מים – המשבר רק מחריף



מים – המשבר רק מחריף

מאת דר. אסף רוזנטל

בקיץ תיתכנס "פסגת כדור הארץ" בריו דה ז'נרו. על סדר היום – משבר המים

לפני כ-8 שנים כתבתי והתייחסתי בהרחבה לבעית המים בקנה מידה עולמי. מאז התייחסתי פעמים רבות לחוסר ההולך וגובר במשאב החשוב, בעולם בכלל ובסביבתנו הקרובה בפרט. כמובן שאיני היחידי ופעמים רבות היו ההתייחסויות שלי מבוססות על מחקרים ונתונים שנשאבו ממקורות שונים.


 
ביוני תתקיים בריו דה ז"נרו (ברזיל) "פסגת כדור הארץ", כינוס שיעסוק בבעיות סביבתיות ובנסיון לנקוט בצעדים שימתנו את ההשפעה השלילית של האוכלוסיה האנושית על הסביבה הטבעית. זו השפעה שלילית שכבר היום ברור לכולם כי השלכותיה על הסביבה ועל האוכלוסיה האנושית הן לא הרות אסון אלא כבר אסון שמתרחש.
 
בדו"ח של אירגוני סביבה מטעם האו"ם מופיעה הדרישה כי בעיית המים תהיה בראש סדר היום של פסגת כדור הארץ, זאת בגלל נתונים שמצטברים ומראים מצב מבהיל.
 
כהכנה לפסגה בריו, נערך כינוס של מחלקה באונסק"ו (UNESCO), שעוסקת בפיתוח מיזמי מים בעולם (‬World Water Development). הכינוס מתרחש בימים אלו (מה-12 במרץ) במרסי (צרפת) תחת האיום המתקרב לחוסר מים עולמי. התפתחות התעשייה, גידול שטחי החקלאות, גידול בשטחי הערים ומעל לכל פיצוץ האוכלוסין – מעמיסים לחץ חסר תקדים על מקורות המים. למרות זאת למאות-מיליוני אנשים אין גישה למי שתיה נקיים, דבר שמסכן את בריאותם.
 
על פי הדו"ח שמוגש לכינוס, ללא פעולה מיידית לשיפור ניהול מדיניות המים "מתרגש אסון עולמי". על אף שהדו"ח מכיל עובדות למכביר טוענים כותביו כי "חוסר נתונים מהימנים אודות איכות המים והשימוש בהם מציב מכשולים מול המאמץ לחזק מדיניות ולאכוף תקנות",
 שכן קשה לנהל כיאות מה שאינו ידוע. כדי לקבל נתונים יש צורך בהשקעה – למשל הקמת תחנת מדידה לספיקת נהר עולה כמיליון דולר, ועל ההוצאה הראשונית נוספות הוצאות תפעול שוטפות, הוצאות שמקשות על ארצות עניות. כותבי הדו"ח ממליצים על ניטור מרחוק של כמויות ואיכות המים אבל מציינים כי ניטור כזה לא יהווה תחליף למדידות קרקעיות, לאיסוף נתונים בשטח.
 
הדו"ח מתמקד גם בצריכה הגדלה של מים לשטחי החקלאות הגדלים ומתפתחים. ייצור מזון צורך יותר משני שליש מתפוקת המים העולמית, והצפי הוא כי בגלל פיצוץ האוכלוסין (האנושי) הדרישה למזון תעלה ב-70% לקראת 2050.
 
כותבי הדו"ח מקווים כי "מחקרים לייעול ותגבור היבולים ופיתוח זנים עמידים לתנאי בצורת יעזרו לאומות לספק את הצרכים תוך שימוש יעיל וחסכוני במים".
 
הדו"ח מסכם כי: "קובעי מדיניות חייבים לאזן בין דרישות החקלאות והתעשיה לבין הצורך או ההכרח לספק לאוכלוסיה מי שתייה נקיים ממקורות בני-קיימא", כלומר יש צורך לאזן בין שלושת המגזרים: חקלאות, תעשיה, שתייה. מהכנס במרסי תעלה הקריאה למנהיגים שישתתפו בפסגת כדור הארץ בריו ‫"‬האתגר, הסכנות ואי הוודאות שחוסמים את הדרך לפיתוח בר-קיימא, דורשים תגובה משותפת ע"י הקהיליה הבין-לאומית".
 
ואני אוסיף שוב כי הגיע הזמן שבמקום שליטה בסביבה למען האוכלוסיה האנושית,
 תהיה שליטה באוכלוסיה האנושית למען הסביבה.

 



מקור הכתבה: www.hayadan.org.il


דף הבית >> מבזקי דף >> בריאות ורפואה >> מים – המשבר רק מחריף