ערבות הדדית בין חיידקים ופטריות


 

ערבות הדדית בין חיידקים ופטריות

מאת אוניברסיטת תל אביב

מחקר חדש של פרופ' אשל בן-יעקב מאוניברסיטת תל אביב חושף שיתוף פעולה מפתיע ברמה המיקרוסקופית: נחילי חיידקים בעלי 'תבונה חברתית' מצילים פטריות ממקומות מסוכנים עבורן, ובתמורה משמשות הפטריות כגשר על פני תהומות שהחיידקים אינם מסוגלים לעבור בעצמם

החיים בטבע אינם קלים, התחרות על המשאבים גדולה, ויצורים שונים, ביחד ולחוד, נוקטים אסטרטגיות הישרדות רבות ומגוונות. באחרונה גילו חוקרים באוניברסיטת תל אביב, בשיתוף עם אוניברסיטת ואחניגן שבהולנד, שיתוף פעולה מפתיע בין שני סוגי מיקרואורגניזמים: נחילי חיידקים מסוג Paenibacillus vortex ופטריות ללא יכולת תנועה עצמית מסוג Aspergillus fumigates, שמסייעים זה לזה לנדוד ולהתרחק מאזורי סכנה. המאמר הופיע השבוע בכתב העת PNAS (Proceeding of the National Academy of Science).
 
במעבדה, מבעד למיקרוסקופ האלקטרוני, נגלתה לעיני המדענים פעילות רוחשת: החיידקים, שהוכרו באחרונה כזן בעל התנהגות חברתית מתוחכמת במיוחד, נקשרו אל הפטריות הגדולות מהם פי כמה, ונשאו אותן למרחקים גדולים – עשרות ס"מ, המשתווים לעשרות ק"מ בקנה מידה של אדם, ובמהירות עצומה – דומה לזו של מטוס סילון בקנה המידה שלנו. כך סייעו החיידקים לפטריות, שאינן מסוגלות לנוע בכוחות עצמן, להתרחק ממקומות שבהם טפטפו החוקרים חומר רעיל לפטריות. פרופ' בן-יעקב מתאר זאת באופן ציורי במיוחד: "החיידקים פעלו ממש כמו הגמדים שעקדו את גוליבר הענק ברשת של חבלים, כדי להעביר אותו ממקום למקום."
 
אך החיידקים החכמים, כך שיערו החוקרים, אינם עובדים בחינם… כדי לברר כיצד הפטריות מסייעות לחיידקים בתמורה על "שירותי ההסעה", חתכו החוקרים את מצע הגידול בצלוחית שבה שהו האורגניזמים, ויצרו תהומות שהחיידקים אינם מסוגלים לעבור בעצמם. ואכן, כך התברר עד מהרה, הפטריות יוצרות עבור החיידקים "גשר על פני תהום", שמאפשר להם לחצות את המכשול ולהמשיך בדרך. ניתן לשער כי גם בסביבתם הטבעית עוזרים שני האורגניזמים זה לזה באופן דומה.
 
"חשפנו מנגנוני 'עזרה הדדית' שבאמצעותם חיידקים ופטריות יכולים להתפשט באופן יעיל, ולפלוש לטריטוריות חדשות," מסכם פרופ' בן-יעקב. "אפשר להניח שמנגנונים דומים משרתים את האורגניזמים הללו בסביבות מגוונות, כמו באדמה, בקרבת שורשי צמחים, בתוך גוף האדם ובבתי חולים. לכן הממצאים שלנו עשויים להיות רלוונטיים ביותר גם לתחומי החקלאות והרפואה.

 



מקור הכתבה: www.hayadan.org.il


דף הבית >> מבזקי דף >> עולם החי והצומח >> ערבות הדדית בין חיידקים ופטריות