למה דג? על דגים וירידה במשקל


 

למה דג? על דגים וירידה במשקל

צריכת דגים כמזון עיקרי לאורך שנים נחשבת כסגולה לבריאות ואף לאריכות ימים 
הדגים מהווים היום כ 16% מן החלבונים המנוצלים בתפריטים ברחבי העולם.
תרבויות שלמות נבנו על עושר הדגה שהשיגו, והדג אף הפך לחלק חשוב בתעשיית המזון המעובדת
צריכת דגים כמזון עיקרי לאורך שנים נחשבת כסגולה לבריאות ואף לאריכות ימים
רבים מדברים בשבחם של הדגים והערכים התזונתיים הגבוהים שלהם. נדמה כי צמד המילים דג ודיאטה הולכים יד ביד כאשר אנו מקבלים את ההחלטה "לשמור על המשקל" או לנסות לרזות.

מהם באמת היתרונות התזונתיים של דגים?

מדוע הם כל כך טובים לבריאותנו?

דגי הים, על אף שהם נחשבים והופכים לנדירים יותר ויותר, שייכים לקבוצה האיכותית יותר בעוד דגי הבריכות, על אף שהם מציעים ערכים תזונתיים סבירים, נחשבים לנחותים יותר מבחינה תזונתית ואינם מכילים חלק מן היתרונות התזונתיים שמציעים דגי הים, מביני דבר יבהירו לכם שגם הטעם שונה...

הדגים, בין אם הם נאספים ומלוקטים מן הטבע, ובין על ידי גידול מלאכותי בבריכות מים מתוקים או בכלובים בתוך הים הם חלק חשוב בתזונה העולמית של האדם משחר הציביליזציה..

תרבויות שלמות נבנו על עושר הדגה שהשיגו, והדג אף הפך לחלק חשוב בתעשיית המזון המעובדת עם המהפכה התעשייתית, אשר הצליחה אף להאריך את אורך חיי המדף שלו, לשנע אותו בתנאי קירור בין יבשות ולהפיץ אותו ולהגדיל את הפופולאריות שלו.

הדגים הם מקור עיקרי וראשי לחלבונים בתרבויות רבות. תרבויות המזרח הרחוק, אשר

גידול בשר בקר לצורך מאכל זר להן, בעיקר בשל חוסר בשטחי מרעה, יפן למשל, משתמשות כמעט אך ורק בדגים כמקור לחלבונים.

הדגים מהווים היום כ 16% מן החלבונים המנוצלים בתפריטים ברחבי העולם. עבור למעלה ממיליארד בני אדם, זהו מקור החלבונים היחידי!

דגים, על אף שהם נאכלים בסמוך לזמן הדייג שלהם, ניתן לשמר באמצעות יבוש, המלחה, בקופסאות שימורים או לחלופין בהקפאה. כל השיטות הללו אינן פוגעות בערכים של החלבונים הטמונים בהם.

הגם שקיימים כמעט כשלושים אלף מינים של דגים, חלק קטן מהם בלבד משמש לעיבוד מסחרי של מזונות.

מהו אם כן סוד הערך התזונתי של הדגים?

דגי מאכל, בעיקר דגי ים, וזהו יתרון גדול שלהם על פני דגי בריכות, מכילים ריכוז גבוה של אומגה 3, חומצות שומן בלתי רוויות אשר נחשבות כבריאות במיוחד.

צריכת דגים כמזון עיקרי לאורך שנים נחשבת כסגולה לבריאות ואף לאריכות ימים.

אוכלוסיות הניזונות על תפריט עשיר בדגים נחשבות לאוכלוסיות בהן שיעור התחלואה הלבבית נמוך במיוחד.

הדג, על אף יתרונותיו הבריאותיים הרבים, יכול להפוך בקלות גם למזון מזיק, וכדאי ורצוי אף לדעת זאת. אכילת דגים מטוגנים, הגם שהיא נחשבת לצורת המאכל הטעימה ביותר, אינה מומלצת והופכת בקלות מזון בעל ערך תזונתי גבוה לבעייתי, בעיקר בשל הערכים הקלוריים הגבוהים שצובר הדג עם הטיגון.

כמו כן קיימת בתרבות המערבית המתועשת נטייה לעבד את הדג למוצרי מזון קפואים עם תוספי מזון כגון: אצבעות דגים ופילה מצופה בפירורי לחם שגם הם, בתורם, הופכים את הדג ממוצר בעל ערכים תזונתיים גבוהים, למוצר מעובד.

בתזונה הכוללת דגים יש לשמור על כמה כללי זהב על מנת ליהנות מן הערכים התזונתיים הגבוהים של הדג:

1. העדיפו דגי ים - הערכים התזונתיים שלהם גבוהים יותר מאשר אלו של דגי בריכות.

2. בישול איטי בתנור, אידוי או מצב נא עדיפים על טיגון.

3. היזהרו מדגים שמנים המכילים אחוז שומן גבוה, אלו אומנם בעלי ערכי חלבון גבוהים אך ריכוז שומן גבוה הופך אותם לבריאים פחות.

4. העדיפו תמיד דג טרי ולא מעובד. הדג הטרי שומר על ערכים תזונתיים גבוהים יותר ותוספי מזון ועיבוד הדג למוצר אחר מפחיתים את ערכו התזונתי המומלץ.

5. באכילת דגים עם פחמימות שמרו על יחס נכון של 80% חלבון – הדג, ו 20% פחמימות על מנת שהארוחה שהכנתם תמשיך להכיל את היתרונות הבריאותיים שביקשתם להשיג.

אין ספק כי הדגים, בצריכה נבונה, הם מקור חלבון נהדר שיש לו פעמים רבות יתרונות על פני בשר. התחושה הקלה שמשיגים לאחר ארוחת דגים טובה הינה נהדרת וקשה להתחרות בה. שיהיה בתיאבון....

מאת: ד"ר אסנת רזיאל, כירורגית מומחית בניתוחי הרזייה, המנהלת הרפואית של מלב"י- המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר מקבוצת אסיא מדיקל

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> דיאטה >> למה דג? על דגים וירידה במשקל