האם צריכה מועטה של שומנים טובה לבריאות?


 

האם צריכה מועטה של שומנים טובה לבריאות?

המיתוס: צריכה מועטה של שומנים טובה לבריאות. האמת: לא מדויק.

מאת: ד"ר ג'ואל פורמן

מחקרים הוכיחו כי צריכה מועטת מדי של שומנים עלולה להזיק לבריאותנו. הבעיה היא שאנו צורכים את השומנים הלא נכונים. התזונה המערבית המודרנית עשירה בשומנים מזיקים ודלה בשומנים החיוניים לבריאות טובה.

חומצות שומן חיוניות הינן שומנים רב-בלתי-רוויים שהגוף אינו מסוגל לייצר בעצמו. חומצות שומן אלה חיוניות למבנה ולתפקוד התקין של קרומי התאים והן משמשות כאבני הבניין להורמונים הדרושים לנו. אנו זקוקים לשומנים חיוביים אלה, לא רק למטרות גדילה והתפתחות, כי אם גם למניעת מחלות כרוניות ולטיפול בהן.


 
חומצות שומן חיוניות - אומגה 3 ואומגה 6

חומצות השומן החיוניות העיקריות הן החומצה הלינולאית – מקבוצת האומגה-6 – והחומצה האלפא-לינולנית – מקבוצת האומגה-3. הבריאות המיטבית שלנו תלויה באיזון הנכון בין חומצות השומן השונות בתזונה. התזונה המערבית המודרנית האופיינית לרובנו, מכילה כמות עודפת של חומצות שומן מסוג אומגה-6 וכמות מועטת של חומצות שומן מקבוצת האומגה-3.

לחסר היחסי בשומני אומגה-3 עלולות להיות השפעות בריאותיות שליליות למדי. מעבר לכך, הצריכה המוגברת של שומני אומגה-6 גורמת לעלייה ברמות החומצה האראכידונית (AA), אשר יכולה לזרז תהליכים דלקתיים בגוף.

כאשר גופנו אינו מקבל כמות מספקת של חומצות שומן מסוג אומגה-3, הוא אינו יכול לייצר חומצה דוקוסהקסנואית (DHA) בכמות הדרושה לו על מנת להילחם בתהליכים דלקתיים. השילוב הבלתי רצוי של רמות גבוהות של חומצה אראכידונית יחד עם רמות נמוכות של שומני אומגה-3, תורם להתפתחותן של מחלות שונות כגון מחלות לב וכלי דם, שבץ מוחי, מחלות אוטו-אימוניות, מחלות עור, דיכאון וסרטן.
 
המלצות לצריכת שומנים
 
השומנים המזיקים ביותר, שמהם יש להימנע ככל האפשר, הם שומנים רוויים (שמצויים בעיקר בבשר, בעוף, בדגים ובמוצרי חלב), כולסטרול (שמצוי במזונות מן החי כגון בשר, עוף, מוצרי חלב וביצים),   ושומני טרנס (שהם מרכיב נפוץ במוצרים מעובדים כגון קרקרים ועוגיות, ומצויים גם במרגרינה).
 
אחת הסיבות העיקריות שתזונה עתירת מזונות צמחיים משפיעה לטובה על בריאותנו, היא העובדה שתזונה צמחית מכילה רמות נמוכות של שומנים רוויים ושומני טרנס מזיקים, ולעומת זאת היא עשירה בחומצות שומן חיוניות בעלות השפעות בריאותיות חיוביות. אולם, גם תזונה צמחונית עלולה להיות דלה מדי בחומצות שומן חיוניות, אם היא לא מכילה כמות מספקת של ירקות עליים, קטניות, אגוזים ודגים. לכן, השתדלו להמעיט בצריכת המזונות השומניים האהובים עליכם ואכלו יותר אגוזים, זרעי פשתה, פולי סויה וירקות עליים ירוקים.

אתם יכולים לשפר באופן משמעותי את בריאותכם, אם תגבירו את צריכת שומני האומגה-3 ותפחיתו את צריכת שומני האומגה-6. מומלץ לצרוך מדי יום 2-1 גרם של חומצות שומן מקבוצת אומגה-3:

 



מקור הכתבה: http://www.focus.co.il


דף הבית >> מבזקי דף >> דיאטה >> האם צריכה מועטה של שומנים טובה לבריאות?