עובדות מעניינות על... נעליים!


עובדות מעניינות על... נעליים!

המחזאי הצרפתי מרסל אשר, טען שהדברים החשובים ביותר בחיים – זה מיטה טובה ונעליים נוחות, כי אנחנו מבלים את רוב חיינו או במיטה או בנעליים. היום, אנו רוצים לספר לכם על הנעליים.

1. הארכיאולוג האמריקאי אריק טרינקאוס בדק את השרידים המאובנים של אנשים שנמצאו בצ'כיה המודרנית. המדען אמר שהעצמות של האצבעות הקטנות בכפות הרגליים של האנשים האלה חלשות יותר מעצמות אביהם הקדמונים, בזמן ששאר עצמות הרגל נשארו זהות. ולכן טרינקאוס הציע שעיוות כזה – זו התוצאה של נעילת נעליים בעלות בידוד טוב מהקרקע ותמיכה טובה מאוד ברגליים. אז, הנעליים הראשונות שנעשו, ככל הנראה מעורות של בעלי חיים - הופיעו לפני כ -30,000 שנים. ראיות אחרות לא נשמרו: הנעליים נרקבו, ולכתוב – לא ידעו אז.


2. האזכור הכתוב הראשון על הנעליים שייך למצרים העתיקה. אז נעלו אותן רק אנשי קצה השתלטן – הפרעונים והמקורבים שלהם. סנדלים מצריים עתיקים עשויים מפפירוס - הצמח הדומה לקני הסוף, גדל בשפע בדלתא של הנילוס. היהודים העתיקים התלבשו בצורה הרבה יותר מגוונת – נעליהם היו עשויות מעור, צמר או עץ, וחוץ מסנדלים הם למדו לתפור גם נעליים ומגפיים.


3. בעולם העתיק, רק אנשים בוגרים וחופשיים יכלו ללכת בנעליים – עבדים ובני נוער לא הורשו לעשות זאת. ביוון העתיקה וברומא העתיקה, מגוון של הנעליים הפך אפילו לרחב יותר: חוץ מסנדלים פשוטים, היוונים והרומאים תפרו נעליים רכות, מגפיים וכדומה. מגפיים נעלו עוד ברומא העתיקה, וההוכחה לכך היא כינויו של הקיסר הרומי גאיוס יוליוס קיסר אוגוסטוס גרמניקוס, הידוע בכינויו "קליגולה" שפירושו – המגף.


4. יוונים היו הראשונים שלמדו להתאים את הנעל לרגל ולתפור את הנעליים בזוגות – נעל שמאלית ונעל ימנית.


5. מאות הביניים באירופה הולידו גילדות של סנדלרים ונעליים עם שפיץ ארוך. היסטוריונים חשפו את מקורותיה של צורה זו: מספרים שעל האצבע של המלך האנגלי הנרי פלנטג'נט השני - הופיעה בליטה מכוערת. המלך היה צריך להזמין נעליים עם שפיץ ארוך. המלך משך את תשומת לבם של אנשי החצר, ולאחר מכן האפנה הזו חצתה את התעלה האנגלית... אפילו היו צריכה להטיל מגבלות על אורך השפיץ של הנעל. כמה שהאיש היה גבוה במעמדו – כך השפיץ היה ארוך יותר. כדי להימנע מנפילות, את השפיץ גלגלו וקשרו אל הרגל בעזרת חבל.


6. כף הרגל התרחבה באמת בתקופת הרנסאנס. נעליים של אותה תקופה נקראות "חוטם הפרה". אבל הן גם קיבלו עקבים: מתבדחים שאת העקבים המציאה אישה, שכל הזמן קיבלה נשיקות במצח.


7. מה נעלו אנשים אחרי זה? אצל הגברים, הגיע תורה של תקופת הזהב של מגפיים – הם נעלו מגפיים גבוהות עם "אף" מרובע. הם נעלו אותם בכל מקום חוץ מנשפים. נעלי נשים נעשו עדינות יותר. את הנעליים הגסות עם עקבים עבים, החליפו נעליים קלות ממשי וקטיפה. במאה ה- 18, נעלי גברים מקבלות אביזרים – מופיעים עליהן תחרה, קשתות, אבזמים. ובסופה של המאה הזו, הסנדלר ג'יימס סמית עשה מהפכה אמיתית: הוא חילק את הנעליים לפי מידות.

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> עובדות מעניינות על... נעליים!