למה האותיות במקלדת הן לא בסדר אלפביתי?


למה האותיות במקלדת הן לא בסדר אלפביתי?

כדי להבין את ההיגיון של האותיות לפי סטנדרט של  "QWERTY" במקלדת, עלינו לחזור אחורה בזמן לסוף המאה -19, כאשר כריסטופר שולס הציג את מכונת הכתיבה הראשונה עם הסידור הזה של אותיות. באותו הזמן, סידור האותיות במכונות הכתיבה היה בסדר אלפביתי. אבל אז המייצרים נתקלו בבעיה טכנית. למכונת הכתיבה היו קשתות ממתכת, שבקצוות שלהן היו ממוקמות האותיות. ובזמן הקלדה מהירה של טקסט, אם האותיות שנלחצו היו זו לצד זו - קשתות אלה נתקלו אחת בשנייה ונתקעו. הדבר דרש זמן מה לתיקון, וזה הוריד את הביצועים הכוללים של הקלדניות.

כדי לפתור בעיה זו, שולס ערך רשימה של צירופי אותיות בהן אפשר להיתקל הכי פחות בשפה האנגלית, והמציא את הפריסה החדשה של האותיות במקלדת. עכשיו, אם כי מהירות ההדפסה ירדה מעט, האותיות שעמדו יחד במילים פוזרו במקומות שונים של המקלדת, והדבר הקטין את הסבירות של הצמדת הקשתות.

עם הופעתם של המחשבים בשנות ה- 40 של המאה ה- 20, המכונות הכתיבה עשו צעד אחורה, ובמכשירים החדשים כבר היה אפשר להחזיר את הסדר הישן של האותיות במקלדות של המחשב. עם זאת, כאן הופיעה בעיה: אנשים שעבדו עם מקלדת של מחשב, היו אותם האנשים שהדפיסו במכונות הכתיבה. היה עליהם ללמוד מחדש את הפריסה החדשה. עם זאת, החברות לא רצו להוציא כסף כדי להכשיר שוב את העובדים ,והחליטו להשאיר את הפריסה הזו של האותיות במקלדת.

עובדות מעניינות:

1. בפריסה הקיימת ניתן למצוא קצת מהפריסה לפי סדר אלפביתי. כאשר מסתכלים על השורה האמצעית של המקשים, אפשר למצוא את האותיות "dfghjkl" אשר נמצאות בסדר האלפביתי, מלבד האותיות "E" ו- "I".
 
2. שמונה מקשים בחלק האמצעי של המקלדת נקראים "שורת הבית". על מקשים אלה אתם צריכים לשים את האצבעות כדי להקליד מהר יותר.

3. מקלדת "QWERTY" מתאימה יותר לאנשים איטרים, כי בצד השמאלי נמצאות יותר אותיות שבעזרתן ניתן להדפיס יותר מילים מאשר בשימוש בצד הימין של המקלדת.

4. אתם יכולים למצוא את כל האותיות של המילה "Typewriter" (מכונת כתיבה) בשורה העליונה של המקלדת.

כפי שראינו בכתבה זו, בקשיים של היום עם המקלדת אשמות מכונות הכתיבה. עם זאת , אנחנו כל כך רגילים לפריסה הקיימת שהעברנו אותה גם לטלפונים ניידים.

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> למה האותיות במקלדת הן לא בסדר אלפביתי?