טראביט של נתונים בשניה אחת



חוקרים ביבמ פיתחו טכנולוגיה חדשה שתאפשר שידור טראביט של נתונים בשניה אחת

מאת שירות הידען

במהירות כזו ניתן יהיה להוריד מהרשת סרטי וידאו בתוך שניות ספורות או למשל את כל ספריית הקונגרס בארה"ב תוך פחות משעה
 
יבמ מפתחת שבב אופטי מקבילי, המסוגל להעביר בעזרת כוח האור טריליארד סיביות נתונים (טראביט אחד) בשנייה.


 
מדענים ביבמ חשפו פיתוח חדשני המאיץ את קצב העבודה של טכנולוגיית התקשורת האופטית המוכרת ומאפשר להזרים טראביט נתונים בשבב שגודלו קטן מזה של מטבע בן שקל אחד.
 
דיווח על הפיתוח החדש הוצג ע"י חוקרי יבמ בוועידה לתקשורת סיבים אופטיים בלוס אנג'לס.
 
השבב החדש, שזכה לכינוי Holey Optochip – "שבב אופטי מחורר" – פועל במהירות גבוהה פי שמונה מזו של רכיבים אופטיים מקביליים הזמינים כיום, ועשוי לחולל מהפיכה באופן הגישה לנתונים ושיתופם. המהירות הגולמית של רכיב תקשורת כזה שקולה למשל, לרוחב הפס אותו צורכים 100,000 משתמשים בחיבור אינטרנט מהיר במהירות 10 מגה-ביט לשניה.
 
לשם המחשת המהירות הבלתי נתפסת של העברת הנתונים , ציינו חוקרי יבמ שבמהירות כזו ניתן יהיה להעביר את כל תכולת ספריית הקונגרס האמריקאי תוך פחות משעה , או מאות סרטי וידאו בשניות ספורות.
 
התקדמות תחום התקשורת האופטית מואצת כיום, לנוכח הדרישות הגבוהות של יישומים ושירותים חדשים הנשענים על כמויות הולכות וגדלות של מידע הנוצר ומועבר ברשתות עסקיות ולשימוש צרכני קצה. רשתות אופטיות מציעות פוטנציאל שיפור משמעותי בקצב העברת הנתונים, בזכות השימוש באותות אור לצורך העברת סיביות המידע – במקום באלקטרונים הנעים על גבי חוטים. חוקרים ומפתחים מחפשים כיום דרכים חדשות לייצור שבבי תקשורת אופטית במחיר נמוך ובכמויות גדולות.
 
השיטה החדשנית שפותחה במעבדות המחקר של יבמ עושה שימוש בסיליקון ובטכנולוגיית CMOS סטנדרטית – על מנת לקדוח 48 חורים זעירים בכל שבב. החורים הזעירים האלה מאפשרים גישה של אותות אופטיים דרך גב השבב (החלק העליון, שאינו קשור אל לוח האם). כך, ניתן לחבר לשבב שגודלו כמטבע בן שקל אחד 24 ערוצי קליטה נכנסים ו- 24 ערוצי שידור יוצאים – ולהשיג ביצועי שיא.
 
השבב האופטי החדש של יבמ בנוי מרכיבים ובטכנולוגיות ייצור הזמינים כולם על בסיס מסחרי, באופן המאפשר לייצר אותו תוך מיצוי היתרונות לגודל.

השבב האופטי המחורר רושם גם שיאים בכל הנוגע ליעילות השימוש בזרם – ונאמן לעקרונות המחשוב הירוק. הוא צורך פחות מ- 5 ואט – כך שצריכת הזרם של 20 שבבים כאלה שווה לזו של נורת ליבון אחת בת 100 ואט.
 
טכנולוגיית התקשורת האופטית המקבילית, עליה מבוסס השבב החדש של יבמ, היא טכנולוגיית ערוץ סיב אופטי המיועדת לתקשורת בנפח נתונים גבוה במיוחד לטווחים קצרים, של פחות מ- 150 מטרים. תקשורת אופטית מקבילה שונה מתקשורת טורית של סיב אופטי כפול, בזכות יכולתה לשדר ולקלוט בו זמנית נתונים על גבי מספר גדול של סיבים.

 



מקור הכתבה: www.hayadan.org.il


דף הבית >> מבזקי דף >> מחשבים וטכנולוגיה >> טראביט של נתונים בשניה אחת