דף הלכות לפסח

דף הלכות לפסח (ערב פסח שחל להיות בשבת)

1. בכל חודש ניסן אין אומרים תחנון ו"יהי רצון" שאחרי קריאת התורה, אבל אומרים "למנצח" וכן "א-ל ארך אפים" שלפני קריאת התורה (הנאמר בכל יום בו אומרים "למנצח").

2. דרשת שבת הגדול מוקדמת השנה בשבוע, דהיינו לשבת ז' ניסן.

3. תענית בכורות מקויימת ביום חמישי )יש אומרים שאין מתענים כלל, אך יש לנהוג כאמור לעיל ולהתענות ביום ה'(.

4. בדיקת חמץ ביום חמישי בערב )ליל ששי(. הבדיקה בברכה כבשאר השנים. אחרי הבדיקה מבטלים החמץ ואומרים "כל חמירא ...". בברכה על ביעור חמץ, הקודמת לבדיקת חמץ, מתכוונים על הבדיקה ועל הביטול שבלילה, על שריפת החמץ שביום ועל הביטול שאחרי השריפה. בביטול בלילה מבטלים רק את החמץ שלא ראינו ולא את כל החמץ שברשותנו, כיון שבכוונתנו לאכול מן החמץ הנותר למחר וכן כדי שנקיים מצות שריפת חמץ בחמץ שלנו ולא בחמץ מן ההפקר.

5. שריפת החמץ ביום ששי. למרות שמן הדין היה אפשר לבערו בכל עת עד כניסת השבת, יש לבערו עד סוף השעה החמישית כבשאר השנים )כדי שלא יבאו לטעות בשאר השנים(. הזמן השנה הוא: 11:18. בעת הביעור ביום ששי אין אומרים "כל חמירא ...", כי אם בשבת לאחר האכילה )ע' להלן סעיף ח'(.

6. משמרים לצורך השבת מזון שתי סעודות )לליל שבת ולשבת בבוקר(, כולל לחם משנה. אין לאכול מצה בסעודות אלו )גם לא מצה עשירה או מבושלת, לדעת הרבה פוסקים(, אך ניתן לצרף מצה ללחם משנה )לפי חזו"א, שלא כשו"ת "פרי השדה" האוסר(.

7. אין לבשל לצורך השבת תבשיל חמץ העלול להדבק בסיר, כי יצטרך להדיח הסיר אחר האכילה משום איסור חמץ, ואסור להדיח הסיר כיון שאין ההדחה לצורך השבת )ניתן, כמובן, להשתמש בכלי חד פעמי(.

8. משכימים להתפלל בשבת כדי למהר את זמן האכילה. יש לסיים אכילת חמץ בשבת עד סוף השעה הרביעית, כבכל ערב פסח. הזמן השנה הוא: 9:56. אכילת קטניות אחרי סוף השעה הרביעית - יש אחרונים מתירים ויש האוסרים. למי שאין לו מנהג ברור, אנו מורים להיתר.

9. אחרי הסעודה מנקים את הבית מן החמץ שנשאר, מוציאים את החמץ מהבית ואומרים "כל חמירא ...". יש לעשות כל זאת עד סוף השעה החמישית. הזמן השנה הוא: 11:17.


10. סעודה שלישית: יש הנוהגים לחלק את סעודת הבוקר לשנים. אחרי החלק הראשון מברכים ברכת המזון, מפסיקים חצי שעה, ואוכלים כזית פת עם מיץ וכיו"ב )לפני תום השעה הרביעית( כדי לקיים סעודה שלישית בפת. בסעודה שלישית הנאכלת מאוחר יותר, יש הנוהגים לאכול כופתאות כשרות לפסח וכדו'. מאכלים מעין זה מותרים רק עד סוף השעה התשיעית )הזמן השנה הוא: 16:06). לאחר מכן מקיימים סעודה שלישית בבשר ודגים או פירות )בכל מקרה לא מרבים באכילה(.

11. אין להכין בשבת מאומה לליל הסדר )כולל לא סידור השולחן לצורך הלילה(.

12. יש להדליק את נרות החג אחרי צאת השבת, ולאחר שהאשה המדליקה את הנרות ברכה "ברוך המבדיל בין קודש לקודש" )ללא שם ומלכות(, או שהתפללה תפילת ערבית ואמרה "ותודיענו ...". יש להדליק הנרות מאש קיימת. מותר לנקות את הפמוטים משיירי הנרות הקודמים, אך אין להדביק נרות בפמוטים ביו"ט.

13. ההבדלה מתבצעת על הכוס הראשונה מארבע הכוסות לפי סדר יקנה"ז, כפי שמופיע בהגדות. אין מברכים על הבשמים. ברכת "מאורי האש" - יש נוהגים בנר אחד ויש נוהגים בשני נרות. ניתן לקחת את הנרות שהודלקו כנרות יו"ט. אין לכבות את נר ההבדלה. נשים הנוהגות לומר את הקידוש בליל הסדר תזהרנה שלא לומר בקידוש את ברכת "שהחיינו", שכן הן אמרוה כבר בהדלקת הנרות.

14. סיום אכילת אפיקומן עד חצות הלילה, השנה עד שעה 00:39 בלילה.

15. בשבתות "מברכין ראש חדש" שבספירה, אומרים "אב הרחמים" (כשיטת הלבוש, א"ז, פרמ"ג, ח"א, שו"ע הרב ועוד, שלא כשיטת הגר"א). אין מזכירים נשמות בשבתות אלו (מלבד למי שנקבר באותו שבוע).



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )
- שלח תמונות אלה לחבר -
- לדף הבית של אתר מבזקון/חדשות -
דף הבית >> מבזקי דף >> חגים >> דף הלכות לפסח