השפעות מנוגדות לזיהום אוויר


 

השפעות מנוגדות לזיהום אוויר

מאת האוניברסיטה העברית

מחקר חדש של האוניברסיטה העברית בשיתוף אוניברסיטת מרילנד מגלה שזיהום אוויר יכול להקצין משקעים
 
מחקר חדש של פרופ' דניאל רוזנפלד מהמכון למדעי כדור הארץ באוניברסיטה העברית בשיתוף חוקרים מאוניברסיטת מרילנד בארה"ב מוכיח כי לזיהום אוויר יכולות להיות השפעות מנוגדות, בהתאם לתנאי מזג האוויר. לפי ממצאי המחקר, במדינות יבשות וקרירות, כמו ישראל בעונת החורף, חלקיקי זיהום באטמוספרה יכולים לגרום להפחתה בעוצמת ובכמות המשקעים, בעוד שבאזורים חמים ולחים, כמו מזרח ארה"ב בעונת הקיץ, זיהום האוויר דווקא תורם לעלייה בעוצמת הגשמים והסערות.


 
המחקר מסביר כיצד חלקיקי זיהום הקיימים באטמוספרה, פיח, אבק, גופרית ועוד, יכולים להשפיע על מזג האוויר והאקלים. למחקר השלכות חשובות על זמינות מאגרי המים, ניהולם והשימוש בהם באזורי אקלים שונים.
 
החוקרים נעזרו בנתונים שנאספו במשך עשר שנים ברציפות באתר מחקר באוקלהומה וגילו את ההשפעה לאורך זמן של חלקיקי זיהום על גובה העננים ועוביים, ואלו משפיעים על השינויים בתדירות המשקעים. המחקר אישש את התאוריה שפיתח פרופ' רוזנפלד במחקריו הקודמים.
 
לממצאי המחקר השלכות חשובות לגבי המדיניות של פיתוח בר-קיימא ומקורות המים, במיוחד באזורים מתפתחים הרגישים יותר לאירועים קיצוניים כמו בצורת והצפות.
 
חלקיקי הזיהום, מלבד היותם מסוכנים לבריאות האדם והסביבה, משפיעים על חלקיקי העננים בשל היותם גרעינים שסביבם מתגבשות טיפות מים וקרח, תהליך שמשפיע על תכונות הענן ופעולתו.
 
"כשהאוויר עולה, אדי המים מתעבים סביב חלקיקי אוויר כדי ליצור טיפות. באוויר נקי הטיפות גדולות יותר וכמותן פחותה. באוויר מזוהם הטיפות קטנות ורבות יותר. הן צפות באוויר ותהליך התגבשותן לטיפות גשם אטי יותר", אומר פרופ' רוזנפלד. לדבריו, "באטמוספירה קרה המסוגלת להכיל מעט לחות, רוב הטיפות בענן מזוהם לא גדלות לממדים המאפשרים משקעים, במיוחד אם הענן אינו מתפתח לגובה רב. לעומת זאת, באטמוספירה חמה יצירת הגשם מתעכבת עד להגעת העננים לגובה רב, שבו הטיפות כבר מגיעות לגודל המאפשר להן לקפוא במהירות לאבני ברד. האנרגיה המשתחררת במהלך תהליך הקפיאה גורמת לעננים לגדול לגובה נוסף וע"י כך מעודדים להגדיל עוד יותר את עוצמת המשקעים – את הגשם והברד. זו הסיבה שזיהום אוויר יכול להוביל לשיטפונות כפי שהוא מוביל לבצורת".
 
המחקר פורסם בכתב העת היוקרתי Nature Geoscience ונתמך על ידי: משרד האנרגיה האמריקני, נאס"א, קרן המדעים הלאומית של ארה"ב ומשרד המדעים והטכנולוגיה הסיני.

 



מקור הכתבה: www.hayadan.org.il


דף הבית >> מבזקי דף >> עולם החי והצומח >> השפעות מנוגדות לזיהום אוויר