הישג טכנולוגי של המאיץ ההדרונים


 

הישג טכנולוגי של המאיץ ההדרונים 

מאת אבי בליזובסקי

גילוי החלקיק, שבניגוד לבוזון היגס, מיקומו נחזה במדויק יאפשר לנו ללמוד עוד פרטים על הכוח הגרעיני החזק, אותו כוח שמחזיק, לדוגמה, את גלעיני האטום הכוללים את הפרוטונים ואת הניוטרונים

מאיץ ההדרונים הגדול (LHC) ב-CERN גילה את החלקיק החדש הראשון מאז החל לפעול בשנת 2009.


 
החלקיק, (Chi_b (3P
יסייע למדענים להבין טוב יותר את הכוחות המחזיקים את החומר ביקום. המאמר מופיע בגרסת קדם-דפוס בשרת Arxiv. אם אכן יוכח הגילוי ניתן יהיה ללמוד מהחלקיק כיצד בנוי היקום. מסתו של ה חלקיק היא 7 טרה אלקטרון וולט. בניגוד לבוזון היגס, שאיתורו עדיין נבדק לאחר ההכרזה בשבוע שעבר אודות מציאת רמזים לקיומו, את החלקיק הנוכחי חוזה המודל הסטנדרטי, ונדירותו היא זו שמנעה את גילויו עד היום.
 החלקיק, Chi_b (3P) הוא חלקיק מסוג Chi בעל מצב מעורר יותר מזה שנראה בהתנגשויות קודמות במאיץ. החלקיק מורכב מ"קווארק יופי" ומ"אנטי קווארק יופי" המחוברים יחדיו. קיומו של החלקיק נחזה מזה מספר שנים אך הוא לא התגלה בפועל עד כה.
 
פרופ' יורם רוזן מהפקולטה לפיזיקה בטכניון וחבר ב-CERN אומר בשיחה עם אתר הידען: "חלקיקים מסוג מסוים למשל אלו המכילים את הקווארק b מהווים סדרה שלמה החל מהכי קלים – מזוני בי, וכלה ביותר כבדים קאי (Chi) וסיגמה – כל חלקיק כזה ידעך כלפי מטה לחלקיקים היותר קלים ולפיכך גם יותר נפוצים. בגלל זה לפעמים גם הסיכוי לייצר את החלקיק יכול להפתיע הוא כמעט זניח מכיוון שזה חלקיק שעלול להתפרק עוד לפני שהוא נוצר. החשיבות מגיעה מזה שנוכחות של חלקיק כזה מראה במידה מסוימת על הכוחות שמחזיקים אותו. החלקיק מעניין משום שהוא מספר לנו דברים חדשים על הכוח המחזיק את הקווארק ואת האנטי קווארק ביחד – הכוח הגרעיני החזק, אותו כוח שמחזיק, לדוגמה, את גלעיני האטום הכוללים את הפרוטונים ואת הניוטרונים."
 
לדבריו, הסיבה שהוא התגלה רק כעת, ולא בשנתיים וחצי שחלפו מתחילת הפעלת ה-LHC ואף לא במאיץ הפרמילאב הוא שכעת ה-LHC הגיע לעוצמת אנרגיה מספיקה כדי לייצרו בהתגשות  הפרוטונים וכמו כן כמות הנתונים הגדולה הנוצרת בכל התנגשות חלקיקים ב-LHC מאפילה על הנתונים המופקים בפרמילאב.

 



מקור הכתבה: www.hayadan.org.il


דף הבית >> מבזקי דף >> מחשבים וטכנולוגיה >> הישג טכנולוגי של המאיץ ההדרונים