העצלנים העצלנים


העצלנים העצלנים

העצלן (בלטינית Bradypodidae), הוא יונק מאוד מעניין, בעל מספר מאפיינים בולטים, ההופכים אותו לשונה מכל סוג אחר שקיים. הוא שוכן בעיקר במרכז ודרום אמריקה.

השם שלו (עצלן) מרמז על דפוס התנהגות האופייני לו, בשל הייחודיות של הפיזיולוגיה שלו. וכל זה באשמת אורח החיים של החיות האטיות האלו - מהבוקר עד הלילה, ומהלילה עד הבוקר - הם תלויים חצי ישנים על הענף.
המדענים תהו כבר מזמן – מדוע העצלן נע כל כך מעט ולאט.

כפי שהתברר, התזונה העיקריים של מין זה – זה עלים, שהם בעלי מספר קלוריות נמוך מאוד. המזון הזה גם כן אינו מתעכל כראוי. כדי לעכל את העלים, העצלן צריך להיתלות ללא תנועה במשך ימים ארוכים, ולאפשר לחיידקי סימביוזה לחלץ חומרים מזינים מן המזון. לעתים קרובות, החיה מעכלת ארוחה אחת במשך כמעט חודש שלם. וכמות האנרגיה שהם מקבלים מזה כל כך קטנה, שהם נאלצים לנוע לאט לאט, כדי לא לבזבז את כוחם ללא צורך.

בדרך כלל, עצלן, שבחר לעצמו חלק מסוים של הענף, נצמד אליו בעזרת הטפרים החדים והחזקים שלו ונתלה כמעט ללא תנועה. התנועה היחידה שהוא עושה – זה אכילת העלים שמסביב. וכדי לעשות זאת, החיה לא מזיזה את גופה, אלא מגיעה עד לעלים הרצויים עם הראש שנמצא על הצוואר הארוך של העצלן. העצלנים יורדים אל הקרקע במקרים נדירים מאוד, ולרוב רק בשביל לעבור לעץ שליד.

בטבע, ישנם כמה מינים של עצלנים. מעניינת גם העובדה, שטמפרטורת הגוף שלהם נמוכה מאוד. בשינה, בה הם מעבירים את מרבית חייהם (15 שעות ביממה), טמפרטורת הגוף שלהם יותר נמוכה מ- 30 מעלות, ובזמן הפעילות – מעט יותר גבוהה.

בעל חיים בוגר שוקל כ -9 ק"ג, ומגיע ל- 60 ס"מ אורך. בין התכונות החיצוניות הייחודיות שלהם: כיוון הצמיחה של הפרווה שלהם הוא לכיוון עמוד השדרה, קנה הנשימה שלהם מעוקל, ובפרווה שי נוכחות של אצות כחולות וירוקות, אשר נותנות לו את הצבע. המוח של העצלנים כמעט ולא מפותח, אבל האונות שאחראיות על חוש הריח – מפותחות היטב.

עצלנים נוטים להתאסף בקבוצות קטנות, שקשה לראות בשל סוג של הסוואה ובגלל האטיות.

לפעמים קורה, שהעצלנים הצעירים נופלים מהענף. במקרה זה, סביר להניח שהחיה לא תשרוד, כי לעצלנים אין שום כלים ללחימה בטורפים, וגם סביר שהאימא שלהם לא תרד בשביל להחזיר אותם – חוש האמהות שלה פחות מפותח מחוש העצלנות.

אבל המקרים הללו נדירים מאוד, לכן אוכלוסיית העצלנים כמעט מכל הסוגים נשארת אותו דבר, ורק סוג אחד של עצלנים נמצאת על סף הכחדה.




( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> עולם החי והצומח >> העצלנים העצלנים