סוף העולם - מבוטל!


סוף העולם - מבוטל!

הגרסה העתיקה ביותר של לוח השנה של בני המאיה, צוירה בתור קישוט על הקיר של הריסות העיר הנמצאת עמוק בתוך יערות הגשם של גואטמלה.

-  "לוח השנה של בני המאיה נמשך מיליארדי, טריליוני ואוקטיליוני שנים אל העתיד" (מספר 1 עם 27 אפסים), - אומר הארכיאולוג דוד סטיוארט מאוניברסיטת טקסס, אשר עובד על פענוח את הסמלים. - "נתונים אלה אינם משתלבים בראשינו".

הפתעה מבריקה

לוח השנה שהתגלה מחדש, הוא ללא ספק מורכב מאוד, וכולל קווים ונקודות המחוברים יחד, ומייצגים מספרים 5 ו-1, ומכילים את מחזורי הירח במהלך תקופת זמן של שישה חודשים. אבל לא הסימונים המתמטיים האלו משכו את תשומת הלב של הארכיאולוגים. ויליאם סטורנו מאוניברסיטת בוסטון, בשנת 2010 הכין מפה של העיר העתיקה של בני המאיה שנקראת Ksultun, ונמצאת בצפון מזרח גואטמלה, כאשר אחד מתלמידיו הסתכל לתוך התעלה הישנה שחפרו הבוזזים, ואמר שהוא רואה שם עקבות של צבע ישן.

- "לא היה שום דבר מיוחד בתגלית כזו", - אמר לכתבים סטורנו. הצבע לא נשמר היטב במזג האוויר של היערות הטרופיים של גואטמלה, וסטורנו והחליט שהקווים האדומים והשחורים אותם מצא הסטודנט שלו זה לא משהו חשוב.

אבל הוא החליט שהוא חייב לחפור ולחשוף את החדר, אליו ניסו להגיע השודדים, כדי שיוכל לרשום את גודל המבנה ולדווח על עקבות הציורים.

כאשר סטורנו המשיך לחפור הלאה את החפירה הישנה, הוא היה המום לגלות בהמשך הקיר דיוקן מבריק אשר שרד בשלמותו: דיוקן של מלך המאיה אשר יושב על כס מלכותו, ועל ראשו חובש כתר אדום עם נוצות כחולות.

זה לא סוף העולם!

התמונות, המכסות את הקיר המערבי והצפוני של החדר הקטן, לא היו ההפתעות היחידות. על הקיר המזרחי, מישהו צייר מספר הירוגליפים מורכבים וקטנים. כפי שהתברר במהרה, זה היה לוח שנה.

נראה, שאת לוח השנה הוסיפו לאחר שסיימו את הציור, כי מספרים מסוימים כיסו את הדמויות המצוירות על הקירות.

-  "זה כמו סוג של לוח במשרד שלכם, בו אתם כותבים את הנוסחאות אותן אתם רוצים לזכור", - אומר סטיוארט.

בני המאיה חילקו את הזמן לסדרות של מחזורים, הכוללים מגזרים של 400 שנים, הנקראים "בקטון". אלה הם אותם הבקטונים, שהתחילו את השמועה על סוף העולם אשר יגיע ב- 21 לדצמבר שנת 2012. בתאריך זה מסתיים המחזור של 13 בקטונים. אבל הרעיון שזה יהיה סוף העולם – הוא מוטעה - אומר סטיוארט. למעשה, המומחים כבר מזמן יודעים שלוח השנה אינו מסתיים לאחר הבקטון ה -13. פשוט אמור להתחיל מחזור חדש. ולוח השנה כולל בתוכו יחידות הרבה יותר גדולות מאשר בקטון.

"היו קיימות 24 יחידות זמן, אותן הם יכלו לכלול בלוח שנה שלהם.", - אומר סטיוארט. - "כאן יש לנו סך של 5 יחידות, אבל אפילו הן באמת ענקיות".

פני השטח השרוטים

-  "המלכים היו מעוניינים מאוד במדידת זמן", - אומר סטיוארט, -"כי חלק מתפקידם היה לבצע טקסים בזמנים מסוימים. חבל ששמו של המלך המצויר בחדר – אבד...".

למרות שקסולטון התגלה לראשונה בשנת 1915, נחקרו פחות מ -0.1 אחוזים של העיר – מספר סטורנו. השודדים בשנת 1970 בזזו בצורה קשה את העיר העתיקה, מה שאומר שרוב המשמעות ההיסטורית שלה אבדה. אבל הארכיאולוגים עדיין לא יודעים עד איפה מגיעות גבולות העיר.

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> סוף העולם 2012 >> סוף העולם - מבוטל!