תולעת השמיעה שבמוחנו


תולעת השמיעה שבמוחנו

במוחם של חלק מהאנשים מתנגן תמיד אותו שיר

"תולעת שמיעה" נתקעת אצל בעלי קליפת צליל היפראקטיבית.
בשנת 2007, המגזין "רולינג סטון" ערך סקר בקרב קוראיו: איזה שיר יכול להיקרא הכי מעצבן בעולם?
כאשר ההצבעה הסתיימה,המגזין פירסם את 20 השירים העליונים, שכללו "מי יוציא את הכלבים", "מקרנה"  ו - "מיי האנפס". עכשיו דמיינו שהשירים האלה מתנגנים בראש שלכם כל הזמן, 24 שעות ביממה, ולא עוצרים לרגע.

אצל 99% מהאוכלוסייה של כדור הארץ, כל הזמן נתקעים בראש שירים מסוימים, ודבר זה נקרא "תולעים שמיעתיות": השיר פשוט מתנגן בראשכם ואי אפשר להיפטר ממנו.

בדרך כלל "תולעים שמיעתיות" במוקדם או במאוחר ייעלמו, אך לא אצל כולם - בעולם יש די הרבה אנשים שסובלים מזה כל הזמן. הלחנים האלה שידועים כמו הזיות מוסיקליות, נשמעים במוחם באופן ברור מאוד, כמעט כאילו אתם שומעים אותם ברדיו.
 
ד"ר ויקטור עזיז וד"ר ניק וורנר מוויילס החליטו לברר מאיפה באות ההזיות המוסיקליות - הם בדקו 30 אנשים הסובלים מהפרעה זו.

הרופאים ערכו סריקת PET של המוח של מטופלים: בשכבה הראשונית השמיעתית של קליפת המוח, החלק במוח שקובע את גובה הצליל ועוצמת הקול - הכל היה בסדר. אבל בשכבה משנית ושלישונית של קליפת המוח השמיעתית (שכבה משנית היא אחראית להרמוניזציה של מנגינות וזיהוי תבניות קצביות ושכבה שלישונית מפגישה את כל החלקים של השיר כדי שאנשים יוכלו לתפוס אותו כקומפוזיציה שלמה) נצפו תגובות, כאילו שהאדם שומע את השירים ברדיו.

החוקרים שערו שחלקים אלו של קליפת המוח השמיעתית בחולים אלו – היפראקטיביים: אם האוזן לא שומעת באמת את כל הצלילים הרגילים, קליפת המוח השמיעתית מתחילה לעבוד "שעות נוספות" ומפרשת כל אות שנכנס למוח כמו מוסיקה. אולי זו הסיבה שאנשים חירשים רגישים כל כך להזיות מסוג זה - הם לא מצליחים לשמוע, והמוח שלהם נואשות מנסה לתפוס כל צליל ולהמיר אותו למוזיקה.

נכון לעכשיו, הרפואה היא חסרת אונים - כיצד להיפטר מ- "תולעים שמיעתיות" אף אחד לא יודע.

 

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> תולעת השמיעה שבמוחנו