עובדות מעניינות על פילים



עובדות מעניינות על פילים

1. בעולם יש 10 מינים של פילים. עד לפני שנת 2010, נחקרו מדעית רק 2 מהם. עם זאת, בדיקות גנטיות הראו, שקיימים לפחות עוד 3 מינים. ביניהם: פיל אסיאתי Alphas Maximus, פיל סוואנה אפריקאי Loxodonta Africana ופיל יער אפריקאי Loxodonta Cyclones.

פיל אסייתי הוא הקטן ביותר, ויש לו אוזניים קטנות, ניבים וגם שתי בליטות על המצח. הם מחזיקים את הראש זקוף יותר מפילים אפריקאים, והשפה העליונה שלהם פחות בולטת.


2. כבר אושרו רשמית מערכות יחסים הומוסקסואליים בין הפילים. להבדיל מהנקבות המסוגלות להיכנס להריון רק פעם אחת בשנה, הזכרים יכולים "לעשות את זה" לאורך כל השנה.

הריון של הפילה נמשך 22 חודשים, וזוהי התקופה הארוכה ביותר של הריון מבין כל בעלי החיים של כדור הארץ. הפיל בלידה שוקל כ- 100 ק"ג.


3. נקבות הפילים חיות בקבוצות של 10, בעוד הזכרים – הם לרוב בודדים.

עדרי הפילים, נחשבים לאחת הקהילות הכי מאוחדות ומגובשות של יצורים חיים. הנקבה עוזבת את העדר רק כאשר חשה שהיא גוססת, או אם היא נתפסת על ידי אנשים.


4. למרות שאף אחד לא ראה בתי קברות של פילים, ידועה היטב העובדה שפילים ובני אדם – הם היצורים היחידים על פני כדור הארץ, אשר נותנים את הכבוד האחרון לחבריהם שנפטרו.

בדרך כלל, הפילים חיים 60-80 שנים. אם הפיל חולה – פילי האדר מטפלים בו ומביאים לו מזון. ואם הוא מת – חבריו מנסים במשך זמן קצר "להחיות" אותו בעזרת מים ומזון, ורק אז חופרים בור לא עמוק ומכסים את חברם המת בעלים.


5. על פני כדור הארץ, בפרקי זמן שונים – היו קיימים עד 40 מינים של פילים. רובם שגשגו עד סוף עידן הקרח האחרון, שהסתיים לפני 12,500 שנה.

היצורים האלה היו קרובים בגודלם לפילים האסיאתיים המודרניים, אך היו גם פילים זעירים, בגובה מטר אחד בלבד.


6. הפיל הגדול והמפורסם ביותר היה פיל בשם ג'מבו. הוא נולד בשנת 1861, והובא לגן החיות הצרפתי. לאחר מכן מכרו אותו לגן חיות הבריטי, וממשם הוא הועבר לארצות הברית. הפופולריות שלו בקרב העם הייתה כה גדולה, שמלכת אנגליה קיבלה מכתב מ- 100,000 ילדים, שביקשו לא למכור את הפיל.

בארצות הברית, הפיל הלך לעולמו בגיל 24, לאחר התנגשות עם רכבת. הגובה שלו בזמן המוות הגיע ל-4 מטרים.


7. בדיוק כמו בני האדם, הפילים נולדים ללא שיניים. בילדות, גודלים אצלם "ניבי חלב", שאחר כך מתחלפים לקבועים.

כאשר זוג אחד של ניבים "נשחק" – הוא מוחלף על ידי הזוג הבא. במשך החיים, פיל יכול להחליף עד 7 זוגות של ניבים. כאשר הזוג האחרון של ניבים נשחק לחלוטין - הפיל מת מרעב, כי כבר אין לו עם מה להשיג מזון.


8. מבחינת זריזות, חדק של פיל דומה לזרוע של תמנון.

הוא מאפשר לפיל לתפעל כמעט כל כלי פשוט. פילים רבים הוכשרו לצייר ולפתוח מנעולים.


9. על כל רגל של פיל יש 5 אצבעות, אבל כל לכל מין של פילים יש ציפורניים.

לפיל יער אפריקאי ולפיל שיח אסיאטי יש חמישה ציפורניים על הרגליים הקדמיות וארבע באחוריות. בעוד, אצל הפיל האפריקאי יש – 4-5 ציפורניים על הרגליים הקדמיות, ו-3 על האחוריות.


10. פיל – הוא אחד מבעלי החיים האינטליגנטיים ביותר על פני כדור הארץ. המוח של הפילים שוקל 5 ק"ג והוא יותר מורכב מאשר מוח של בעלי חיים אחרים, למעט לוויתנים.

פילים יכולים להרגיש שמחה, צער וחמלה, מסוגלים לשתף פעולה, ובעלי יכולת למידה ושימוש בכלים.

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> עולם החי והצומח >> עובדות מעניינות על פילים