש, לקפוץ מעל ערוצים ברוחב 12 מטר, ולקפוץ לגובה של כמעט 4 מטרים. היו מקרים, בהם האריות קפצו מעל גדר גבוהה עם פרה מוחזקת בפיהם.

האויב המושבע של האריה – הוא צבוע. בין בעלי החיים הללו קיימת מערכת יחסים מורכבת מאוד, שבראשה שנאה ועוינות הדדית.

למרות העובדה, שבסרטים המצוירים האריה מתואר בתור חיה קשוחה אך באותו הזמן הוגנת וטובת לב, בחיים המצב הוא לא כזה. היו פעמים בהם אריות תקפו ג'יפים עם תיירים בספארי - בעלי החיים חוררו את גלגלי המכוניות כדי שלא יוכלו להימלט. עכשיו, כדי למנוע מצבים כאלה, המדריכים משמיעים הקלטות של קולות של פילים כדי להבריח אריות מהמכוניות. הכי מסוכנים – הם אריות אוכלות-אדם. אפילו מותר לצוד אותם.


מקום 8. מדוזה "צרעת הים"

סכנה פוטנציאלית: הכי רעילה בים.

אם כבר מדברים על היצורים הקטלניים ביותר על פני כדור הארץ שלנו, אנחנו לא יכולים להמשיך מבלי להזכיר את תושבי מעמקי הים. החיים בים נוצרו לפני כשלושה מיליארד שנים, ובמשך כל הזמן הזה הים הפך לביתם של בעלי חיים רבים, כולל את המסוכנים עבור בני האדם. אחד מהם הוא מדוזה בשם Chironex fleckeri, או "צרעת הים".

משקל של "צרעת הים" נע בטווח של 2 קילו. הכיפה בגודל מזכירה כדורסל ויש לה 15 זרועות באורך של 3 מטרים. למרות גודלה הקטן של מדוזה, יש בה כמות ארס שתספיק כדי להרוג עד 60 בני אדם. הרעל שלה נמצא בזרועות, והנגיעה הקלה ביותר בעור האדם (או יצור אחר) גורמת לכוויות קשות. לחומר המופרש על ידי מדוזה, יש השפעה משולשת על הגוף: הוא עוצר את הלב, משתק את מערכת העצבים והורס את העור. בחיבוק של "צרעת הים" אנשים מתים תוך 180 שניות. רק 3 דקות מספיקות כדי לקבל דום לב.

בלילה, מדוזה "נחה" בקרקעית הים, ובמהלך היום צדה שרימפס, דגיגים ודגים קטנים אחרים. למרות רעילותה, "צרעת הים" נשארת לא מזיקה לצבים בשל השריון והעור העבה שלהם, ולכן הם לא יסרבו למעדן כמו מדוזה. 

"צרעת הים" קטלנית רק במקרה והקורבן מסתבך בתוך זרועותיה (ולעשות את זה קל למדי, בהתחשב בכך שהכיפה והזרועות הם כמעט בלתי נראים במים). במקרים אחרים, לקורבן יש סיכוי להישאר בחיים. קורבנות של מדוזה מתארים את הכאב הנובע מהכוויה כבלתי נסבל. המצילים אפילו אומרים, שאם הכוויה היא חזקה - קל יותר לחתוך את האיבר מאשר לסבול כאבי תופת שכאלה.

"צרעות הים" חיות לאורך החוף הצפוני של אוסטרליה, הפיליפינים ומלזיה. מאז שנת 1884, המדוזות האלו הרגו יותר מ -70 בני אדם.


מקום 7. Inland Taipan.

סכנה פוטנציאלית: היצור הארסי ביותר בעולם.

Inland Taipan או "Fierce Snake" הוא הנחש הארסי ביותר בעולם. הארס שלו חזק משל קוברה פי 180, כאשר 44 מ"ג ממנו יספיקו כדי להרוג 250,000 עכברים או 100 איש. הם חיים במרכז אוסטרליה, בעיקר במזרח קווינסלנד.

במימדיו, הנחש הוא לא כל כך גדול - אורך של נחש בוגר מגיע עד 1.9 מטר (האורך הרשום המקסימלי הוא 2.5 מטר). Inland Taipan נמנעים ממפגש עם אנשים, ומעולם לא תוקפים ראשונים. הם חיים במאורות  נטושות או בסדקים עמוקים. כל מי שמת מן הרעל שלהם – הם אלו שנגעו בנחשים בטעות, ועל כך שילמו בחייהם.

מן הנשיכות של Inland Taipan לא מתו הרבה אנשים, וזה משום שהנחשים חיים באזורים מרוחקים, בהם אין עסקים או אזורי מגורים. התזונה של Inland Taipan מורכבת ממכרסמים קטנים. הנחש מכיש את הטרף כ- 8 פעמים על מנת לזרז את תהליך המוות. הוא גם לא נוהג לחכות עד שהטרף ימות מכאב מייסר, ונוהג לזרז את התהליך ולסיים את חייו.

כמות הרעל הממוצעת, המוזרקת לגוף במהלך נשיכה היא 44 מיליגרם, והמינון הקטלני של הארס הוא 30 מיקרוגרם לכל 1 ק"ג של משקל גוף. כך, נשיכה אחת תספיק כדי להרוג בעל חיים במשקל עד 1.5 טון.

הארס של Inland Taipan נקרא בשם "טייפוקסין" – על שמו של הנחש. זהו אחד הרעלים החזקים ביותר הידועים על פני כדור הארץ. השפעתו הורסת את הקשר בין המוח לבין השרירים, מה שמוביל לשיתוק. המוות מתרחש עקב שיתוק של שרירי הנשימה וחנק. תרופת הנגד מצליחה רק כאשר מזריקים אותה תוך דקות ספורות לאחר הנשיכה.

אם ה- Inland Taipan לא היו ארסיים, הם יכלו להיות חיות מחמד מצוינות, בהתחשב באופיים הלא אגרסיבי.


מקום 6. האדם.

סכנה פוטנציאלית: כעס חייתי.

אם נסתכל בספרי ההיסטוריה, או אפילו בלי זה – ברור שאחד היצורים המסוכנים ביותר על פני כדור הארץ – הוא האדם. רוב האסונות הכלכליים, הפוליטיים, החברתיים ואחרים, אשר גרמו למותם של מספר רב של אנשים באו בעקבות המלחמות. אנחנו אפילו המצאנו את הצבא – בו אנשים ממציאים דרכים אחרות להרוג את בני מינם. כמובן, כל זה נקרא בשם אחר, שפחות דרמטי ומפחיד: משהו כמו "הגנה על המדינה", "ביצוע של פקודות", "רצח מוצדק", "נטרול האויב" וכו'. אדם – הוא בעל החיים היחיד המסוגל לשנוא, לנקום ולהיות סדיסט.

אבל בהתחלה, טכנולוגיות רבות המשמשות כיום לפגיעה נבנו למטרות ידידותיות. האלכימאים הסיניים המציאו את אבק השריפה בטעות, בחיפוש אחר הסוד של אריכות ימים. והשתמשו בו בהתחלה כדי ליצור זיקוקים לשם בידור. אך זה נמשך זמן קצר.

האחים רייט, הטייסים הראשונים, יצרו מטוסים לא בשביל לפלוש למדינות אחרות ולירות מהאוויר. הם אפילו לא חשבו על האפשרות של "מלחמה אווירית".
"קרני המוות", שנוצרו הודות לעבודתו של טסלה גם תוכננו כדי להביס את האויב.
אם איינשטיין ידע שבתורת היחסות שלו לא נעשה שימוש לטובת בני האדם, אלא להפרדה של אטומים כדי להרוג אנשים - היה בוכה מרוב צער ולא היה ממציא דבר.


מקום 5. יתושים.

סכנה פוטנציאלית: תמותה גבוה.

למרות גודלם הזעיר וה- "אי מזיקות" לכאורה, יתושים נושאים איום גדול על אנושות. העקיצות שלהם הן גורם המוות השכיח ביותר מבין כל החרקים המיקרוסקופיים יחד. היתוש אינו מסוכן עד שהוא עוקץ אתכם, עד אז יש לכם את היכולת להשמיד את הרוצח הפוטנציאלי הזה.

הסכנה העיקרית, הנובעת מעקיצות של יתושים – זו אפשרות להידבקות במחלות זיהומיות. יתושים – הם הנשאים של מחלות מסוכנות וקטלניות רבות: סוגים שונים של מלריה, קדחת הנילוס המערבי, filariasis לימפתי (נמטודות), Tularemia. מלריה - אחת המחלות המסוכנות ביותר הידועות המועברות על ידי יתושים. אפילו עם טיפול, אחד מ-5 המקרים נגמר במוות.

בנוסף, יתושים יכולים להרוג לא רק בעזרת מחלות זיהומיות. באזור מרוחק של אוסטרליה ובדרום סהרה, איפה שיש שיטפונות עונתיים קטנים - נוצרים תנאים מושלמים לגידול של מספר עצום של יתושים. כאשר הם מתאספים בלהקות גדולות המכילות עד מיליארד חרקים - הם תוקפים פרות וגמלים, ויכולים להשאיר את הקרבן ללא דם תוך 10 דקות.


מקום 4. כרישים.

סכנה פוטנציאלית: מכונת הרג מושלמת.

הכריש הוא מכונת הרג מושלמת, שנוצרה על ידי הטבע עצמו. לטורף זה אין אויבים בטבע, למעט, אולי, כרישים גדולים יותר. הגדול ביותר הוא כריש לוויתן, אבל הוא ניזון אך ורק מדגים קטנים, קריל ופלנקטון. מהמינים הקטנים יותר, המסוכן ביותר הוא הכריש הלבן. "הדגים" האלה יכולים להגיע לאורך של 6 מטרים ולמשקל 2.5 טון, ולשחות במהירות של 35 מטרים בשנייה.

כל הכרישים הם בעלי חוש ריח מצוין, שהוא פיצוי על ראיה ירודה. את הריח של טיפת דם הם מרגישים ממרחק של 8 ק"מ ובביס אחד יכולים לאכול 14 ק"ג של בשר. באופן תיאורטי, כרישים כל הזמן נמצאים במצב של רעב. כריש בגודל 6 מטר יכול לנשוך בעוצמה של 1,800 ק"ג.

כרישים – הם יצורים מדהימים, בעלי מספר רב של תכונות נפלאות, ואחת מהן - אלקטרו-רצפציה. בראש של הכריש, יש מנגנון, אשר כאשר הכריש עם כל תנועה מייצר שדה חשמלי קטן – עוזר לו לחשב אותו. הרגישות של הכרישים יכולה לזהות את המתח של אחד חלקי מיליארד וולט, וזה אומר שאת הלב האנושי הפועם, הם יכולים להרגיש ממרחק של בערך 100 מטר.


מקום 3. באפלו שחור.

סכנה פוטנציאלית: חוסר צפיות וכוח עצום.

Wild Buffalo הם אחד מבעלי החיים המסוכנים ביותר על פני כדור הארץ. בכל שנה הקרניים והפרסות שלהם גורמים למותם של יותר מ -200 אנשים, דבר אשר ממקם אותם במקום השלישי בדירוג של הפגיעות המרובות ביותר באנשים (במקום הראשון והשני נמצאים תנינים והיפופוטמים). אפילו אריות ונמרים הורגים פחות אנשים. הסיבה לכך – האופי המרושע והבלתי צפוי.

באפלו – הוא אחד "הגביעים" הנחשקים ביותר בין הציידים. הוא נמצא ברשימת "חמשת החיות הגדולות של אפריקה" יחד עם פיל, קרנף, אריה ונמר. ציד של באפלו הוא קשה ומסוכן. הוא לא רק בעל מזג חם, אלא גם בעל חכמה וערמומיות. הוא יכול להטעות את ציידי באפלו ולצוד אותם. הוא יכול גם להעמיד פני מת, כדי לאפשר לקרבן להתקרב אליו...

בעלי חיים אלו לא נוטים לבחון את היריב, ותוקפים ללא היסוס. אם הבאפלו פצוע, התנהגותו תהיה אגרסיבית מאוד ובלתי צפויה.

הדרך הטובה ביותר להגן על עצמכם מפני התקפות של הבאפלו – היא לא לעמוד בדרכו. אפילו בזמן שהייה במכונית, האדם נמצא בסכנה גדולה – באפלו בוגרים בקלות יכולים להפוך בעזרת קרניהם הגדולות  טנדרים, משאיות וג'יפים. גם אי אפשר לברוח מבאפלו, כי זכר בוגר מסוגל לפתח מהירות של 65 קמ"ש.


מקום 2. Clostridium Botulinum

סכנה פוטנציאלית: רעילות גבוהה

Clostridium Botulinum – הוא חיידק היוצר נבגים, שמייצר את הרעלן בוטולינום - אחד הרעלים החזקים ביותר על פני כדור הארץ. כפית אחת של רעל זה מספיקה כדי להרוג את כל אוכלוסיית ארצות הברית, ו-4 קילו יספיקו כדי להרוג את כל האנושות. חיידק של בוטוליזם משתק את הסרעפת ומנתק את הקשר בין המוח לבין השרירים – דבר הגורם לחנק.

Clostridium Botulinum נמצא בכל מקום, הוא חי על כל היבשות באדמה. חיידק זה יכול לשרוד גם במים מלוחים, גם בחום של סהרה וגם באנטארקטיקה הקרה - כלומר יש לו יכולת הסתגלות מושלמת לתנאי סביבה שונים. הדבר היחיד שמציל את האדם מהחיידק הזה – הם מיצי הקיבה, אשר עוצרים את התפתחותו. אם הנבגים נוצרו, לעצור את הצמיחה שלהם קשה מאוד. קשה להרוג אותם אפילו בהרתחה של 10 דקות. התנאים האופטימליים להתפתחות החיידקים האלו הם, למשל, במהלך שימור קר. כאשר צורכים מזון נגוע – תספיק נגיסה אחת כדי להידבר ולמות תוך 24 שעות. לשום אדם או בעל חיים על פני כדור הארץ אין חסינות מפני בוטוליזם. רק 1 גרם של חיידק לכל קילוגרם של משקל גוף יכול להבטיח הידבקות ומוות.


מקום 1. נמלים אפריקאיות

סכנה פוטנציאלית: המוניות.

בואו נודה - אפריקה – היא אולי המקום במסוכן ביותר בעולם, מקום בו מסתתרים איומים רבים על חיי האדם. אחד היצורים המסוכנים ביותר גם חי כאן - הנמלים הנוודות Siafu.
זה נמלים בגודל בינוני ללא עיניים, אשר מתמצאים בעזרת חוש ריח וחיים חיי נוודות. אין להם קן קבוע – רק "קנים" זמניים. הם צדים בעיקר את כל חסרי החוליות בהם הם נתקלים בדרכם. במושבה אחת יכולים לחיות עד 50 מיליון נמלים. המושבה מסוכנת מאוד עבור כל בעל חיים העומד בדרכה.
Siafu  חיים במרכז ומזרח אפריקה, באזורים הנשלטים על ידי הג'ונגל וסוואנה. את מקום מגוריהם  החרקים משנים כל הזמן – הם עוזבים את הקן ויוצאים בחיפוש אחר אדמות פוריות יותר.

במהלך הנוודות, Siafu יוצרים סוג של טורים: נמלים חיילים מגנים על נמלים עובדים מפני הסכנה.

Siafu – הם חרקים ארסיים, אך לעומת זאת, הרעל המופרש במהלך "הנגיסה" לא מספיק רעיל כדי להרוג בעלי חיים גדולים. הנשק העיקרי של הנמלים הללו – זה הלסתות. הן מספיק חזקות כדי לנשוך דרך עור הכל כך עבה של אפילו קרנף. תארו לעצמכם, מה מסוגל לעשות צבא של מיליוני נמלים, שיכולים לחוש את האויב ממרחק של 25 מטרים!

אם נמלה אחת תקפה אתכם – אתם יכולים לזרוק אותה ארצה ולדרוך עליה, אך לא תוכלו לעשות זאת עם מושבה שלמה. בנוסף, הנמלים הללו מאוד חכמות. המפלט היחיד – זו בריחה. כן, Siafu לא יכולים לרוץ מהר. מי שלא יכול לרוץ ולברוח יהפוך לקרבן של Siafu  - לדוגמה בעלי חיים פצועים או חולים. פגר של פיל, הופך לעצמות חשופות תוך חודש. ובמהלך התקופה הזו אף אחד לא יעז להתקרב לשם.

כאשר אתם בורחים, אל תיכנסו למים בתקווה להימלט. מינים אחרים של נמלים היו מפסיקים את המרדף, אך לא Siafu . נמלים בוגרים מסוגלים לעצור את נשימתם מתחת למים למשך 3 דקות, במהלכן הם יכולים לנשוך עם הלסתות החזקות שלהם.

כאשר הנמלים האלה צדים, הם הורגים את החרקים האחרים בנגיסות או בעזרת רעל. אבל אם הקרבן הוא בעל חיים גדול – הם יכולים להתנפל עליו כולם ביחד, או להיכנס לריאות שלו ו... ואז המוות יהיה הרבה יותר כואב.

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> עולם החי והצומח >> היצורים המסוכנים ביותר בעולם