שומר הטבע?


 

שומר הטבע?

מאת דר. אסף רוזנטל

ברכות לשאול גולדשטין, יושב-הראש החדש של רשות שמורות הטבע והגנים. כמי שהנושא קרוב לליבו, יש לי כמה תהיות

ברכות ליושב-הראש החדש של רשות שמורות הטבע והגנים. כמי שהנושא קרוב לליבו, ומאחר שאיני מכיר את שאול גולדשטיין, חיפשתי פרטים והגעתי לראיון איתו שפורסם בעיתון "הארץ".


 
מהראיון, מתשובותיו לשאלות ומאמירותיו העצמאיות – ניתן היה להבין כי הוא האיש המתאים לעמוד בראש אחת הרשויות שלדעתי היא מהחשובות. כפי שעולה מהראיון, התייחסותו לתפקידה של הרשות, לצורך בפיקוח ובשמירה על אתרי הטבע והמורשת, ולשיתופי הפעולה עם גופים ירוקים (התנדבותיים) – מעודדת ומעלה תקווה לשיפור תפקודה של הרט"ג.
 
הדמות שמצטיירת מהראיון ב"הארץ" בהחלט חיובית ומתקבל הרושם כי האיש מתאים לתפקיד, עד שהגעתי לפסקאות האחרונות בראיון. הפסקה השנייה שגרמה לי לפקפק בהתאמתו של שאול לתפקיד היתה "ליד הבית שלי בגוש עציון היו פעם איילים והיום אין" ניתן רק לקוות שהיתה זאת טעות של המרואיין שכן במאות השנים האחרונות לא היו ואין איילים בגוש עציון, אולי הכוונה לצבאים ?אבל שוב, זו יכולה להיות טעות תמימה.
 
הפסקה הראשונה שגרמה לי פיקפוק בהתאמתו, או נכון יותר שכנעה אותי בחוסר התאמתו היתה: "האדם הוא נזר הבריאה, הטבע לא צריך להיכבש על ידו אבל הוא צריך לשמש אותו, הוא לשרות האדם אבל הוא צריך להישאר טבע, האדם צריך להשתמש בטבע בצורה הנכונה שלו, בלי לעוות אותו".
 
אדוני יושב הראש החדש, מי שחושב עצמו ל"נזר הבריאה" אינו מתאים לשמור על הטבע. לידיעתך, האדם הוא חלק מהטבע ומהסביבה והתפתח כאחד מאלפי מינים אחרים. בתוקף תפקידך החדש אתה מחוייב (בחוק) להגן על המינים, הסביבה והטבע מפני "נזר הבריאה". מי שחושב שהטבע נועד לשמשו אינו יכול לשמרו, אפילו אם הוא חושב שהשימוש "צריך להיות בצורה נכונה".
 
מי שחושב שייעודו של הטבע הוא "לשרת את האדם" אינו מבין את המושג שמירת טבע שכן, אדוני יושב-הראש, תפקידך (מכוח חוק) לשמור על הטבע, לא לבדוק איך הטבע יכול לשרתך. אבל יותר מכך, מי שמזכיר באותו משפט את שמירת הטבע, את הטבע ואת המושג בריאה כנראה שאינו מבין את המושג טבע, שכן "בריאה" היא מושג תחליפי ל"תכנון תבוני" ושניהם מבוססים על הבלים. ומי שמאמין בהבלים לא יוכל למלא תפקיד של שומר הטבע.
 
אצל "ידידתנו הקרובה" (ארה"ב) עולות השכם והערב הצעות לחוקים שימנעו לימודי אבולוציה (ומדע בכלל). אנחנו לא זקוקים לכך, שכן ממילא אחוז ניכר מהתלמידים בבתי הספר שלנו עסוקים בלימודי "בערות". זה מכבר היה לנו "מדען ראשי" שהתנגד להזכרת האבולוציה בכיתות, עכשיו יהיה לנו גם "שומר טבע ראשי" שמאמין בהבלי ה"בריאה" וב"נזר הבריאה", הללויה !
 
מאחר שכמו שכתבתי מהראיון כולו עולה תמונה חיובית, ניתן רק לקוות שהפסקאות המוזכרות נאמרו רק כדי לרצות את הקהילה ממנה יצא יושב-הראש החדש, שכן אם הדברים נאמרו מתוך "אמונה" אבוי לנו ואבוי לסביבתנו.

 



מקור הכתבה: www.hayadan.org.il