הסודות הייחודיים של גזר


הסודות הייחודיים של גזר

דברים שטוב לדעת על גזר

תשכחו מוויטמין A בכדורים! בעזרת הירק הכתום המדהים - גזר - אתם תקבלו את הוויטמין הדרוש, ויחד איתו גם מספר יתרונות בריאותיים: העור שלכם יהיה יפה וצעיר, ואפילו תוכלו למנוע את התפתחות הסרטן. הנה כמה דברים שאולי לא ידעתם על גזר.

יתרון לבריאות

גזר משפר את הראייה

השפעה חיובית של גזר על ראיה הוכחה כבר מזמן. גזר עשיר בבטא קרוטן, אשר מומר על ידי הכבד לויטמין A. ויטמין זה הופך בשכבה הפנימית של העין לפיגמנטים של ראיה, הדרושים לראיית לילה טובה.

בטא קרוטן גם מגן מפני ניוון של הגופיף הצהוב ומפני קטרקט. המחקרים הראו שלאנשים שאוכלים גזר באופן קבוע, הסיכוי לפתח ניוון של הגופיף הצהוב הוא פחות ב- 40 אחוז מאלה שאוכלים את הירק הזה בכמויות קטנות.


גזר מסייע במניעת סרטן

מחקרים מראים שגזר מפחית את הסיכון לסרטן הריאות, סרטן השד וסרטן המעי הגס. המדענים גילו מרכיב מיוחד — falkarinol, אשר עשוי להיות בעל תכונות אנטי סרטניות.

Falkarinol – הוא חומר הדברה טבעי שמופרש על ידי הגזר, כדי ששורשיו לא ייפגעו מפטרייה. גזר הוא כנראה המוצר היחיד המכיל את הרכיב. החוקרים מצאו שאצל העכברים, הסיכוי לפתח גידול סרטני פוחת בשליש אם הם צורכים גזר באופן קבוע.


גזר עוזר להילחם בהזדקנות

בטא קרוטן בגזר פועל כנוגד חמצון ומונע הרס של תאים הודות לחילוף חומרים. הוא גם מאט את הזדקנות התאים.


גזר תורם לבריאות העור

ויטמין A ונוגדי חמצון מגנים על העור מפני ההשפעות השליליות של אור ה- UV. חוסר של ויטמין A בגוף הופך את העור, הציפורניים והשיער ליבשים. ויטמין A מונע הופעת קמטים בטרם עת, אקנה, יובש, כתמי גיל וצבע לא בריא של עור.


גזר הוא חומר חיטוי טבעי

מומחים בצמחי המרפא יודעים היטב, שגזר יכול לעצור התפשטות של זיהום. אפשר לשים אותו על פצעים בצורה טרייה או מבושלת.


גזר הופך את עור הפנים ליפה יותר

בעזרתו של ירק זה אפשר לעשות מסיכת פנים זולה מאוד, אך יעילה מאוד. לשם כך צריך לערבב גזר מגורד עם דבש, לימון ושמן זית.


גזר מונע מחלות לב

המחקרים הראו, שתזונה עשירה בקרוטנואידים, עוזרת להפחית את הסיכון למחלות לב. גזר מכיל לא רק בטא קרוטן, אלא גם את אלפא קרוטן ולוטאין. צריכה קבועה של גזר מפחיתה את רמות הכולסטרול, הודות לעובדה, שהסיבים שלו מגבילים את השפעת חומצות המרה.


גזר מסייע לנקות את הגוף

ויטמין A מסייע לכבד לסלק רעלים מהגוף. הוא גם מקטין את הרמה של המרה והשומן בכבד. הסיבים של הגזר עוזרים לנקות את המעיים ומזרזים את סילוק הרעלים מהגוף.


גזר טוב לשיניים וחניכיים

בשל העובדה שהגזר הוא ירק מוצק, בזמן שאנו לועסים אותו – כל הפה שלנו מתנקה. גזר, כמו מברשת עם משחת שיניים מנקה את הפלאק המזיק ומסיר חלקיקי מזון שנתקעו בין השיניים. במהלך לעיסת גזר, מופרש הרבה רוק, אשר עוזר לווסת את מאזן חומצת הבסיס בפה ולא נותן לחיידקים להתרבות. מינרלים המצויים בגזר, גם מגנים על השיניים מפני ניזק.


גזר מגן מפני שבץ

על פי המחקר של הרווארד, אנשים שאוכלים יותר משישה גזרים בשבוע נוטים פחות לסבול משבץ לעומת אלו שאוכלים גזר בכמות מאוד קטנה - חתיכת 1 בחודש או פחות.


עובדות מעניינות על גזר

-  ארנבים אוהבים גזר, אבל לא יכולים לאכול אותו בכמויות גדולות. לחיה כזו קטנה כמו ארנב, גזר אחד - זה כמו 20 גזרים לאדם!

-  גזר הוא ירק השני הפופולרי ביותר (אחרי תפוח אדמה).

-  הגזר הגדול ביותר שנכנס לספרי השיאים של גינס - הוא גזר במשקל של כ- 9 ק"ג ואורך של 6 מטר!

-  יש בערך 100 סוגים שונים של גזר. חלקם די גדולים, חלקם קטנים. הם גם יכולים להשתנות בצבע: כתום, סגול, לבן, צהוב ואדום.

-  באנגליה, במאה ה -17, נשים קישטו את כובעיהן בעלי גזר במקום בנוצות ופרחים.


איך לאכול גזר?

החומרים המזינים בגזר נמצאים בכמוסות חלבון מאוד חזקות, אשר נהרסות בבישול או בהשפעה מכנית: ריסוק, סחיטת מיץ, לעיסה יסודית. בעיבוד כזה, קרוטנואידים הופכים להיות הרבה יותר יעילים. השומנים מסייעים לספיגת הקרוטנואידים.
ולבסוף, חשוב לזכור שלא צריך לצאת מהגבולות אפילו בצריכה של וויטמינים. תהיו בריאים!

 

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> בריאות ורפואה >> הסודות הייחודיים של גזר