10 עובדות על הצונאמי


 

 

 

10 עובדות על הצונאמי

 

1. המילה "צונאמי" באה מיפנית. בתרגום זה "גל במפרץ". בעבר קראו לצונאמי "גלי גאות ושפל", אבל עכשיו המונח לא בשימוש, כי ידוע שלצונאמי אין קשר לגאות ושפל.

2. הצונאמי מורכב מסדרה של גלים שטחיים, שבאים אחד בעקבות השני, ולא מגל יחיד. במהלך צונאמי גדול, הגלים יכולים להגיע אל החוף במשך מספר שעות, והגל הראשון לא בהכרח הכי הרסני.

3. ברוב המקרים, הצונאמי מופיע עקב רעידות תת ימיות ורעידות אדמה. על פי דברי הגיאולוגים של ארה"ב, אסון דומה לזה שקרה בסמואה, יכול לעורר רעד תת ימי או קרקעי של שמונה נקודות. רעידת אדמה תיצור צונאמי אם היא חזקה מספיק כדי להזיז מסה גדולה של מים.

4. כ 80% של צונאמי קורים באוקיינוס ​​השקט.

5. ההשערה שהגורם לצונאמי זה רעידת קרקעית הים, לראשונה הציע ההיסטוריון היווני הקדום פוקידיד, בשנת 426 לפני הספירה, בספרו "תולדות המלחמה הפלופונסית".

6. התפרצויות הרי געש, מפולות שלג מאסיביות, מטאוריטים נופלים ופיצוצים גרעיניים תת קרקעים יכולים גם לגרום לצונאמי. סיבות אחרות הן סופות ציקלון טרופיות או תנאי מזג אוויר. הצונאמי, שנגרם על ידי הסופה, נקרא "מטאוצונאמי". כזה צונאמי היכה במיאנמר (בורמה) בשנת 2008.

7. למרות הגובה הרב של הגלים שמתנפלים על הקרקע, גובה גל הצונאמי באוקיינוס הפתוח בדרך כלל פחות ממטר אחד, ואילו האורך של הגל יכול להגיע ל190 ק"מ. מהירות הגל מגיעה ליותר מ-800 קמ"ש– שזה מהירות של מטוס סילון.

8. כאשר צונאמי מגיע למים רדודים, הגלים נעשים דחוסים, האורך של הגל קטן וגובהו גדל. הגל מאבד מהירות, אבל עדיין נע במהירות של 80 קמ"ש.

9. לחזות הופעת צונאמי כמעט בלתי אפשרי. במקרים מסוימים, יש אפשרות לתת אזהרה כמה דקות לפני, כאשר לפתע המים נסחפים מהחוף.

10. ילדה בריטית טילי סמית, בת ה-10, הצילה את חייהם של כמעט מאה אנשים במהלך הצונאמי באוקיינוס ההודי בשנת 2004. בשיעור בגיאוגרפיה היא שמעה שבזמן הצונאמי, המים נסחפים במהירות מן החוף, והספיקה להזהיר את ההורים, אשר בתורם סיפרו לשכנים.

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> סוף העולם 2012 >> 10 עובדות על הצונאמי