בתי הסוהר המיוחדים בטהרן

מדריך קצר ל-7 בתי הסוהר המיוחדים בטהרן, בהם רוצחים, אונסים, ושוברים את עצמותיהם ורוחם, של המזוהים עם האופוזיציה. והעולם שותק


מדריך קצר ל-7 בתי הסוהר המיוחדים בטהרן, בהם רוצחים, אונסים, ושוברים את עצמותיהם ורוחם, של המזוהים עם האופוזיציה. והעולם שותק!

בלעדי ומיוחד למקורות האיראנים והמודיעיניים של תיקדבקה

יום שני, כ אב תשס"ט, 10 באוגוסט 2009


דוח בלעדי מה מתרחש מאחורי דלתות הכניסה למתקני המעצר האיראניים

אם מהדי כרובי, אחד משלושת ראשי האופוזיציה בטהרן, שבימים האחרונים מתגלה כאיש אשר יש לו יותר אומץ לב ונכונות להלחם מאשר למי חוסין מוסאווי, לא היה יוצא בדרישה לחקור את הזוועה כי כמה מעצורי האופוזיציה נאנסו על ידי בריונים בבתי הכלא הסודיים שמשטר הקים בטהרן, איש בעולם לא היה שם לב למה שמתרחש בהם בחודשיים האחרונים. המקורות האיראנים שלנו מדווחים, כי המודבר ב-7 בתי כלא, אם אפשר לקרוא להם כך, שהשם המתאים להם יותר הוא מתקני עינויים בלתי אנושיים.

כלא Kahrizak כהריזק

בניגוד לטענת שלטונות איראן על סגירה סופית של בית הכלא הזוועתי כהריזק Kahrizak בפרבריה הדרומיים של טהרן, מוסרים המקורות של תיקדבקה כי הכלא הזה ממשיך לפעול ונמצאים בו עדיין כמה עשרות עצורים שעדיין לא הוחלט לאן להעביר אותם. בינתיים נמשכים שם מעשי זוועה ועינויים של אסירים שחלקם מוביל לרצח מזעזע של העצורים. לפי הוראת של מנהיג איראן האייטוללה עלי ח'אמנאי, השלטונות אמורים להרוס את מבנה הכלא כדי לטשטש את עקבות הזוועות שהתרחשו שם בשני החודשים האחרונים.

מפקד כוחות בטחון פנים של איראן איסמעיל אחמדי מוגאדאם Esmail Ahmadi Moghaddam הודה ביום א' 9.8, בחלק ממעשי הזוועה והרצח שהתרחשו בכלא כהריזק וטען שכל האחראים פוטרו ואפילו טען שהוא עצמו אחראי למצב. אולם המקורות של תיקדבקה מטילים ספק רב בכוונתו של האיש להעמיד למשפט אפילו איש אחד מתוך האחראים.

כלא זה הוקם לפני שנתיים במטרה לכלוא בו את "החוליגאנים" שנעצרו במבצע ראווה בטהראן והוכו באכזריות מול המצלמות ואחר כך הועברו לתאי העינויים של הכלא. אולם בשבעת השבועות האחרונים, כאשר בטהרן נעצרו אלפי מפגינים, חלקם הועברו לכלא הזה כאשר עשרות מהם הוכנסו לחדרונים שגודלם פחות מעשרה מטרים מרובעים. לתוך החדרונים הוכנסו גם בריונים ששהו עדיין בכלא זה במטרה לבחור קורבנות לאונס שבוצע לעיני כל, להרביץ לאסירים הפוליטיים עד זוב דם, ולאיים על חייהם.

בנוסף לכלא כהריזק פועלים בטהרן עדיין לפחות שישה בתי מחבוש סודיים בלתי חוקיים וסגורים, שאפילו לבכירי המשטר לא ניתנת האפשרות לבקר בהם.


כלא Ghamar גאמאר

הכלא הוקם בקרבת משרד הביטחון האיראני במרכז טהרן, מאחורי בית החולים גאמאר בני האשם Ghamar Bani Hashem, ליד רחוב Resaalat. מקום זה מנוהל ונשמר על ישי אנשי מיניסטריון המודיעין האיראני. דלת קטנה ולא בולטת מהווה את הכניסה לבנין שמראהו החיצוני אינו מסגיר את המתרחש מאחורי כתליו.

הכלא בנוי בשתי קומות, שמאחוריהן יש חצר. במבנה ישנם ארבעה חדרי חקירה, שמונה צינוקים ושמונה תאי מעצר בהם מוחזקים עשרות איש.

בית המעצר הזה משמש את השלבים הראשונים של חקירת החשודים הפוליטיים. החוקרים כולם הם אנשי משרד המודיעין בעלי ניסיון. רוב העצורים הפוליטיים מועברים בשלב ראשון למקום זה לעריכת החקירה הראשונית ולאחר ימים ספורים מועברים לבתי כלא אחרים.

במקום קיימות מגבלות חמורות לגבי העצורים. הם רשאים להתרחץ פעם או פעמיים בשבוע ולהשתמש בשירותים מקסימום שלוש פעמים ביום וכל פעם לדקות ספורות. במשך כל החקירות והעינויים, משתמשים החוקרים ברצועות עור מיוחדות לסגירת עיניהם ופיותיהם של הנחקרים, בעיקר כדי שלא יוכלו לזהות את חוקריהם וייכנסו ללחץ ומתח גדולים יותר. על הנחקרים רק לשמוע את דברי החוקרים ולחתום על ניירות הווידויים או ההודאות המוגשים להם.

למשפחות האסירים לא ניתן לבקר את הכלואים אלא רק במקרים נדירים ביותר. כמעט בשום מקרה השלטונות אינם מגלים למשפחות היכן כלואים העצורים. כתובת המקום ידועה לאנשים מעטים בלבד במערכת הביטחון ואכיפת החוק.

כלא Esharat-Abad אשאראת-אבאד

הכלא נמצא במרכז טהרן, בשכונה באותו שם, בבסיס של יחידות למלחמה בסמים האיראניות. בכלא יש שלושה אולמות, שבכל אחד מהם הותקנו 15 תאי צינוק בגודל 1.5 מטר על שני מטרים. בכל צינוק מוחזקים בדחיסות רבה עד חמישה עצורים. סך הכול מוחזקים בכלא זה בין 250 ל-350 איש. הכלא הוקם לסוחרי סמים ואולם בשבועות האחרונים מוחזקים בו מאות עצורים פוליטיים.

גם כלא זה משמש בית מעצר זמני והעצורים הפוליטיים שוהים שם בין שלושה עד שבעה יום ומועברים לכלא המרכזי בצפון טהרן אווין Evin, עם גמר החקירה.

בגלל ש אשאראת-אבאד הוקם לאחזקת סוחרי סמים, ניתנה סמכות לסוהרים לא לחסוך בהכאות, השפלות ועינויים. לאחראים על החקירות והעינויים סמכות לשבור עצמות ידיים או רגלים של הנחקרים כדי להביא אותם להודות ולחשוף מידע. במקרים רבים, הנחקרים מתו מעומס העינויים. אף אחד מהמונים לא הועמד למשפט או לא הודח מתפקידו.

מצב התברואה בכלא הזה בכי רע. הסדינים מוחלפים רק אחרי שכלוא חדש תופס את מקומו של הכלוא הקודם, אפילו אם הכלוא הנוכחי שוהה שם במשך שבועות או חודשים. המזון שניתן לעצורים, הוא בדרך כלל שאריות המזנונים של שלטונות הכלא ועובדיו.

לעצורים אין זכות להתקלח או להתרחץ ורבים מן העצורים סובלים ממחלות עור. לתא צינוק אין חלון אוורור או אור. הדלתות תמיד סגורות ולעצורים ניתנת שלוש פעמים ביום זכות להשתמש בשירותים, וגם זה לדקות ספורות. ריח של זעה והקאת העצורים ממלא את המקום. בכל מקרה של פטירת עצור כתוצאה מעינויים או מחלות, ממלאים דוח פיקטיבי כדי להסיר חשד מן השלטונות.

כלא מס' 59 של משמרות המהפכה

כלא זה שהוא אחד הזוועתיים ביותר בקרב בתי מעצר סודיים בטהרן, שייך למשמרות המהפכה ונמצא במרתף הבסיס הצבאי של המשרות בשכונת עשרת-אבאד.

קשה מאוד לתאר את המתרחש בכלא מבחינת העינויים ומצב אחזקת העצורים.

כלא 59 נמצא בראש רשימת בתי מעצר הסודיים ביותר באיראן. אפילו ראש משרד המשפטים במחוז טהרן לא קיבל אישור ביקור בכלא, והיחידים היכולים לבקר בו הם ראשי משמרות המהפכה ואנשי שלטון בכירים ביותר. הכלא נמצא ברשות יחידת ביטחון שדה של משמרות המהפכה ומתבצעות בו כל החקירות הקשורות לחשדות לריגול והאשמות ביטחוניות חמורות אחרות. אין שום נהלים או חוקים כיצד להתנהג כלפי העצורים, ומידת העינויים תלויה בחוקרים עצמם.

רוב התאים הם צינוק לאיש אחד, אם כי יש גם עשרה חדרים גדולים בהם מוחזקים כמה עצורים ביחד. אין אור או אוורור בתאים ומצב התברואה קשה מאוד. המזון הוא דל ביותר. לנחקרים ניתנת זכות לנהל שיחת טלפון אחת בכל תקופת מעצרם, וגם זאת לאחר קבלת אישור מיוחד מן החוקרים או אנשי ביטחון. כלומר שיחת הטלפון תלויה במידת נכונותו של האסיר לשתף פעולה עם חוקריו.

הנחקרים מוחזקים בניתוק מוחלט מן העולם החיצון ואינם יודעים כלל מה קורה בחוץ. במקרה של עצורים חשובים שחיוני לגרום להם להתוודות בפשעים שלא ביצעו ובעבירות המשרתות את מטרות המשטר, מנהלים נגדם באמצעות מומחים מלחמה פסיכולוגית הכוללת הדפסת גיליונות מזויפים של עיתונים יומיים, ואפילו מראים או משמיעים להם מהדורות חדשות מפוברקות ברדיו או בטלוויזיה, כדי לשכנעם לחתום על הודאה.

מקום זה הוא בין בתי כלא הסודיים והחמורים ביותר באיראן ויש מקרים שמחזיקים בו עצורים במשך חודשים רבים, לפעמים עד למעלה משנה או שנתיים, מבלי להודיע דבר לא למשפחות או לרשות השופטת.

כלא Nabovvat נאבוואט

בית מעצר זה משותף למיניסטריון המודיעין ולמשמרות המהפכה. נמצא ברח' Sohrevardi במרכז טהרן. המקום נמצא בקומות העליונות של מרכז מסחרי והוא מוסתר היטב באמצעות כניסה סודית נפרדת. המקום הוא קטן ומועברים אליו רק עצורים מאוד סודיים שלא רצוי להחזיק אותם בבתי כלא אחרים. עבור עצורים מסוימים, זו תחנה שקובעת את גורלם. החקירות שם אכזריות מאוד, ולעיתים קרובות מסתיימות במותם האלים של הנחקרים.

כלא Abu Ghoraib אבו גרייב

שייך לשירותי ביטחון פנים בטהרן ונקרא על שמו בית האסירים הנודע לשמצה האמריקני בעיראק, כאילו אם לצבא האמריקני בעיראק היה מותר לבצע עינויים כאלה הרי גם למשטר האיראני יש הצדקה למעשי זוועה המתרחשים בו. בית הכלא נמצא ברחוב Seoul בשכונה בשם Fatemieh בפרברי העיר. המקום מוסתר היטב בין בתי התושבים ואינו מעורר תשומת לב. המקורות האיראנים של תיקדבקה מדווחים, כי המוחזקים במקום זה, הם לרוב אנשי כוחות ביטחון שעברו עברות חמורות או פעלו נגד המשטר. כל התאים הם צינוק ושיטות החקירה הן אכזריות ומקצועיות מאוד.

כלא מס' 66, שייך ומתופעל על ידי משמרות המהפכה

מתקן כליאה זה שייך למשמרות המהפכה ונמצא מאחורי בסיס צבאי בשם Allameh Tabatabai בכביש המהיר Afsarieh העובר בצפונה של טהרן. וקיימים בו מספר רב של תאי צינוק ותאים כלליים. מוחזקים בו בעיקר אנשי משמרות המהפכה שעברו עברות חמורות או פעלו נגד ביטחון המדינה. לפחות שניים מן העצורים במתקן זה קיפחו את חייהם בשבועות האחרונים במהלך העינויים האכזריים בכלא זה.



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )
- שלח תמונות אלה לחבר -
- לדף הבית של אתר מבזקון/חדשות -
דף הבית >> מבזקי דף >> פוליטיקה >> בתי הסוהר המיוחדים בטהרן