החסרונות של חישוב קלוריות


החסרונות של חישוב קלוריות

לא סביר, שתוכלו לרדת במשקל בעזרת חישוב מספר הקלוריות הרשומות על גבי האריזה של המזון.

רבים מאיתנו קוראים טוב את הכיתוב שעל אריזות המזון שאנו רוצים לרכוש, בחיפוש אחר סכום הקלוריות הנקוב שם. או מסרבים לאכול מנה במסעדה, כי הערך התזונתי שלה גדול מדי. ורבים מאיתנו שמעו את השמועה, שמי שסופר את מספר הקלוריות לפני צריכת המזון – הם בעלי אינדקס נמוך של מסת הגוף.

ובכן, כל זה קשקוש. מספר הקלוריות שעל האריזה – זו הערכה גסה מאוד, ואפשר אפילו להגיד - אינטואיטיבית.
העובדה היא שלא כל הקלוריות מועילות באותה המידה, והפעילות שלהן שונה מאוד בהתאם לסוג של המוצר.
לדוגמה, חתיכת עוגת קצפת וכריך עוף – הם בעלי אותו מספר קלוריות בערך, אך הערך התזונתי הוא קטן יותר באופן משמעותי בעוגה. בנוסף, העוף בקושי יוסיף למשקל הגוף שלכם, אך העוגה אכן יכולה להוסיף, במיוחד באכילה מופרזת שלה.

ההסבר טמון באופי של מוצר המזון הנצרך. המבנה וההרכב של המזון משפיעים על כמות האנרגיה שהגוף שלנו מבזבז לעיכול שלו. המזון אשר נספג ומעוכל בקלות ולכן גם עתיר בקלוריות הוא מזון רך או מזון שעבר עיבוד רב.

שפטו בעצמכם - מזונות רכים אינם מצריכים לעיסה רבה, כך הגוף לא מבזבז את האנרגיה בשביל זה.  בישול תורם גם לפירוק החלבונים והורג את החיידקים, ובכך מקל על העבודה של המערכת החיסונית. הגוף משקיע פחות אנרגיה, ואתם מקבלים יותר קלוריות פשוט משום שהגוף שלכם לא צריך להתאמץ כדי לקבלן.

ומזונות עשירים בסיבים או מזונות מוצקים (כמו תפוחים, למשל) דורשים לעיסה יסודית וקשים יותר לעיכול, מה שבאופן אוטומטי גורם לכך שתקבלו מהם פחות קלוריות – כי חלק מהקלוריות יבוזבז על תהליך העיכול.
אותו הדבר מתייחס גם למזון עם תכולת חלבון גבוהה – לפירוק החלבונים נדרשת אנרגיה רבה.

יצרנים של מוצרי מזון בסופרמרקטים, לא לוקחים בחשבון את הניואנסים האלה, ולכן לא צריך לסמוך עם עיניים סגורות על מה שאתם רואים על גבי התווית.
אם אתם מחליטים לרדת במשקל בעזרת ספירת הקלוריות, תזכרו – שלא הכמות אלא האיכות שלהן היא זו שחשובה.

 

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> דיאטה >> החסרונות של חישוב קלוריות